Nekromanti Fantasyras fokus: Ankor

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Vitulv said:
Kenku är nog några av mina absoluta favoritvarelser i D&D. Jag hade med dem i någon minikampanj där de var en tjuvklan som byggde bon uppe i övergivna torn i någon generisk fantasystads övergivna tempelområde.

De hade mycket krimskrams, röda sammetsdraperier och rökelse och sån skit. Det var awesome.
Klart det var awesome, det hörs ju lång väg!
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Ankor är helt ok! Kom på mig själv med att bli besviken när jag insåg att handelshuset Mogger INTE består av ankor, när man som min grupp kör Svavelvinter i Eon...

Men varför har ankorna i Runequest en totem av en örn? :gremsmile:
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)


Om det finns möjlighet att spela ett fjäderfä så gör jag det! Som vanligt gäller det att inte tänka på stereotyperna — jag ahr aldrig fattat varför svarta ankor är pirater osv. Det är bara dumt.

Ankornas stora problem i rollspel är den Don Rosa-dyrkan kom blir lite väl påtaglig. Men viss försöker titta mer på ankfoton än Kalle Anka-album när de tecknar ankor.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Ankor är ankor är ankor... Det känns inte som gamla ÄS DoD utan dom.
Jag vet inte varför men de ska bara vara där. Någon j-vla ordning måste det ju vara. D&D har massa olikfärgade drakar, Vampire har vampyrer och DoD har ankor. Klart som diskvatten. Eller hur var det nu? :gremcrazy:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Stormflare said:
Men varför har ankorna i Runequest en totem av en örn? :gremsmile:
Fjäderfä som fjäderfä.

Själv tycker jag ankor funkar i RQ av tradition och OSG om man vill ha lite garv.

I mer culture gaming har dock ankor bara en plats och det är på matbordet.

Men kan dock ej skaka av mig känslan att ankor är ett stort j-la skämt från förr.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Min allra första egna rollperson var en svart anka, en lönnmördare. Han hette Don Laratores.

Jag gillar ankor än idag, men det är nog mer sannolikt att jag hade stoppat in kenku om jag drog igång nåt.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Arfert said:
Men kan dock ej skaka av mig känslan att ankor är ett stort j-la skämt från förr.
Det är för att det är ett in joke från förr. Om jag inte minns fel så är det något med att skaparens kompisar fick vara med och hitta på namn på världskartan till någon setting och så valde en Ankeborg, for the lulz. Sedan hade de med ankor, för att, varför inte typ.

Det är förståss bara en story jag hört. Vet inte hur mycket sanning det är i den.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Jag spelade också en svart piratanka en gång i tiden och då minns jag det som hyggligt fun. Trots att ankorna tyvärr hade en air av ostighet tycker jag de funkade förvånansvärt väl i game, iaf för mig. Jag har svårt att tro att man lägger in en hel ras som ett skämt och ser ankor som ett misslyckat försök till en touch av originalitet från Äventyrspels sida.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Zimith said:
Jag spelade också en svart piratanka en gång i tiden och då minns jag det som hyggligt fun. Trots att ankorna tyvärr hade en air av ostighet tycker jag de funkade förvånansvärt väl i game, iaf för mig. Jag har svårt att tro att man lägger in en hel ras som ett skämt och ser ankor som ett misslyckat försök till en touch av originalitet från Äventyrspels sida.
Ankorna kom från RQ, inte Äventyrsspel. De bara hängde på när de hade kontakt med Chaosium.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Anarchclown said:
Det är för att det är ett in joke från förr. Om jag inte minns fel så är det något med att skaparens kompisar fick vara med och hitta på namn på världskartan till någon setting och så valde en Ankeborg, for the lulz. Sedan hade de med ankor, för att, varför inte typ.

