Fantasy som utforskning?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Att Star Wars inte är egentlig SF är en rätt vanlig ståndpunkt ...
Jag har aldrig blivit klok på om det är vanligt att folk faktiskt tycker så, eller om den grupp som tycker så hörs och syns mycket i förhållande till sitt antal. Ofta verkar det också som att "Star Wars är inte science fiction" ska ses som något negativt, vilket jag finner mycket märkligt. Många gillar uppenbarligen Star Wars just som det är. Jag har svårt att se att det är generellt viktigt om det klassas si eller så.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
... inte har mycket science i sig
Det brukar räcka med att något innehåller påhittad högteknologi eller främmande livsformer, alternativt utspelar sig långt ute i rymden eller i framtiden för att det ska kallas science fiction. Detta till skillnad mot subgenren hård science fiction som faktiskt bryr sig om vetenskaplig trovärdighet och logik.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Jag har aldrig blivit klok på om det är vanligt att folk faktiskt tycker så
Inte vanligt folk, förstås - de ser rymdskepp och är nöjda med det. Men påfallande vanligt bland fans.

Men det är inget negativt att Star Wars är rymdfantasy och inte SF. :) Jag har inget emot rymdkungar, rymdtrollkarlar och rymdpaladiner. Star Wars är bättre än Star Trek trots att Star Trek faktiskt är SF.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag har aldrig blivit klok på om det är vanligt att folk faktiskt tycker så, eller om den grupp som tycker så hörs och syns mycket i förhållande till sitt antal. Ofta verkar det också som att "Star Wars är inte science fiction" ska ses som något negativt, vilket jag finner mycket märkligt. Många gillar uppenbarligen Star Wars just som det är. Jag har svårt att se att det är generellt viktigt om det klassas si eller så.
Ja, SW känns ju som det är populärt oavsett. Sen att SW kom i en tid när det fanns ett existentiellt vakuum i väst påverkade även det framgången. Närvaron av en kraft, etiska principer grundade på sagda kraft och så vidare var något som behövdes vid tidpunkten. Kommer ihåg hur detta diskuterades mycket under mina studier i religion på högskolan.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Det brukar räcka med att något innehåller påhittad högteknologi eller främmande livsformer, alternativt utspelar sig långt ute i rymden eller i framtiden för att det ska kallas science fiction. Detta till skillnad mot subgenren hård science fiction som faktiskt bryr sig om vetenskaplig trovärdighet och logik.
Det finns litet starkare definitioner som kräver att de här sakerna ska fylla någon funktion också, och inte bara vara utanverk.

Theodore Sturgeon: "A science fiction story is a story built around human beings, with a human problem, and a human solution, which would not have happened at all without its scientific content."

Isaac Asimov: "Science fiction can be defined as that branch of literature which deals with the reaction of human beings to changes in science and technology."

Eller formulerat på ett annat vis - om du skrev en pulpberättelse om cowboys och fick den refuserad, blir den inte genuin SF bara för att du byter ut hästarna mot robothästar, revolvrarna mot strålpistoler, och Texas mot en av Jupiters månar.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Det brukar räcka med att något innehåller påhittad högteknologi eller främmande livsformer, alternativt utspelar sig långt ute i rymden eller i framtiden för att det ska kallas science fiction. Detta till skillnad mot subgenren hård science fiction som faktiskt bryr sig om vetenskaplig trovärdighet och logik.
Jag håller med, jag menar bara att om man tycker att Star Wars inte är sci fi med argumentet att historien inte har mycket science i sig så borde detsamma gälla för en del av Philip K Dicks verk med. Personligen tycker jag att de båda är sci fi.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag har aldrig blivit klok på om det är vanligt att folk faktiskt tycker så, eller om den grupp som tycker så hörs och syns mycket i förhållande till sitt antal. Ofta verkar det också som att "Star Wars är inte science fiction" ska ses som något negativt, vilket jag finner mycket märkligt. Många gillar uppenbarligen Star Wars just som det är. Jag har svårt att se att det är generellt viktigt om det klassas si eller så.
Bland oss nördar på ett nördforum är det såklart en relevant (eller iaf potentiellt intressant) fråga och för all del även distinktion. Men för 99.9% av jordens befolkning gäller att rymdskepp = SF. Det är nog rätt lönlöst att på ett statiskt plan försöka kämpa mot den väderkvarnen :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Bland oss nördar på ett nördforum är det såklart en relevant (eller iaf potentiellt intressant) fråga och för all del även distinktion.
Såklart! Vad skulle vi fylla våra liv med om vi inte fick delta i den ena definitionsdiskussionen efter den andra på detta eminenta forum? :D
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,677
Location
Värnhem, Malmö
Om SF behandlas som en genre verk måste kvala in till genom att vara tillräckligt vetenskapliga, men fantasy inte har någon motsvarande begränsning på vad som inkluderas, är diskussionen skev till att börja med. Då har man i praktiken begått ett cirkelresonemang – klart att science fiction kommer att präglas av utforskande av vetenskapliga teman om detta är grunddefinitionerna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Och när vi inte vet om han har långt eller kort hår?

IMG_3072.jpeg
 
Top