Fantasy-settings: icke-Tolkien, icke-PA, icke-historiska

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,126
Skulle säga att endast Children of the Sun har högre teknologinivå än renässans. Dock med lite steampunkinslag framförallt i Ravnica och Cryptomancer. :)
Amber likaså! Hacking och heists låter inte heller renässans? osv
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,131
Location
Stockholm
Hade för mig att alverna var insektoider, men har inte läst på över 20 år så du har säkert rätt.
De har ett biologiskt kastsystem och till synes bara en kvinna som är drottning men de är i namn, utseende, inre biologi och de högre kasternas förmågor "standard alviska" så jag skulle väl säga nära nog, men det är jag.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Oktoberlandet är visserligen pseudohistorisk rysk revolution och har alver, men fefolken är långtifrån Tolkienenska.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,635
Location
Uppsala
Amber likaså! Hacking och heists låter inte heller renässans? osv
Amber är ju dock löjligt flexibelt. Men absolut, det tar ju lite avstamp från modern tid också.

Hackinggrejen i Cryptomancer är ju bara hur magi fungerar i den världen; Foundryside likadant. :)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,421
Location
Nirvana
Ganska nedlusad med dvärgar va?
Edit: Ok, ser att dvärgar inte nämndes specifikt av op, men tänker att de borde ingå i "Tolkien, alver och orcher eller liknande".
Tolkien var ju sannolikt inspirerad av Wagner, inte tvärtom. Det var min poäng. Hur skulle ett Wagner-inspirerat rollspel se ut? Förmodligen inte som Sagan om ringen, men väl med dvärgar och ringar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Talislanta, med sin ”No elves!”-slogan? Vet inte om det har någon post ap-bakgrund.

Carcosa, Yoon-Suin och gissningsvis en del andra OSR-settings.

City States of Venus (mini-setting jag byggde baklänges från Frazettas Barsoom-bilder och länkar folk till ca var tredje år – lite flirt med antiken och Lovecraft).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,893
Location
Port Kad, The Rim
Tolkien var ju sannolikt inspirerad av Wagner, inte tvärtom. Det tycker jag är intressant. Hur skulle ett Wagner-inspirerat rollspel se ut? Förmodligen inte som Sagan om ringen, men väl med dvärgar och ringar.
Drakar likaså.
Kanske ska Loge räknas som en demon? :eek:
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,246
Ganska nedlusad med dvärgar va?
Edit: Ok, ser att dvärgar inte nämndes specifikt av op, men tänker att de borde ingå i "Tolkien, alver och orcher eller liknande".
Vad Tolkien än må påstå så är det ju rätt uppenbart att sagan om ringen är ganska starkt influerad av nibelungens ring.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,113
Vad Tolkien än må påstå så är det ju rätt uppenbart att sagan om ringen är ganska starkt influerad av nibelungens ring.
Mnjaäkanske? Tolkien var germanist, och tog säkert mer intryck från de germanska hjältelegenderna där Nibelungenlied ingår än från Wagners påhitt kring dem.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Jag har svårt att se att Tolkien skulle hyst nåt annat än avsmak för Wagners verk och deras fördärvning av den norröna världens fornsagor, som ju var hans älskade forskningsobjekt. Men det är måhända min egen åsikt som smyger sig in i min tankebild av den gamle professorn.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,421
Location
Nirvana
Mnjaäkanske? Tolkien var germanist, och tog säkert mer intryck från de germanska hjältelegenderna där Nibelungenlied ingår än från Wagners påhitt kring dem.
Det är ju rätt svårt att säkert veta om Tolkien var inspirerad av Wagners verk eller av de legender som just Wagner inspirerades av…
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,113
Pratar vi rollspel som finns eller bara settings här? På litteratursidan blir listan enkelt hur lång som helst.

Tales from the Flat Earth (Tanith Lee), The Dying Earth (Jack Vance - har dessutom redan ett utmärkt rollspel), The Book of the New Sun (Gene Wolfe), Artesia (Mark Smylie, har ett rollspel), Polaris (OK, rollpersonerna är teoretiskt sett alver, men inte på ett vis som spelar någon roll), Svavelvinter i bokform (något man enkelt kan twista något av rollspelen till), ungefär all Sword and Sorcery någonsin...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,113
Det är ju rätt svårt att säkert veta om Tolkien var inspirerad av Wagners verk eller av de legender som just Wagner inspirerades av…
Oddsen att man inspireras av något man gillar och jobbar med torde vara högre än att man inspireras av något man tycker illa om. Han markerade också uttryckligen mot Wagner. Kan jag bevisa något? Nej, men rimlighetsargumentet känns starkt.
 
Top