Det är förståss bara en story jag hört. Vet inte hur mycket sanning det är i den.
Storyn jag minns är att Greg Stafford hade svårt att få folk att speltesta med honom så han mutade spelare med att de fick hitta på nåt till världen. Nån lär då ha lagt in Duckburg och resten är, som det heter, historia.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Anarchclown said:
Det är för att det är ett in joke från förr. Om jag inte minns fel så är det något med att skaparens kompisar fick vara med och hitta på namn på världskartan till någon setting och så valde en Ankeborg, for the lulz. Sedan hade de med ankor, för att, varför inte typ.

Det är förståss bara en story jag hört. Vet inte hur mycket sanning det är i den.
Piruett to the rescue!

http://www.piruett.se/2009/09/16/nar-kalle-anka-motte-conan/
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Anarchclown said:
DeBracy: Det passar väl rätt bra ihop med min historia.
Jajamen, och med den som presenteras på Piruett i inlägg som Arvidos länkade till. :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
God45 said:
I alla fall, Durulzi folket är vagt humanoida ankor med armar istället för vingar. De har tänder och föder sina ungar levande. Av någon anledning är de mystiskt kopplade till döds och kaos energier och är bland annat därför skickliga magiker. De lever mest längs floder men de har också ett eget rike långt bort i öster.

Men inget av det där spelar någon roll. Det finns en enda avgörande faktor som bestämer om du gillar ankorna.
Det spelar visst roll! Durulz är ju intressanta eftersom hela deras kultur går emot deras utseendes skojfriska framtoning. De är en sur, bitter ras som ser sin människolikhet och brist på flygförmåga som en förbannelse för någon ospecificerad forntida överträdelse, och framför allt ingår i dödsrunekulter. De för ett konstant krig mot sina vandöda grannar och är i största allmänhet ett härdigt och hårt prövat folk. Dessvärre fick ankorna i DoD aldrig riktigt samma djup (i allmänhet en brist hos DoD innan Riotminds, man gav inte sina varelser särskilt mycket djup, och de beskrivningar man gav övergavs kvickt i nya böcker -- jämför till exempel Drakars ganska anemiska monsterskildringar med det intrikata förhållandet mellan githzerai, githyanki och illithider i D&D).
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag har många trevliga spelminnen av ankor. Kanske för att alla var med på konceptet och hade en liknande syn på balansen mellan comic relief och att ankorna spelades... eh... seriöst också.

Faktum är att en svart lönnmördar/tjuv-anka är den man minst tydligast. Givetvis hade han fått näbben kluven av ett svärdshugg och sedan lagat den med stora nitar. Mången slp* var det som sist i livet hörde det mjuka ljudet av platta fötter mot stengolv, bara för att ögonblicket senare känna en tunn metalltråd runt strupen.

Kul tråd-serie om fantasyraser förresten! Tack för det!


* Dock inte alltför långväxta sådana
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
Ankorna i DoD kan som sagt spelas allvarliga eller komiska. Jag valde det förra. Spelarna lärde sig snabbt att frukta de hänsynslösa svarta piratankorna och att inte undervärdera de bruna tappra krigareankor de mötte.

Som vanligt är det väl spelstil och egna värderingar som avgör.

Personligen älskar jag fjäderfäna.
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
...och sen får tilläggas att många av DoDs ankillustrationer kanske inte var vidare stämningsfulla. Men jag älskade Nisses versioner i monsterboken och Sinkadus 3.

Blyertsbilden tidigare i tråden föreställandes en krigare och en köpman är egen tolkning och gjord till erebaltor.se för typ fem år sedan.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Hakanlo said:
Jag har många trevliga spelminnen av ankor. Kanske för att alla var med på konceptet och hade en liknande syn på balansen mellan comic relief och att ankorna spelades... eh... seriöst också.
Ja, jag tycker att ankor har en bra potential i att balansera mellan roliga, allvarliga och underliga.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Arvidos MC said:
Let's hear it for the kenku!

Att bara döpa om ankorna till Kenkuu och säga att de är vilken annan fågel som helst än ankor skulle göra så mycket...
 
Top