Nekromanti Fantasyböcker för vuxna?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,604
Liftarens guide till galaxen är ett av de där små Voight-Kampff testen man ibland hittar i vardagen. Om man ser någon sitta och läsa den och de inte har skrattat inom fem minuter backa sakta ut ur rummet och tillkalla Blade Runners för personen är då utan tvivel en själlös robot.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Kärlekscraft;n50605 said:
Ja, blir det inte lite väl matigt med 10+ böcker? Underbara 1984 är ju på bara sisådär 200-300 sidor lång och hyllad världen över. Då måste vi ha lite Shakespeare: "Brevity is the soul of wit".
Just det, "Knapphet är vettets själ". Precis, håll det 'nice and simple', kvalité framför kvantitet. George RR Martin är vettig, 7(kanske 8) böcker, sen får det räcka.
Nä det tycker jag inte. Enda anledningen till att jag slutade läsa många bokserier runt ca 2000 var ju för att jag läste om ALLA böcker i en bokserie när en ny bok kom ut. Och om vi tar extremfallet ut av Robert Jodrans bokserie, så kom där ut up till 2 böcker per år i sverige (varje bok delades upp till två svenska böcker). Vilket betyde att efter hand som tiden gick så tvingades jag att läsa 6-7-8-9-10+ böcker 2 gånger per år. Så jag slutade inte läsa för att bokserierna var för stora, utan för att jag ville spendera min tid med annat också än att läsa om samma bokserie X antal gånger innan den var klar. Jag har heller inget i mot att läsa om serier heller för den delen. Bara inte 2 gånger per år, eller ens en gång var eller vart annat år (jag läser om böcker när jag väl har gjort en full rotation bland alla andra gamla och eventuelt nya böcker/bokserier).

Det är en egenhet med mig när det gäller böcker (och delvis spel, tv-serier och film också... men inte lika starkt som med böcker).. jag tycker inte om att bara hoppa rakt in i en serie om där har varit tillräckligt lång tid mellan förra boken och den nya... Specielt inte om jag har läst något annat mellan. Längden på den tiden kan variera... men någon stans runt ca 3 till 6 månader börjar gränsen för mig (i vissa extrema fall kan det numera gå upp till 1 år... men det är ovanligt), där om det tagit längre tid än så så finns det en stor chance att jag kommer vilja börja om från början på hela serien.

Jag blir snarare besviken på böcker om där bara var en bok eller något, ÄVEN om boken i sig själv var riktigt bra. Jag vill ju kunna forsätta läsa om den världen och karaktärer, fortsätta "finnas" i den världen, under en längre tid. 3 böcker är verkligen minimi gränsen för hur många böcker jag vill åtminstone ha i en serie... 5 är bättre dock... mer än det är gött. :)

Det är lite därför jag delvis föredrar tv-serier över film, för att filmen tar slut efter bara 90-180+ minuter (med vissa undantag, och då är det snarare en serie av filmer än något annat)... medan de flesta tv-serier är allt från 5-10-20-50+ timmar, för att inte tala om hundratals timmar långa med vissa serier.

Kärlekscraft;n50608 said:
Byt plats med namnen.
Nä vad Cybot sa är sant. Varje Kerr bok är någon stans mellan 350-500 sidor. Medan varje Martin bok (de 5 som kommit ut än så länge, 2 till ska tydligen komma ut) är mellan 700-1050 sidor långa (på svenska är dom en 30-60 sidor längre), så mellan ~1.5 till ~3 gånger större. Kerr's bok storlek är mer "hanterlig", både fysiskt och läsmässigt sätt. Medan Martins böcker, precis som Robert Jordans böcker på engelska, var/är stora tegelstenar.

Don't get me wrong though... jag har inget emot böcker i tegelstens format. Jag tycker om det faktiskt. Hellre hardback tegelstenar, än softback pocket varianter oavsätt storlek... tycker inte om pocket varianter av böcker.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om du inte har läst Terry Pratchetts Discworld-böcker, gör det. Fantasy och satir i en härlig blandning, med enormt hjärta.

Om du vill ha gedigen pulp-Urban Fantasy som förmodligen inte kommer att vinna några litterära priser men som det är en jävla fart i, läs The Dresden Files av Jim Butcher. Huvudpersonen är privatdetektiv/trollkarl och extraknäcker åt Chicago-polisens avdelning för skumma saker och är snarky som fasen. Tänk dig om Buffy, Philip Marlowe, och Gandalf haft ett kärleksbarn, typ. Just det, han refererar till Evil Overlord-listan i en av böckerna, bara en sådan sak.
 
Top