Fantasy som utforskning?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Om man hårdrar det lite och inte ser på enskilda verk, så kan man säga att science fiction handlar om externa metaforer (samhället) och fantasy interna (personen). Och skräck där de möts i konflikt.
Håller med. Fantasy utforskar saker på samma sätt som sf, men dess tema är oftare människan och vår natur än samhället. (Även om båda förekommer.) Mycket ligger det nog i den historiska kopplingen till myt (inte helt olikt många religiösa berättelser).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag förnekar hela premissen för din trådstart. Scifi har närmast alltid varit spekulativ, och det du kallar pulp är mer undantag än regel. Frankenstein, liksom. Jules Verne. Golden Age of Scifi.
Wells, Verne osv gave the en vetenskaplig start, men sedan hade den en rätt lång svacka, innan den klättrade ur den igen, mycket för att författare smög in vetenskapliga teman bland rymdmonstren.

Är man smart gör man inte det. Gränserna mellan Fantasy, Science Fiction, och Horror är vaga, flytande, och suddiga.
En del verk är ganska uppenbart fantasy.
Andra är ganska uppenbart SF.
Och så har vi en massa som ligger någonstans i gränslandet och där det inte finns någon riktig konsensus om vilken kategori verket tillhör.
Det beror lite på hur man definierar SF. För mig är tex inte Star Wars SF, det är bara omtematiserad swashbuckling. Sedan finns det ju överlapp. Alien är ju tex både en "first contact" och skräck. På samma sätt så finns det en hel del fantasy med SF-överrock, tex Gor, en av Culture-böckerna, Star Wars, Shadow of the Torturer osv.

Det finns också SF med fantasy-överrock, tex Left Hand of Darkness.

Om man hårdrar det lite och inte ser på enskilda verk, så kan man säga att science fiction handlar om externa metaforer (samhället) och fantasy interna (personen). Och skräck där de möts i konflikt.
Knivskarp observation.

Ok, flyttar vi målstolparna så blir det såklart svårt att diskutera ämnet. Det finns fantasy som den du frågar efter. Du kan inte få någon procentsiffra av mig för jag har ingen är nog inte så intresserad av den deldiskussionen.
Min poäng är att man måste titta på en statistisk nivå. Vi gräver i en enorm datamängd, undantag kommer alltid att finnas, men man kan ändå titta på trender och dra slutsatser. Jag håller just nu på att konvertera en SF/Fantasy-kollektion på typ 100 000 böcker till textformat (från epub, pdf, doc osv), och den skrapar antagligen ändå bara på ytan av vad som finns.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Min poäng är att man måste titta på en statistisk nivå. Vi gräver i en enorm datamängd, undantag kommer alltid att finnas, men man kan ändå titta på trender och dra slutsatser. Jag håller just nu på att konvertera en SF/Fantasy-kollektion på typ 100 000 böcker till textformat (från epub, pdf, doc osv), och den skrapar antagligen ändå bara på ytan av vad som finns.
Det var dock inte den poäng som gjordes i trådstarten. Jag förstår att det är skillnad på enskilda fall och genrens totala produktion. Jag skulle dock säga att merparten av all underhållning - SF, fantasy, horor etc - går på tomgång, oavsett om det är rollspel, film, litteratur o.s.v
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Det var dock inte den poäng som gjordes i trådstarten. Jag förstår att det är skillnad på enskilda fall och genrens totala produktion. Jag skulle dock säga att merparten av all underhållning - SF, fantasy, horor etc - går på tomgång, oavsett om det är rollspel, film, litteratur o.s.v
När det gäller SF så håller jag inte med.

Dessutom, att varje större datamängd innehåller undantag tog jag för så uppenbart att det inte behövde nämnas.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Wells, Verne osv gave the en vetenskaplig start, men sedan hade den en rätt lång svacka, innan den klättrade ur den igen, mycket för att författare smög in vetenskapliga teman bland rymdmonstren.
Fast ento skriver spekulativ, inte vetenskaplig. Visst är vetenskaplig spekulation och teknologisk spekulation en framträdande del av genren men fokus är ändå spekulation och hårddragning av samtida fenomen. Ofta är det polisstaten, rovkapitalismen eller Messiahskulten som är i fokus, inte hur vetenskapligt grundad spekulationerna är.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det beror lite på hur man definierar SF. För mig är tex inte Star Wars SF, det är bara omtematiserad swashbuckling.
För de allra flesta så är Star Wars alldeles väldigt mycket science fiction. Rent skolboksexempel på SF.
Du behöver inte hålla med, men isåfall är det bara att inse att du har en udda defintion som inte matchar konsensus och därmed kan förvirra i diskussioner.


