Nekromanti [Fantasy!] Hur ser era spelvärldar ut?

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Som titeln lyder är jag nyfiken på vilken slags setting just du kör med. Själv kör jag på en John Bauerish värld (där mina spelare befinner sig just nu i alla fall), inte helt olik Trudvang (gillade världen, inte så mycket reglerna) Mörka skogar och troll är bra skit, dessutom är stora mörka skogar idealiska för att stoppa in gamla bortglömda ruiner/borgar (har en extremt frågvis spelargrupp)

Så mina damer och herrar, hur gör ni och kanske varför gör ni på just det sättet?
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Vi turas om att spelleda och gör en ungefärlig Fjärran Dalar med lite extra raser, t.ex är hobbitar rätt vanliga. Nästa gång jag leder ska jag ju också göra det mer bauerskt (därav tråden om det).
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Den grupp jag spelleder nu över skype(gruppen består av God45, Recca, Zimith, Yjoben och Ond Bråd Död)
Vi spelar i Dantoonia, en ögrupp som nyligen har blivit koloniserad.
Ögruppen har blivit i koloniserad av människor, även om det finns en alver lite här och var så är dem få.

Urbefolkningen är blå i huden och har knotor på sina huvuden nästan som små horn. Urbefolkningen har blivit förslavade av kolonisatörerna.
Det finns två städer i staden, Dantoon och Hungaar.
Dantoon var den första staden som byggdes och är den enda färdigbyggda. Hungaar håller på att byggas upp.



större bild
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Midnatt!

Jag kör i Midnight-settingen till DnD 3.5 - mörk och hård värld med motståndskamp som främsta syssla för mina spelares rollpersoner.

Den har beskrivits som Sagan om Ringen där Sauron vann. Jag tycker att det funkar bra, även om vi inte kan köra med allt som världen kommer med, då den i stora drag är byggd specifikt för DnD och alltså har detaljer som försvinner i Fantasy!, men det spelar ingen roll. Det är stämningen som är grejen.
 

Tengil

Veteran
Joined
2 Nov 2012
Messages
56
Kör mestadels Paizos spelvärld med fokus på Varisia.
Kan förklaras enklast med kuststäder, konstiga byar inåt landet och massa urgamla ruiner i landet. Likaså är området inte under någon kung utan koloniseras snarare.
edit: Världen kallas Golarion men jag kör bara Varisiadelen.
 

Tengil

Veteran
Joined
2 Nov 2012
Messages
56
Jag tycker personligen att Stadsäventyr är kung!

Som SL utspelar sig nästan alla mina äventyr där.
Oändligt med plots, motståndare, platser och fiender.
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Jag spelleder runt Morcar och dalarna. Sen har jag byggt ut den och kallar den sagan om trenne riken. Då det mycket handlar om det splittrade stora riket och maktkampen där runt. Spelarna är dock inte inblandade i detta ännu, de har sina egna problem uppe i Dalarna där konflikterna inte startat riktigt ännu. Dessutom har de ju fullt med mörka ruiner att undersöka...
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Ett fallet människo/alviskt imperium. Stort som typ europa och afrika tillsammans, och med lika vitt skilda kulturer och miljöer. Det som för ungefär femton år sedan var ett mäktigt allierat imperium är nu ett kluster av mindre städer och byar som styrs av individuella landshövdingar och handelsprinsar, efter att imperiets centrala regering föll efter kriget mer orkerna. Mellan dessa städer och byar fins vildmark där ingen styr, om man inte har tur (eller otur) nog att stöta på någon av de många orkiska nomaderna som vandrar i vildmarken, och ibland sätter upp tältläger längst vägarna och i skogarna, och till och med erbjuder sig at handla med vandrande männikor och alver då och då.

Dvärgarna var i stort sett neutrala i kriget. Klassiska DnD Goblins stod på orkernas sida, och gör det ibland fortfarande. Utöver det fans det en stor mångfald raser bestående av i princip vad som helst för folkslag och kulturer du kan hitta i en DnD 3.X eller Pathfinder sourcebook, men utöver människor, alver, dvärgar, orker, och Drow (eller svartalver, om man ska vara petig) är de flesta raserna ganska sälsynta och existerar bara i mindre grupper i egna byar eller städer.

Id´en är att den vitt skilda miljön ska låta olika spelledare ta friheten att bygga äventyr och mindre kampanjer i kampanjvärlden utan att de ska behöva stå ivägen för varandra, samt att alla karaktärer måste ha en beskrivning över vad de gjorde under kriget, som tog slut för 8 år sedan.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Hyfsat spridda skurar när det gäller val/byggnation av spelvärld då alltså :gremsmile:

Kan ju tillägga att jag använde/använder dalarna och Morcar som grund. Än så länge har det inte spelats något utanför dalarna men ett par av rollpersonerna kommer från platser bortom bergen och det är på gång.


