Nekromanti Fantasy! T20

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Det beror på vad för spel man är nostalgisk över. :gremwink:
True that. Fast, en ärlig fundering ... Visst, nu är väl just nostalgi subjektivt och handlar mer om den aktuella personens egen ålder och dess tidslinje gentemot personliga minnen och så, men är inte D20 (som nyckelfunktion systemmässigt sett) ändå ett tämligen nytt påfund, si så där – utan att jag är larvlig och googlar först – iaf 90-tal?

[Edit: Som jag skrev till Demonprinsessan i Småpraten tänker jag som så att gammel-DnD inte är så faktisk D20 (systemmässigt sett), utan just mer på en mer renodlat D20-funktion som man ser från och med WotC ...]

Inte för att klaga på någon person eller dess nostalgi utan mer för den historiska aspekten. Jag personligen håller med om att D20 känns långt mer passande för Fantasy! än vad BRP med eller utan D20 gör – med tanke på OSR-vågen och arvet av den spelgenre som spelet anspelar på. ... Men ändå, när det kommer till kritan är väl D20 i sig tämligen nytt, väl?

/solvebring som ser fram emot att Arfert ska börja skicka med gamla T20:or som räknar från 0–9 i någon gräll färg. :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
...och BRP använder man inte en T20 till, utan givetvis en T100! Det vet ju alla!
Hahaha! :gremsmile:

... Fast som bekant finns det de, bland annat somliga svenskar, som runt 1985 fick för sig att dela färdighetsvärdena med 5 för att använda sig av T20 istället för T100.

Men ja, jag förstår vart du vill komma. :gremwink:
 
Top