Min poäng är att man måste titta på en statistisk nivå. Vi gräver i en enorm datamängd, undantag kommer alltid att finnas, men man kan ändå titta på trender och dra slutsatser. Jag håller just nu på att konvertera en SF/Fantasy-kollektion på typ 100 000 böcker till textformat (från epub, pdf, doc osv), och den skrapar antagligen ändå bara på ytan av vad som finns.
Statistik är en sak. Generaliseringar utifrån statistik en annan, och mycket vanskligare.
Att det kanske finns mer SF än Fantasy med en viss typ av berättelser ger inte stöd åt påståenden av typen "Fantasy är X, medan SF är Y."

"There are three kinds of lies. Lies, damned lies, and statistics."
-- Mark Twain
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
För de allra flesta så är Star Wars alldeles väldigt mycket science fiction. Rent skolboksexempel på SF.
Du behöver inte hålla med, men isåfall är det bara att inse att du har en udda defintion som inte matchar konsensus och därmed kan förvirra i diskussioner.
Det här var en nyhet för mig. Visste inte det fanns en konsensus som sa annat än att SW är något man knappt kan inkludera. Man kan om man inkluderar rymdopera och matiné.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Det här var en nyhet för mig. Visste inte det fanns en konsensus som sa annat än att SW är något man knappt kan inkludera. Man kan om man inkluderar rymdopera och matiné.
Samma här, blev lite chockad över påståendet. Även icke-nörd vänner säger knappast att SW är Sci-fi. Så lite chockad blev jag av denna insikt.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det här var en nyhet för mig. Visste inte det fanns en konsensus som sa annat än att SW är något man knappt kan inkludera. Man kan om man inkluderar rymdopera och matiné.
Jaså? Att Star Wars inte räknas som SF är en åsikt jag stött på, men i stort sett bara som en lite udda åsikt bland folk som har en väldigt smal och puristisk syn på vad som tillåts vara SF.

Wikipedia är kanske inte den allra bästa av källor, men tittar man där så hittar man att:
"Star Wars is an American epic space opera media franchise"
"Space opera is a subgenre of science fiction"
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vad finns det för argument för att INTE se Space Opera som en subgenre till SF?
Inget egentligen, annat än att det lika väl kan vara en subgenre till fantasy.

Om jag ska vara övertydlig så ser jag SF som en subgenre till Fantastik, Rymdopera som subgenre till Fantastik. Fantasy som subgenre till Fantastik …
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Inget egentligen, annat än att det lika väl kan vara en subgenre till fantasy.

Om jag ska vara övertydlig så ser jag SF som en subgenre till Fantastik, Rymdopera som subgenre till Fantastik. Fantasy som subgenre till Fantastik …
Jag gissar att majoriteten av de som tittar på ex. Star Wars anser att det är SF, punkt slut. Att sortera det under "fantastik" är måhända inte fel i sig men jag ser framför mig vilken begreppsförvirring som skulle uppstå :)

Och ska vi använda de stora statistiska underlag som vi tydligen pratar om nu känns det orimligt att klumpa ihop all fantasy men samtidigt nyansera SF. Det blir rätt skevt. Men visst, vill vi bevisa att tesen "fantasy är dum, SF är smart" så är det ju helt rätt väg att gå :)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Bara jag inte räknas in i den diskussionen är jag nöjd. Synen på vad som är SF och om den verkligen är skild från fantasy är kanske en generationsfråga mer än en litteraturvetarfråga.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Var är science-biten i SF där?
Varierar extremt mycket? Nästan inget i Star Wars, en del i Star Trek, rätt mycket i The Expanse, väldigt mycket hos Alastair Reynolds?

Att Star Wars inte är egentlig SF är en rätt vanlig ståndpunkt, men ingen säger det om Reynolds.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Jag skulle dock vilja hävda att exempelvis en del av Philip K Dicks böcker, som ju av de flesta räknas som science fiction, inte har mycket science i sig
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Jag skulle dock vilja hävda att exempelvis en del av Philip K Dicks böcker, som ju av de flesta räknas som science fiction, inte har mycket science i sig
Farmakologi är en vetenskap. :)
 
Top