För övrigt anser jag att Arfert bör styra upp en upplaga med hårdpärm, jag är övertygad om att ganska många skulle vara villiga att, well, betala vad det kostar :/
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Herr Arntsen said:
För övrigt anser jag att Arfert bör styra upp en upplaga med hårdpärm, jag är övertygad om att ganska många skulle vara villiga att, well, betala vad det kostar :/
OT, men:
I så fall vore det ju grymt om denna lades ihop med "Expert"-boken och Monsterboken, så har man (*reklambasröst*) Fantasy! COMPLETE :gremtongue:

On topic: vi har med lite intriger från Imperiet (det civiliserade landet i söder) i karaktärernas bakgrund, och det är ju början på världsexpansion. Jag kanske gör ett hobbit-land eller två. Ett Fylke och ett nomadiskt barbar-rike i vildmarken.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
När Arfert började snacka om Sci-fi! så blev jag rätt sugen på tanken och lekte runt lite med en rymdsetting med Människor, alver, dvärgar och orcher som de fyra humanoida arter som upptäckts i galaxen (den enda intelligenta arter som upptäckts överhuvudtaget). Det var mycket svärd och ringbrynjor i rymden med laserpistoler (Som var rätt dåliga i jämförelse med närstridsvapen, men de gick att använda på avstånd. Jag plockade bort bågar och sånt helt).

Tanken var att det skulle vara lite shadowrun/space fantasy.

Det har inte blivit något spelande dock, eller ens några färdiga äventyr av det. Bara lite spånande.

Men jag tänkte slänga upp tanken appråpå Arferts kommentar om Fantasy! på Mars.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Herr Arntsen said:
För övrigt anser jag att Arfert bör styra upp en upplaga med hårdpärm, jag är övertygad om att ganska många skulle vara villiga att, well, betala vad det kostar :/
Det kommer inte hända tyvärr. För stor investering och för lång tid till break even. Jag är för pank och sjuk för sån lyx. Jag måste hålla det superlågbudget.

Sen är jag tveksam att F! skulle sälja så bra om den låg på ett pris på ca 330:-. (ja, jag har räknat på det).
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Arfert said:
Det kommer inte hända tyvärr. För stor investering och för lång tid till break even. Jag är för pank och sjuk för sån lyx. Jag måste hålla det superlågbudget.

Sen är jag tveksam att F! skulle sälja så bra om den låg på ett pris på ca 330:-. (ja, jag har räknat på det).
En lösning skulle kunna vara om du bara tog förhandsbeställningar, och begränsade upplagan efter dem. På så sätt är finansieringen ordnad. Visst upplagan skulle bli mindre och därmed snäppet dyrare för köparna men det skulle inte utgöra något problem för dig.

Ja 330:- kan kanske vara lite väl saftigt för att locka nya till att införskaffa F! Däremot skulle du nog inte stöta på nån överdriven tandagnisslan av folk som t.ex. undertecknad, (dina fans) även om priset skulle närma sig femhundringen.

Faktiskt så skulle förhandsbeställningar över lag kanske vara en bra idé, även för "normala" släpp, så du slipper ligga ute med hela pengen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Coolt! Mina tankar gick mer åt rymdskepp och rymdstationer, alltså inte mars överhuvudtaget.

Men det där var också en jäkligt cool setting.
 

Mandrake

Veteran
Joined
23 Aug 2012
Messages
18
Location
Norra Sorunda
Jag har hittills bara kört i Morcar och dalarna. Har dock slängt in en hel del egna städer och dylikt. Försöker gå ifrån high fantasy till mer klassisk sword & sorcery.
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Då jag mestadels spelar med mina barn numera så blir det lite lösryckta äventyr som jag placerar i en värld jag kallar Sagorike

Sen bygger jag på min egna mer vuxna kampanjvärld, Den Etrakiska världen , där jag håller på och knåpar på ett äventyr som utspelar sig i ett område som heter Vadsbro

Dessvärre har man aldrig den tid man önskar man hade så arbetet går långsamt, med betoning på långsamt.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
En grej som jag tycker gör vår setting extra intressant är att vi hittar på världsinfo under spelets gång. Till exempel dök det upp ett latinliknande språk förra sessionen. Det blir ännu bättre av att vi turas om att spelleda (ny sl varje scenario).
 

Kindtand

Veteran
Joined
12 Aug 2013
Messages
21
Location
Karlskrona
Vi ska börja spela om nån vecka när alla är klara med semestrar och annat som gör det svårt att spela på sommaren. Jag gör en salig blandning av allt möjligt. Vi kommer spela i ett Ereb Altor som är väldigt influerat av Trudvang. Jag hittar på allt eftersom. Mina spelare är i vuxen ålder nya på rollspel och jag har spelat sen jag var liten. Nu har man en hel del man kan återanvända utan risk att nån spelat det tidigare.
 
Top