Nekromanti Fantasyböcker

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Finns det några bra fantasyböcker som folk kan rekommendera mig? Helst vill jag ha klassisk fantasy med både alver och dvärgar. Sagan om ringen trilogin är i stort sett det enda fantasyn jag läst.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
David Eddings böcker är ju alltid bra.
Terry Brooks är åxå helt ok.
Kathrine Kerr likaså.
Elizabeth Moon är ok, lite mysko kanske....
Sen så har vi ju alltid Terry Pratchet(tror att han stavas så..)

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
En trilogi som inte fått det erkännande den förtjänar är den svenska Maktens vägar, av Bertil Mårtensson. Serien är bland det bästa jag läst i fantasyväg, alla kategorier. Den är synnerligen läsvärd.

/Daniel
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag vet inte hur jag ska förklara det.
Fast att hon är mysko, betyder ju inte att hon är dålig. Tvärtom, de bökerna var bra faktiskt !!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Petighetens mästare slår tillbaka!

Sen så har vi ju alltid Terry Pratchet(tror att han stavas så..)

Han stavar det Pratchett. Det finns kanske inte så många alver i hans böcker (med ett undantag) men dvärgar och troll finns det gott om.

David Eddings böcker är ju alltid bra.

Men de saknar ju alver och dvärgar... (För övrigt en av de bästa sakerna med hans böcker, imo. Jag är utled på de där klyschiga varelserna!)

En serie som HAR alver och dvärgar är Weiss/Hickmans Deathgate Cycle, en serie som dock bör läsas på engelska eftersom bara hälften av böckerna finns på svenska och det finns inga planer på att ge ut resten...

Om man är ute efter standardfantasy modell 1A finns ju också den uppsjö av rollspelsrelaterade romaner som framför allt TSR gett ut. Kvaliteten hos dessa är mycket skiftande, men om du är villig att riskera detta är nog the Dragonlance Chronicle ett av de bättre alternativen. På svenska finns ju också serien om Drakväktarna som utspelar sig i Eons Mundana.

Ridijeck
som verklighen tog fasta på det där med 'alver och dvärgar'
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Jag måste tyvärr meddela dig att de flesta bra fantasyförfattarna inte har med alver och dvärgar i sina böcker. Om det är för att de vill vara nyskapande eller bara för att de inte tycker om dem vet jag inte.

(Om alver och dvärgar inte är något måste kan jag varmt rekomendera Terry Goodkind, som enligt mig är en av de bästa just nu)

Det vore trevligt om någon ville diskutera detta alv och dvärg-fenomen vidare. Kanske är det inte alls som jag tror, eller kanske har ni några teorier varför det är just så?

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Terry Pratchett

Sen så har vi ju alltid Terry Pratchet(tror att han stavas så..)

Terry Pratchett - så stavas det

Min favorit...och böckerna har även inslag av humor.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
The Farseer Trilogy...

...av Robin Hobbs. Kanske inte riktigt det du är ute efter eftersom de innehåller varken alver eller dvärgar. Bra fantasy med lite medeltida känsla är det iallafall. Bör läsas på engelska (som alla andra fantasyböcker) för att slippa dåliga översättningar.

 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Silverdolken!!!

Nu kommer jag att stava en massa namn och företeelser fel, men böckerna om silverdolken av Katherine Kerr är den bästa fantasy jag NÅGONSIN läst! Lite halvklassisk fantasy med inslag av keltisk mytologi
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Stavningsrättning ;-)

"Nu kommer jag att stava en massa namn och företeelser fel, men böckerna om silverdolken av Katherine Kerr är den bästa fantasy jag NÅGONSIN läst! Lite halvklassisk fantasy med inslag av keltisk mytologi"

Katharine Kerr

Så står det iaf på alla böckerna

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Om du kan leva utan alver och dvärgar så är Robert Jordans The Wheel of Time det bästa jag läst inom fanasy.

Bela
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Terry Pratchett

Jo, han är bra !! Humor i min smak !!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Petighetens mästare slår tillbaka!

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>David Eddings böcker är ju alltid bra.

Men de saknar ju alver och dvärgar... (För övrigt en av de bästa sakerna med hans böcker, imo. Jag är utled på de där klyschiga varelserna!)<p><hr></blockquote><p>Det tycker jag är väldans synd faktiskt !! Men det är det enda som är mindre bra med hanns böcker. För annars så är de hur bra som hellst !

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Terry Pratchett

Japps, hela tiden !!!
Det är ju det som kul. Sånt behövs !

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Förutom jag själv har jag nu hört talas om tre personer som läst och uppskattat trilogin! (De två andra efter att jag tvingat dem att låna mina böcker ...)
Kan passa på att slå ett slag för Mårtenssons andra böcker. Han har skrivit mer fantasy, och en den SF (för att inte tala om märkliga blandningar). En tidig bok, som jag gillar väldigt mycket är Detta är verkligheten. Det är en fantasy-, nej SF-, nej (äsch) fantasyberättelse med en spännande liten skruv. Deral Bågskytt är en annan höjdarbok.
För att inte tala om hans underbara lärobok i logik, Logik: En introduktion. Den innehåller såväl deckargåtor som två "tämligen omfattande logiska äventyrsspel".

Bertil Mårtensson - förmodligen en av världens bästa fantasyförfattare!
Gene Wolfe är inte dålig han heller ... (men han har inga alver med i sina berättelser, vad jag minns, bara torterare och liktorer ...)

/ Daniel
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Bertil Mårtensson

För att inte tala om hans underbara lärobok i logik, Logik: En introduktion.

Det är alltså samma författare? Jag har alltid undrat över det där men tänkte att nae, det är nog inte samma person...

Illern, som egentligen är biolog men ändå flörtat lite med logik på fil. fak.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top