Nekromanti Fantasy

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Jo, jag recenserade också boken för den lokala tidningen. Min gamla svenskalärare fick iallafall upp ögonen för boken efter att jag gett den bra kritik och beställde in den till mitt gamla högstadie. Så man kan ju alltid hoppas att någon läser den där.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
glöm inte dark elf trilogy, vet inte hur bra den är om man ser till icewind, för jag har inte läst icewind ännu, kostar ju ganska mycket endå, tänkte köpa alla i samma bok, och det brukar ju ligga på 250-300 om jag inte har fel.
men R.A. Salvatore e ganska bra faktiskt... men jag är ju ingen gammal fantasy-räv jag/images/icons/wink.gif.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Har inte läst den... därav att jag inte rekomenderat den... Men visst salvatore e okej, dock inte nyskapande...Och jag e en gammal fantasyräv/images/icons/wink.gif

/Jonas, rekomenderar salvatore trots bristerna
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Varför denna aversion? (NT)

Jo, fast jag tror nog att den tiden då han kunde spotta ur sig någon bok i månaden är över. Senare böcker, som Mother London och Dreamthief's Daughter håller ju högre kvalitet än många av de alster han skrev till New Worlds, t.ex.

Själv håller jag honom bland mina främsta inspirationskällor, men, men...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
OT

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Must not all things be swallowed up in Death? -Platon, fast på grekiska...

<hr></blockquote>


Kunde du inte lika gärna har översatt det till svenska då?
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Re: Varför denna aversion? (NT)

Tja, jag har ju inte bättre smak än nån annan så jag får väl stå ut med att någon håller Moorcock högre än vad jag gör...

/Daniel
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Varför denna aversion? (NT)

Fast det där handlar en del om vilken inställning man har till fantasy, kanske? Jag anser inte att någon fantasy överhuvudtaget är skriven med ett utvecklande språk eller med särskilt begåvade idéer.

När jag läser fantasy vill jag att det ska vara som att lyssna på rockmusik. Jag vill ha drag, det ska gå snabbt att läsa igenom, det kanske finns nåt löjligt litet övertydligt budskap och en kass metafor. Det är underhållning för studen.*

Jag anser fantasy överhuvudtaget vara just skräplitteratur, och den fantasy jag gillar (Leiber, Moorcock, Pratchett) är den fantasy som inte låtsas vara något annat.


*Såväl inom rockmusiken som fantasylitteraturen kryllar det av undantag. Det finns säkert nån fantasyförfattare som har något viktigt att säga om vår samtid. Men i allmänhet...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Varför denna aversion av fantasy?

Nu blir jag shockad! Fantasy skräplitteratur? knappast! Okej kanske... lite. Men jag tycker ändå man måste se fantasy för vad det är. Fantasy försöker inte säga något viktigt för vår samtid. Därför finns det inte många fantasy författare som gör det. Undantaget kanske urbanfantasy. Fantasy är, fiction, det är underhållande, den försöker inte framföra samhällskritik som (viss) science fiction(vad jag förstod av diskutionerna i tråden sf vs fabtasy[/b, hade länkat om jag viste hur man gjorde).

Men det finns annat jag söker i böcker än att de framför viktiga idéer eller använder ett fint ackademiskt språk/images/icons/wink.gif. Svaret är underhållning. Och det är vi tydligen överens om, fast olika sorts underhållning. Jag kräver inte fart och fläckt i en fantasy roman. Jag gillar såväl intrigerna som allt annat och spänningen är ständigt där. Jag vill inte att den ska gå så fort som möjligt att läsa bara för att kunna läsa annan "riktig" litteratur efteråt... Fanatsy är underhållande och har som mål att vara underhållande, inget annat! Jag har läst fantasy och sedan gått och tänkt på det efteråt och har legat uppe länge bara för att jag inte vill lägga ifrån mig boken. För mig är fantasy mer än underhållning för stånden.

Om man ska kalla det något varför inte populärlitteratur (farsan har skrivet en bok med samma namn, och inkluderar fantasy). Skräplittertur tänker jag inte få min favorit genre kallad!

/Jonas /images/icons/mad.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Att länka [OT]

"hade länkat om jag viste hur man gjorde"

Om du klickar på
när du skriver inlägg (titta uppe till höger när du svarar) så klipps koden för en länk in sist i inlägget. Byt sedan ut texten "link" mot adressen som du vill länka till, och "description" till vad du vill att det ska stå i länken.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Varför denna aversion? (NT)

Om man som Moorcock vunnit Guardian Fiction Price (även om det inte var för en fantasybok) lär man man vara kapabel att skriva annat än "skräplitteratur". Jag tror dessutom knappast att Pratchett och Moorcock ser sina böcker som skräplitteratur (vad nu detta är, menas det "kasst skrivet" eller "inget budskap"?).
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Varför denna aversion? (NT)

Moorcock KAN skriva. "Behold the man" ("Se människan!" i svensk översättning) är bland det bästa jag någonsin läst i novellväg. Ruskigt bra, och det kan jag rekommendera åt alla. Vad gäller hans andra böcker så får man ju ta dem för vad de är: underhållningslitteratur. Sedan är det kanske så att de svenska översättningarna inte heller är helt hundraprocentiga.

Hans
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Re: Varför denna aversion? (NT)

storyn i se människan var bra, men språket var ju inte direkt det bästa. precis som mycket sf-litteratur på svenska så lider nog moorcocks översatta böcker av dåliga översättare. å andra sidan så har jag läst några kapitel i en engelsk elricbok och det övertygade mig inte om att han (moorcock) håller hög spårklig kvalite´...

/daniel
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Re: Varför denna aversion? (NT)

...säger förresten daniel som retar sig på översättningen av det eviga kriget som annars har en mycket bra handling. (att daniel dessutmo med hull och hår slukar star wars-litteratur av olika kavlité är ett bevis för att han motsäger sig självt)

/daniel igen
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Re: Varför denna aversion av fantasy?

fantasy är inte skräplitteratur mer än någon annan genré (skärp finns i alla olika genrer) även om fantasyn rätt ofta är ganska fantasilös, varför man kan undra över namnet fantasy...

/daniel, som läst många "svindlande äventyrsböcker i tolkiens anda..."
 
Top