Fantasy bilder

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,344
Ända sen jag fick Tolkien Bestiarium en herrans massa år sen har jag varit som förhäxad av Ian Millers konst. Dess överväldigande detaljrikedom låter en försjunka i bilder som nästan påminner mer om Albrecht Dürers kopparstick än om samtida fantastikkonstnärer. Det spretiga och aggressiva i bilderna ger dem samtidigt ett bett. Stilen är som om den vore skapt för att skildra de kaosväsen som myllrade i fantasyn på 60-, 70- och 80-talen. Som syns i allt från Anderson och Moorcock till D&D och Warhammer.
Förhäxande var ordet! Helskotta!
IMG_9632.jpeg

IMG_9633.jpeg

IMG_9636.jpeg
IMG_9630.jpeg
IMG_9634.jpeg
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,344
Asch, det var ju tusan. Har vi inte nån bibliotekarie i publiken som kan tipsa om hur man effektivt letar fjärrlån?

Själv köpte jag mitt ex på 90-talet så..
Hittade endast ett, hemskt dyrt, ex…
IMG_1420.jpg
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
105
Jag vill så in i tusan ha en konstbok med hans verk.

Tänkte köpa den ett tag, men skaffade de första åtta böckerna istället... Vore kul men en bok som plockar ut det bästa från hans blandade karriär istället.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Känns lite som att Gary Chalk illustrerade ens barndom. Alla karaktärer har fårade ansikten och ser ut att vara 40 + men han är en detaljernas mästare. Tar fram Talismankartan ibland bara för att titta på den.
Tack för att du äntligen tog upp Gary Chalk! Hade tänkt att göra det, men hade inte tid att rota upp illustrationer.

Den som bara minns honom från Ensamma Vargen bör kolla upp vad han kan göra nu. Han har blivit SJUUUUUKT mycket bättre med åren:

 
Top