Fantasy-settings: icke-Tolkien, icke-PA, icke-historiska

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,134
Något sådant finns det inte i Dying Earth, tvärtom snarare eftersom allt det fantastiska i berättelserna är resultatet av miljontals år med vetenskaplig forskning som gått så långt och blivit så avancerad att den slagit knut på sig själv och istället går emot de grundläggande principerna med vetenskapen som vi känner till den: att hjälpa och främja civilisationens utveckling. Jag förutsätter att detta ironiska brott mot den allmänt vedertagna synen på vetenskap och teknik inom science fiction på den tiden (40-talet och 50-talet) var ett medvetet val från Jack Vances håll.
Och som sagt, inget med detta har något att göra med att kvantfysiker öppnade en port till helvetet eller något. Det är bara tidens gång och dekadens.

PS: Ta och läs berättelserna så klart. Det är bara några noveller och några kortromaner som tillsammans inte är längre än en enda bok i till exempel Wheel of Time eller Game of Thrones.
Jag har läst dem. Men uppenbarligen tolkat dem annorlunda. Jag var inte intresserad av den typen av fantasy, så därför försökte jag på bästa vis exkludera dem. Tydligen inte gott nog.

Men nu är vi off topic. Vill du fortsätta prata om det här föreslår jag att du skickar mig ett PM.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
260
Jag har läst dem.
Jag läste din förra post fel, men jag förstår nog vad du menar med post-apokalyps nu.
Men kanske något mer bibliskt skulle passa som Karl Edward Wagners romaner om Kane eller serietidningen The Goddamned av Jason Aaron och R. M. Guera. Om du inte redan läst dem det vill säga.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,155
The Goddamned
Jag skulle klassa den som pseudohistoria, dock - den utger sig att utspelas i vår värld (och inte bara på viset som Conan eller Tolkien gör - den använder bibliska personer).
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,155
Tigana av Guy Gavriel Kay är den av hans böcker som kan platsa här (de före är Tolkien, de efter är pseudohistoriska).
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,141
Location
Stockholm
Zetari: Den drömmande guden - gick i Magnum nr 4 1989
Har inte läst den men jag tror Xanth serien passar
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,155
Har den? Jag hade uppfattat den hade älvfolk men inte att den hade alver.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,141
Location
Stockholm
Intressant att min Visual Guide to Xanth inte nämner dem
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
260
Jag skulle klassa den som pseudohistoria, dock - den utger sig att utspelas i vår värld (och inte bara på viset som Conan eller Tolkien gör - den använder bibliska personer).
Samtidigt utspelar den sig i en helt påhittad epok utan någon form av hänvisning till den faktiska världen och med helt fiktiva karaktärer utan minsta historisk grund, och till skillnad från exempelvis Conan så saknar den helt och hållet motsvarigheter till några historiska miljöer. Dessutom tycker jag den definitivt är något att läsa om man är ute efter "udda fantasy-settings".
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,141
Location
Stockholm
tror inte soloäventyret De fördömdas skog hade alver eller orcher
Broken Sky bokserien
 
Top