Nekromanti Fantasyklass fokus: Paladin

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Rymdhamster said:
I nya filmen är han lite varierande tycker jag. Men skulle nog inte kvala in som paladin, nej.
Jag tycker inte att han är så väldigt varierande i nya filmen. Han är så överväldigande Lawful, och hans miljö handlar nästan alltid om lag kontra brott att det är inte så ofta han gör definitiva moraliska val.
Jag tycker att det finns fyra tillfällen i filmen där Dredd gör moraliska val.
1. Tiggaren. Lagen säger att de ska prioritera mordet. Så Dredd väljer att varna honom att han inte borde vara där när Dredd kommer tillbaka.
Där lagen ger honom svängrum så väljer han det goda.
2. Avrättningen av klanmedlemmen (där de senare gömmer sig hos hans fru). Dredd väljer att vara Lawful snarare än Good. Men klanmedlemmer är trots allt ett ganska solklart fall av en person som har i alla fall haft en möjlighet att välja bort brott, även om han har goda kvaliteer som en familjefar.
3. När han väljer att använda stunrounds mot de två ungarna. Lagen säger att attackera en judge är automatiskt dödstraff.
Dredd väljer att vara Good snarare än Lawful.
4. När han väljer att godkänna Anderson istället för att kugga henne, trots att lagen säger att det är ett automatiskt failure.
Dredd väljer att vara Good snarare än Lawful.

Så i tre av fyra fall väljer han gott, i två fall gott ÖVER lawful. I ett fall väljer han att vara Lawful, men hans prioritet är lagen över barmhärtighet mer än Lawful vs Good.


P.S: Stallones tolkning är dock väldigt Lawful Neutral.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
P.S: Stallones tolkning är dock väldigt Lawful Neutral.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2aaubVlhNK4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/2aaubVlhNK4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Jupp :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
En tråkig effekt av hur reglerna i D&D ser ut är att Intelligens ofta blir en dumpstat för paladiner, eftersom de är rätt krävande på andra plan (Str och Con för att slåss och tåla stryk, Wis och Cha för magi och specialförmågor). Det sätter lite hämsko på de där moraliska grubblerierna, eftersom den typiske paladin-rollpersonen därmed gestaltas som lite enkelspårig och inte så klipsk. Att spela filosofiskt lagd med Int 8 kan lätt bli begränsande i hur djupa resonemang det känns legitimt att ge sig in på.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Jag gillar paladiner för att de har tolkningsföreträde när det gäller gott och ont. Onda paladiner är tråkiga men självutnämnda goda är fantastiskt roliga. Det finns något president Bush över dem. Det är ingen kirurgisk skalpell som agerar utan en rättfärdig slägga som lämnar omgivningen i aska för att bekämpa det onda. Givetvis hjälper de till att återställa förödelsen, de är ju goda, men likväl övertygade att deras väg är den rätta. Att omgivningen offrar hus och härd, nära och kära är ett offer i kampen mot det onda. Så tycker paladinen och förutsätter att alla goda gudsfruktande människor har samma inställning. Inget pris är för högt om det betalas i kampen mot ondskan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,454
Rymdhamster said:
Inte så mycket magiska förmågor kanske, men jag håller med. Dredd är en paladin!
Njäeh. Paladiner är goda och religiösa. Dredd är ju fascist (vilket är poängen med hela serien) så jag håller nog inte med.

P.s. Och innan någon får för sig att jag trollar: jag gillar Dredd. Serierna är ofta skrivna med en härlig, svärt distans. Lite samma appeal som Starship Trooperfilmen eller 40k.

Så grym:

http://www.youtube.com/watch?v=BrkEBE0gvUk
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,454
Jag funderar på att ha med "Paladiner" (Palatini) i Fafnir. Senromerska legionärer och gardesmedlemmar (Comitatenses palatini och scholae palainae respektive) som är svurna åt kejsaren, Rom och roms lagar. Rätt mycket paladinstereotyper fast i en historisk setting. Tror det borde kunna funka.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
God45 said:
I 4ed hade han helt klart varit en Avenger och i Pathfinder hade han varit en Inquisitor.
Kommer inkvisitorer få sitt eget fokus, för min bästa spelupplevelse som "paladin" var lugnt då jag spelade inkvisitor.

