Nekromanti Fantasyböcker för vuxna?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Jag har inte läst någon fantasy i vuxen ålder förutom de två första delarna av a song of ice and fire. Nu är jag på vippen att beställa den tredje boken när det slår mig att det finns andra fantasyböcker man kan konsumera som vuxen, och att det här torde vara rätt plats att fråga om sånt. Kan även tänka mig nån bra sci-fi bok, då jag aldrig läst någon sci-fi litteratur. Nån som har några tips?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Evokee;n50414 said:
Jag har inte läst någon fantasy i vuxen ålder förutom de två första delarna av a song of ice and fire. Nu är jag på vippen att beställa den tredje boken när det slår mig att det finns andra fantasyböcker man kan konsumera som vuxen, och att det här torde vara rätt plats att fråga om sånt. Kan även tänka mig nån bra sci-fi bok, då jag aldrig läst någon sci-fi litteratur. Nån som har några tips?
Bibeln! :p:grin:
http://www.ateistbibeln.se/
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Steven Eriksons "The Malazan Book of the Fallen" Ifall du som jag gillar långa serier med tjocka böcker. Och den här är riktigt riktigt bra! Gardens of the Moon heter den första boken i serien.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Evokee;n50414 said:
Jag har inte läst någon fantasy i vuxen ålder förutom de två första delarna av a song of ice and fire. Nu är jag på vippen att beställa den tredje boken när det slår mig att det finns andra fantasyböcker man kan konsumera som vuxen, och att det här torde vara rätt plats att fråga om sånt. Kan även tänka mig nån bra sci-fi bok, då jag aldrig läst någon sci-fi litteratur. Nån som har några tips?
Declare av Tim Powers. Intelligent urban fantasy i kallakrigsmiljö.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
På Sci-fi temat rekommenderar jag en serie, jag minns inte vad den hette, men den börjar med "The Reality Dysfunction" Och så gillar jag David Brins Uplift-trilogi med böckerna Brifghtness Reef, Infinity's Shore och Startide Rising.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kushiel's Dart-trilogin är karaktärsdriven, intrigspäckad, mjukporrig BDSM-fantasy i en slags pseudo-renässansvärld. Det är väldigt mycket bättre än det låter; bra plottwists, rolig karaktärsdynamik och ett intressant jag-perspektiv, och det är en väldigt frisk fläkt med en fantasysvit som på många sätt bygger på äventyrande, men med en huvudperson som inte kan slåss, utan måste lösa problem på andra sätt.

Den bästaste vuxenfantasyn är dock allt Guy Gavriel Kay någonsin skrivit, men det förklarar Piruett bättre än jag.

As sci-fi goes finns ju alltid Stephen "What the hell author" Donaldsons eminenta hard scifi-svit "The Gap", om du känner dig väldigt vuxen och ångestfylld.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ymir;n50432 said:
Kushiel's Dart-trilogin är karaktärsdriven, intrigspäckad, mjukporrig BDSM-fantasy i en slags pseudo-renässansvärld. Det är väldigt mycket bättre än det låter; bra plottwists, rolig karaktärsdynamik och ett intressant jag-perspektiv, och det är en väldigt frisk fläkt med en fantasysvit som på många sätt bygger på äventyrande, men med en huvudperson som inte kan slåss, utan måste lösa problem på andra sätt.
Va? Ska det vara skönlitteratur eller ska det vara erotisk porrlitteratur?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Jag gör en repris på en fantasytipsning jag gjorde på annat ställe nyligen, med tre olika smaker av fantasy:
Ellen Kushner - Swordspoint (Fäktning! Homoromans! Intriger i rådet! Ingen magi!)
Poul Anderson - The Broken Sword (Elaka alver! Bortbyting! Vild flirt med keltisk och nordisk mytologi! Utspelar sig typ i vår värld!)
Gene Wolf - Book of the New Sun/Den nya solens bok, fyra böcker som oftast ges ut i två volymer på engelska tror jag, kom i fyra delar på svenska (Framtidsfantasy! Inte ett dugg Tolkienskt! Skitkonstiga och superfantasifulla grejer!)

Kärlekscraft;n50440 said:
Va? Ska det vara skönlitteratur eller ska det vara erotisk porrlitteratur?
Erotisk porrlitteratur är skönlitteratur.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Also, Jack Vance's Lyonesse-trilogi. Arthuriansk supergritty sagofantasy som är en solklar inspirationskälla till såväl Game of Thrones som Västmark. Dock väldigt rape:y, och Jack Vances extremt säregna språkbruk är lite hata-eller-älska.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
C.L. Moore - Black God's Kiss
Intressant ur rollspelssynpunkt för att den bjussar på hopp mellan världar, intressant litteraturhistoriskt för att det är en kvinnlig pulphjälte skriven av en kvinna på 30-talet, intressant i allmänhet för att Jirel of Joiry är cool och är med om en del coola saker.

