Nekromanti Fantasyböcker

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,879
Location
Barcelona
B M är *så* bra.

Jag blir bara tvungen att lägga in ett liten notis om hur fullständigt överlägsen Maktens vägar är allt annat i svensk fantasyväg. Speciellt trollen är otroligt sköna. Läs den, alla ni som ännu inte har gjort det.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Bertil Mårtensson

Jomen, såvitt jag förstått (de ser i alla fall väldigt, väldigt lika ut på bild ...). Och en i en av de grupper jag spelar i har faktiskt haft honom som lärare i logik för många år sedan ("på den tiden då digitalur var ultramodernt"). Numera är han även redaktör (chefredaktör? de verkar inte ha någon enligt redaktionsrutan) på den trevliga lilla tidsskriften SF-Forum (som en del av er säkert får, i egenskap av medlemmar i SFSF). Där skriver han någon enstaka novell och artikel (det blir inte mycket, med tanke på att utgivningstakten är minst sagt haltande).

/ Daniel (gillar parenteser)
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: B M är *så* bra.

Trollen, trevliga att ha som vänner om man fått en skrämma (? var det så de hette, mina böcker är, i vanlig ordning, utlånade) på sig.
Glöm inte heller kaninen som blev kär i en människa. Eller ringen, som ger bäraren förmågan att byta kön ...
Hela trilogin är så vacker, så sagolik och fantastisk. Jag vill faktiskt hävda att den är i absolut toppklass i genren, oavsett språk.

/ Daniel
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Petighetens mästare slår tillbaka!

Ouch...ärligt talat, har Eddings haft en enda originell tanke i hela sitt liv? Efter att ha läst hans böcker så är jag tveksam. Hans böcker känns som en enda stor copy-paste-orgie med dåligt resultat.
Det skall dock erkännas att jag är Eddings-hatarnas okrönte kung - och inte är jag vidare rationell i mitt hat heller ;-)))

/Tobbelobbe - vill ha sin krona!!! :)
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Petighetens mästare slår tillbaka!

"Ouch...ärligt talat, har Eddings haft en enda originell tanke i hela sitt liv?"

Jag tyckte att hans Sagan om Belgarion var bra. Dock så har alla hans efterföljande böcker handlat om precis samma sak.

Bela
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Re: B M är *så* bra.

*ryser*
Skrämmorna är ett av dom få fantasymonster som jag tycker är skrämmande, dom flesta andra är mest bara tänder och klor.

/Björn
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Nu vet jag inte om någon redan har rekomenderat det eftersom jag inte orkar läsa alla inlägg men Terry Brooks böcker om Shannara är totalt underbara!

Mac - har läsa alla på svenska och engelska!
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: B M är *så* bra.

Klor och betar fixar jag. Sådant som blöder kan också dö, men det som alltid hinner ikapp och sedan bara hänger där och prasslar och pinglar ... [rys] Huvaligen, det är något att vara rädd för!

/ Daniel
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Allvarligt talat, är dom verkligen så bra? Jag har läst några av hans böcker för några år sedan och tyckte då att dom var okej men inget utöver det vanliga. Shannaras Talismaner däremot va ju så otroligt dålig! En total rip-off av Sagan om Ringen (personligheter och händelser var snodda rakt av ifrån Tolkiens mästerverk!).

 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Petighetens mästare slår tillbaka!

jag kan hålla med dig att han är ganska lika i sina böcker. Men det jag gillar framförallt hos eddings är att han är lättläst och har humor !! Det är ju en bra början för de som vill börja att läsa eddings.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Petighetens mästare slår tillbaka!

Hur bra som helst tycker jag verkligen inte att han är. Han är förvisso lättläst men det är väl det enda som är bra, om det nu är bra.
Det som jag stör mig mest på i Sagan om Belgarion är länderna. Alla människor i länderna tänker lika, klär sig lika, naturen är enhetlig i hela landet. Det finns inga gränstrakter där två kulturer blandas, nej det går en rak linje som skiljer länderna åt. Länderna är olika utvecklade, några i vikingatid några i medeltid osv. En annan sak som är lite konstig är att alla personer i böckerna är släkt med varandra, med få undantag.
Som ni märker har jag varit insnöad i eddings ett tag också, med det är länge sedan.

/Korp
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Petighetens mästare slår tillbaka!

Det kan jag väll hålla med om till viss del.
Fördelen med eddings och liknande är ju att man får en bra försmak till vad fantasy är.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Robert Jordan, Drakens återkomst - Varken alver el dvärgar, dock min favorit, härlig stämning
David Eddings, alla - Hyfsade
Elizabeth Moon, Paksenarrion - Riktigt bra böcker, trist slut
Margaret Weis, Tracy Hickman, Dödens port - Spännande story, ännu en favorit
Robim Hobb, Fjärrskådarna - Inte läst klart, men riktigt bra än så länge
Katharine Kerr, Deverry - Rätt jobbiga hopp i tiden men OK
Raymond E Feist, Imperiets dotter - Annorlunda, japansk-inspirerad, klart bra
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Alla fantasyböcker är Inte ripoff av Tolkien

Nix det är de ej se bara på Conan som är ungefärligt med Tolkien
Se på böckerna om Narnia som skrevs samtida med Tolkien ( till och med före tolkien ) av en av hans älsta vänner och medlem i samma författar klubb som Tolkien var.. ( det var han som gav moralisk stöd åt den blyga och självkritiska John Reuld Roland Tolkien *ler* )

För övrigt vill jag säga GOD JUL GOD JUL och gott nytt år
 

Lord Rahl

Veteran
Joined
21 Dec 2000
Messages
50
Location
Lotorp, Finspångs Kommun, Östergötland, Götaland,
Re: Petighetens mästare slår tillbaka!

Eddings böcker är en perfekt nybörjarfantasy
skulle säga att den lämpar sig för 12-15 år gamla läsare som läser fantasy för första gången.

Själv tyckte jag Eddings var det nästbästa (mästaren är självklart först) jag läst när jag läste dem men nu när jag läst hans nyaste tycker jag att det är lite barnsligt..

**I am the Seeker of Truth**
 

Lord Rahl

Veteran
Joined
21 Dec 2000
Messages
50
Location
Lotorp, Finspångs Kommun, Östergötland, Götaland,
Alla dessa böcker bör/ska läsas på engelska för att man ska få ut mest av dem:

George R.R. Martin (The GAME of THRONES)- den bästa fantasy serien jag någonsin läst.

Terry Goodkind (The Sword of Truth)- en av de bättre jag läst

Robert Jordan -behöver väl knappast säga varför...

Kate Elliott (Crown of Stars)- skulle kunna vara bättre men den är rätt bra.

Sara Douglass (The AXIS Trilogy)- ën rätt annorlunda fantasy och tack vare det rätt bra.

Cristopher Rowley (Akna)- rätt bra debutbok av rowley

Maggie Furey -har bara läst den på svenska (slå mig inte) men den var rätt bar där så jag kan tänka mig att den är riktigt bra.

Elishabeth Moon -har bara läst den här på svenska med men denna bok var riktigt bra på svenska så den måste vara super på engelska.

Finns ett antal till jag skulle kunna säga något om men de flesta har redan skrivits om här eller är värdelösa.

**I am the Seeker of Truth**
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Alla fantasyböcker är ripoff av Tolkien

Eh... och de som skrevs före Tolkien? Hur kan man göra en rip-off på nåt som kommer efter nåt som man själv skrivit?

Don Kennetho
 
Top