Det dyker ofta upp en skillnad mellan de båda när de existerar i samma spel, men ett spels inkvisitorer kan mycket väl påminna jättemycket om ett annat spels paladiner. Så för mig känns de lite lika samma.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Etepete said:
Rymdhamster said:
Inte så mycket magiska förmågor kanske, men jag håller med. Dredd är en paladin!
Njäeh. Paladiner är goda och religiösa. Dredd är ju fascist (vilket är poängen med hela serien) så jag håller nog inte med.
Vem säger att Paladiner inte kan vara fascister?
Och enda anledningen varför Dredd inte dyrkar någon gud är för att Megacity one inte har någon motsvarighet till Tyr, The father eller liknande gudar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,454
Cybot said:
Vem säger att Paladiner inte kan vara fascister?
Och enda anledningen varför Dredd inte dyrkar någon gud är för att Megacity one inte har någon motsvarighet till Tyr, The father eller liknande gudar.
Fast jag har svårt att se Dredd dyrkar någon. Inte ens lagen - "I am the Law" - det är ett personligt rättesnöre, något instinktivt.

Ang. fascister - D&Dpaladiner har ju hårdragits till att kunna vara lagfascister men tittar du på det "historiska" ursprunget (de tolv pärerna) och grundkonceptet är "God, dygdig riddare" inte "lawful" grunden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Bunny said:
God45 said:
I 4ed hade han helt klart varit en Avenger och i Pathfinder hade han varit en Inquisitor.
Kommer inkvisitorer få sitt eget fokus, för min bästa spelupplevelse som "paladin" var lugnt då jag spelade inkvisitor.

Det dyker ofta upp en skillnad mellan de båda när de existerar i samma spel, men ett spels inkvisitorer kan mycket väl påminna jättemycket om ett annat spels paladiner. Så för mig känns de lite lika samma.
Inquisitorn/häxjägaren kommer få sitt eget fokus längre fram :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
Cybot said:
1. Tiggaren. Lagen säger att de ska prioritera mordet. Så Dredd väljer att varna honom att han inte borde vara där när Dredd kommer tillbaka.
Där lagen ger honom svängrum så väljer han det goda.
2. Avrättningen av klanmedlemmen (där de senare gömmer sig hos hans fru). Dredd väljer att vara Lawful snarare än Good. Men klanmedlemmer är trots allt ett ganska solklart fall av en person som har i alla fall haft en möjlighet att välja bort brott, även om han har goda kvaliteer som en familjefar.
3. När han väljer att använda stunrounds mot de två ungarna. Lagen säger att attackera en judge är automatiskt dödstraff.
Dredd väljer att vara Good snarare än Lawful.
4. När han väljer att godkänna Anderson istället för att kugga henne, trots att lagen säger att det är ett automatiskt failure.
Dredd väljer att vara Good snarare än Lawful.

Jag skulle alltså säga att han pendlar mellan lawful och chaotic. Så varierande, som jag sa :gremwink:
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Svarte faraonen said:
En tråkig effekt av hur reglerna i D&D ser ut är att Intelligens ofta blir en dumpstat för paladiner, eftersom de är rätt krävande på andra plan (Str och Con för att slåss och tåla stryk, Wis och Cha för magi och specialförmågor). Det sätter lite hämsko på de där moraliska grubblerierna, eftersom den typiske paladin-rollpersonen därmed gestaltas som lite enkelspårig och inte så klipsk. Att spela filosofiskt lagd med Int 8 kan lätt bli begränsande i hur djupa resonemang det känns legitimt att ge sig in på.
Det blir med andra ord Wheel of Time-vitrockar av dem.

Übereil
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Svarte faraonen said:
En tråkig effekt av hur reglerna i D&D ser ut är att Intelligens ofta blir en dumpstat för paladiner
Nja, det är en tråkig effekt av hur reglerna i nyare DnD ser ut; nämligen point buy och sånt.

I tidigare DnD kunde man inte leka runt lika mycket med grundegenskaperna.
Effekten blir istället att paladiner blir extremt ovanliga - vilket är helt OK med mig. Det känns bara fånigt att varje äventyrargäng har en paladin med sig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Tomatalven said:
Vad är poängen med paladins??? Varför inte bara lawful fighter/cleric????
Till att börja med slipper man multiclassing vilket alltid är en fördel. Men det är mer än det. Fightern är bara någon som slåss och har ingen moralisk komponent. Clericen handlar mycket om underkastelse till sin gud och tjänst till denna, där finns starka nyanser av val och moraliska ställningstagande men slutligen handlar clericen om tro och inte om lag och godhet.

Paladinen handlar om att göra det rätta, att ta de svåra valen så att ingen annan behöver göra det. Att vara en Paladin är ett uselt, smutsigt jobb... Men du gör det så att andra inte ska behöva göra det.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Tomatalven said:
Vad är poängen med paladins??? Varför inte bara lawful fighter/cleric????
Jag håller delvis med - jag tycker att Paladin är lite för tunn för att vara en egen klass - det vore, i mitt tycke, bättre med sätt att bygga en "helig" fighter eller bara köra på med krigarcleric (som tekniskt sett redan finns).

