Nekromanti Fantasy

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Realism är överskattat

"Vad han menar (tror jag) är att småsaker som inte berör äventyret inte behöver vara 100% historiskt/logiskt korrekta."

Jahaja. Då håller jag med. De detaljer man väljer ska vara relevanta. :)

--
Björn Paulsen

"Target their engines only. It's easier to blow them up that way." --Graeme Dice
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Realism är överskattat

Skulle jag också göra. Däremot, om åkerarealen är en tusendel av vad den borde vara, skulle jag som SL känna att denna detalj var fullständigt och totalt fel. Och med en sådan känsla malande i bakhuvudet kan jag inte spelleda.

Släng tärningar på dig själv då /images/icons/wink.gif

Allvarligt talat, många spännande och intressanta fantasyvärldar har stora buggar i sig. IMHO är det bättre att inte leta efter dem. Om välden i stort är trevlig, vem bryr sig om vad folk äter?

Det runt en minut att genomföra beräkningar av åkerarealstyp (långt ord). Detta är en tid som jag skulle anse vara väl spenderad.

Måhända, frågan är om en minutlång beräkning av den typen är notervärt bättre än en gissning med tanke på att man inte tar hänsyn till jordens bördighet, odlingsteknik, soltimmar osv....

Dessutom finns det ofta mer än en stad i världen, en minut för varje kan bli många timmar totalt.
Odlingsareal per capita är dessutom bara _en_ detalj bland många. Tillslut kan man ha spenderat dag efter dag på att beräkna saker som spelarna aldrig kommer bry sig om.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Realism är överskattat

Dessutom finns det ofta mer än en stad i världen, en minut för varje kan bli många timmar totalt.
Odlingsareal per capita är dessutom bara _en_ detalj bland många. Tillslut kan man ha spenderat dag efter dag på att beräkna saker som spelarna aldrig kommer bry sig om.


Förvisso men om man är villig att kompromissa lite grand så kan man ju använda samma faktor i en given större klimatzon och då behöver man ju faktist bara multiplicera befolkningen med en faktor - ganska lätt. Man kan ju till och med ta några minuter och göra befolkningsintervall och räkna ut arealen för dessa i förväg och bara läsa av när det är dags att improvisera fram den där staden som spelarna envisades med att färdas till i ilfart.
Detta är ju dock i mycket en smaksak men för mig är det lite irriterande när en genomsnittsgård tar upp så enorma arealer att bondfar borde varit rikeman och bott i en lägenhet inne i staden och haft anställda som sköter gården åt honom...

[color:yellow]M. Putoris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Realism är överskattat

Förvisso men om man är villig att kompromissa lite grand så kan man ju använda samma faktor i en given större klimatzon

Hmm... jag började skriva på ett svar där jag argumenterade för hur de metoder du ger är föga bättre än gissningar. Jag bestämde mig dock för att det vore dumt... med tanke på denna typ av detaljer enbart finns där för sin egen skull (eftersom de är helt värdelösa i själva spelet) vore det dumt av mig att få dem att verka otillräckliga och på så sätt tvinga fram än högre nivåer av meningslösa detaljer.

/images/icons/wink.gif

Detta är ju dock i mycket en smaksak men för mig är det lite irriterande när en genomsnittsgård tar upp så enorma arealer att bondfar borde varit rikeman och bott i
en lägenhet inne i staden och haft anställda som sköter gården åt honom...


Har någon spelare någonsin stört sig på samma sak? Jag har en misstanke om att detta är en typ av problem som enbart drabbar dem som har tillgång till bakgrundsmaterialet och de detaljerade kartorna. Från spelarens synvinkel märks felen inte. I min högst resultatinriktade spelledarfilosofi är ett omärkt fel inget egentligt fel :)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Realism är överskattat

med tanke på denna typ av detaljer enbart finns där för sin egen skull (eftersom de är helt värdelösa i själva spelet)

Fel, fel, fel som Brasse skulle ha sagt och viftat med händerna :gremwink: de finns där för de deltagare som tycker det är relevant och en del spelare och spelledare verkar tycka det. De har alltså betydelse för spelupplevelsen.

Har någon spelare någonsin stört sig på samma sak? Jag har en misstanke om att detta är en typ av problem som enbart drabbar dem som har tillgång till bakgrundsmaterialet och de detaljerade kartorna. Från spelarens synvinkel märks felen inte.

Det beror väl på spelaren, om spelaren kan lite så märks det lite, om spelaren kan mycket så märks det mycket.

[color:yellow]M. Putoris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Realism är överskattat

Mjo, men det behöver fortfarande inte vara realistiskt. Det som är intressant för ett sådant äventyr är det faktum att den odlingsbara marken tar slut... om den sedan är en tiondel av vad den borde vara för befölkningsantalet spelar ingen större roll. Vem springer runt och mäter åkrar?
 
Top