Kärlekscraft;n50446 said:
Nej, det är en helt egen genre.
Skönlitteratur är inte en genre. :wink:
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
På sci-fi temat måste jag som gammal cyberpunkälskare rekommendera "Neuromancer" av William Gibson såklart, eller någon av dom andra böckerna i hans Sprawl-trilogi. Men annars så finns ju Neal Stephensons "Snow Crash" eller svenska Annika Lindes "Coma", eller den lite modernare "Zoo City" av Lauren Beukes. Som alltid i cyberpunk är det hårdkokt noir sci-fi fullt av droger och smutts som gäller. En annan bok som i och för sig inte är cyberpunk men fullgod sci-fi är Michael Crichtons "The Sphere" eller "Farkosten" som den heter på svenska, en av de mest nagelbitande och klaustrofobiska romaner jag läst.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,353
Location
Helsingborg
Kärlekscraft;n50440 said:
Va? Ska det vara skönlitteratur eller ska det vara erotisk porrlitteratur?
Kushiel's Dart är definitivt skönlitteratur. Även om BDSM-sex är ett centralt tema. Varför? Tja, huvudkaraktären i de första tre böckerna är någon slags antites till den klassiska femme fatale och de fortsätter på det temat.
De flesta recensenter rankar serien som en av de bästa fantasy serierna som har publicerats post-2000.

En annan bra serie är The Gentlemen Bastards som börjar med boken The Lies of Locke Lamora.

När det gäller science fiction så tycker jag fortfarande att Mars serien (Red Mars, Green Mars, Blue Mars) är en av de bästa som skrivits under min livstid. Väldigt högt upp på Hårdhetsskalan när det gäller science fiction, cool handling.

En annan bra science-fiction bok är The City and The City av China Mieville. Ganska svårt att komma in i då det tar ett tag innan man fattar någonting, men väldigt bra
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Samuel R Delany är fantastiskt läsvärd. Dhalgren och Stars in my pocket like grains of sand är mina favoriter, men förstås mer scifi. Tales of Neveryon mer fantasy. The Einstein intersection nånstans däremellan. (Han har dessutom en del erotisk porrliteratur i katalogen.)
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Susanna Clarkes "Jonathan Strange & Mr. Norell" är otrolig, då den lyckas med att blanda samman maginördande, älvor, 1800-tals-anglofili och världsbyggande med en Jane Austen-aktig berättarröst. There's nothing quite like it.

På det inhemska planet är jag förtjust i Erik Granströms Konfluxsvit. Den börjar med "Svavelvinter" och fortsätter än mer storslaget och maginördande.

Om du är öppen för magisk realism måste jag också passa på att rekommendera Mo Yans "Ximen Nao och hans sju liv". Genom Ximen Naos ögon, en man som återföds i olika djurhamnar som ett straff för sitt livs synder, får vi se Kinas utveckling från och med folkrepublikens födelse, då Ximen Nao bli dödad av kommunisterna, och fram till Deng-eran. Mäktigt, men mer åt Mikael Niemi-hållet än vad vi vanligtvis kallar fantasy.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Grymma tips (keep them coming)! Blir att kolla på loppis imorgon och sen kanske beställa en bunt på Adlibris.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Jag tänker vara pulp killen och rekommendera lite mindre fin men jäkligt kul litteratur. Elric böckerna är fantastiska och handlar om en knarkande, mordisk och rakt igenom ond karaktär som mördar sig igenom världen i en vriden vikingasaga. Börja med The stealer of souls. Sedan har vi Solomon Kane historierna om en puritansk jägare av ondskan som slåss mot onda män, det övernaturliga och brottas med gorillor.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om du av någon oförklarlig anledning är sugen på hela Sword of Truth-serien ligger den just nu på en hylla i mitt soprum. Den kvalar ju helt klart in under definitionen "vuxenfantasy" (och "brain bleach") iaf.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Ymir;n50479 said:
Om du av någon oförklarlig anledning är sugen på hela Sword of Truth-serien ligger den just nu på en hylla i mitt soprum. Den kvalar ju helt klart in under definitionen "vuxenfantasy" (och "brain bleach") iaf.
Hur kan du utsätta någon för dem serien?!
 
Top