Det känns ännu värre för mig i de varianter där multiclassing är vanligt och nästan krav för att vissa koncept ska fungera - som 3.5 eller PF. I vissa upplagor hade jag gärna sett en cleric som inte springer runt med klubba och medium-rustning - det hade gjort paladinen mer distinkt som helig krigare.

Men det här är personliga åsikter - och jag går lite åt båda hållen (eftersom jag ogillar multiclassing och gillar breda klasser).

Paladiner ska i vilket fall sparka rumpa för sin gud. Jag gillar faktiskt idén att de måste följa sin guds bud - då försvinner dock Blackguard eftersom det inte behövs en "antipaladin"-klass (fast att ha en möjlighet till Fallen paladin-klass är ofc en sån där sak som kan vara intressant - men potentiellt krångligt - Clerics får aldrig problem med att falla).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdmonaut said:
I vissa upplagor hade jag gärna sett en cleric som inte springer runt med klubba och medium-rustning
Den finns i vissa versioner, men är så otroligt impopulär att ingen spelar den.
Därför har den inte fått följa med i senare versioner.

Det är lite som wizard specialisten Diviner - ingen spelar den.

Rymdmonaut said:
Clerics får aldrig problem med att falla
Inget påstående kunde vara mer fel, jag har själv varit med i minst två kampanjer där clerics fallit.
En cleric är först och främst tjänare till sin gud - och det finns väldigt många sätt att göra gudar förbannade.
Och det är INTE bara att byta till en ny gud. En fallen präst räknas som en förrädare bland gudarna. Vilken gud vill ta emot en cleric som fallit, för vad är det som säger att den inte faller igen?
 

AgnusDaak

Veteran
Joined
11 Aug 2012
Messages
32
Location
Lund Sverige
Intressant diskussion. Min syn på paladins i rollspel är något kluven. Jag definierar dem som religiösa krigare (riddare). Kort och gott så. Inget 'trams' om att dom ska vara vare sig goda eller onda. Däremot så insisterar jag på att de breda folklagret i den religionen de representerar SER på dem som schablonbilden, sinnebilden, av hur paladiner beskrivs i episka fantasyspel a la dungeon and dragons. Själv är jag en inbiten lowfantasy-förespråkare och tycker att religion är en jätteviktig del av ett bra fantasy rollspel, men aktar mig för att måla det i svart eller vitt. Paladins har enligt mig en självklar och viktig roll och jag tycker det är jättekul att både gestalta och spelleda paladins, men deras allt igenom 'goda' värdegrund ställer jag mig inte bakom, men visst SER man så på dom, så länge man tillhör samma religion, men det är ju högst subjektivt. Jämför med korsfararna under medeltiden - araberna skulle knappast kalla dessa för paladins, även om korsfararna beskrevs som hjältar för den inhemska befolkningen i Europa. Paladins behöver inte kunna saker i stil med 'turn undead' - men folket TROR att de kan sådana saker och behandlar dem därefter. En paladin har intresse av att låta detta synsätt vara det förhärskande, om folk skulle få reda på att de inte har en massa heliga krafter skulle kanske folk i värsta fall börja tvivla på deras Gud och behovet av paladins och i förlängningen skulle Paladinerna riskera inkomster från folket och deras hela yrkeskår skulle hotas, kanske skulle folk börja förkasta religionen helt och hållet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,454
Egentligen ar det val just strid mot muslimska styrkor som givit Paladinkonceptet dess religiosa laddning - Karl Martell vid Poitier for att vara mer specifik. Sa nej, inom Islam kanns Paladin inte ratt. Kanske Ghazi istallet? Eller Mujahedin ratt och slatt? Jihad ar ju en ganska "paladinsk" aktivitet (andlig och vardslig strid), liksom korstag och Bellum Justum i allmanhat
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Inget påstående kunde vara mer fel, jag har själv varit med i minst två kampanjer där clerics fallit.
En cleric är först och främst tjänare till sin gud - och det finns väldigt många sätt att göra gudar förbannade.
Och det är INTE bara att byta till en ny gud. En fallen präst räknas som en förrädare bland gudarna. Vilken gud vill ta emot en cleric som fallit, för vad är det som säger att den inte faller igen?
Det här kan fungera om man följer regeln att spelaren bestämmer när de faller. Annars rekryterar alltid de onda gudarna i min kampanj :gremwink:
 
Top