Fantasy bilder

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,113
Location
Stockholm
En tråd där vi delar fantasybilder, diskuterar dem om vi vill och kanske kan komma på något om hur fantasy konst, illustrationer och/eller filmer har förändrats genom årtiondena och har för trender, och olika skapares stilar.

Låt oss börja med:

En promo bild för filmen Die Nibelungen: Kriemhild's Revenge (1924). Intressant att se hur designen innan många av det som idag kan ses som troper inom fantasy konsten etablerats.
Die Nibelungen Kriemhild's Revenge (1924) 352238939_1144472833612330_4840584945216260701_n.jpg


Aleena av Larry Elmore. "SLP:n" från intro-soloäventyret i DnD:s röda box, en något annan design än vad hon hade i boxen.
Alaana.jpg


av John Blanche. Har använts som bl.a. White Dwarf omslag, väldigt Blanche och noterbart 80-tal med den frisyren.
tumblr_lh3rmvGyZn1qhslato1_500.jpg
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag spelade aldrig riktigt rollspel som barn, men häromdagen blev jag påmind av illustrationerna i manualen till PC-spelet Warcraft 2: Tides of Darkness. Det här kanske inte är en nostalgitråd, men de gjorde så otroligt starkt intryck på mig då att jag fortfarande får samma känsla av dagdrömmeri och oändliga möjligheter. “The golden age of comics is twelve” var det nån som sa. Vet inte om det är nåt med hormonerna i den åldern? Men jag tycker fortfarande de har något, gillar svärtan och de grova strecken, lite cartoony inslag med realistiska detaljer. Det är ganska omoget, både brutalt och typ kul. Blev också glad att saker fortfarande kan behålla sin magi efter en himla massa år.

IMG_3684.jpeg
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
Åh, Turnip28! Grönsakskrigsspelet! Har bara bläddrat lite i pdf:en, men älskar viben. Finns att hämta gratis här
Det är sjukt coolt! Jag älskar hur mycket det premierar kreativitet och kul över att man ska vara duktig på att måla eller att saker ska vara rätt. Bara häll på brunt, byta ut huvuden mot torkade pumpa frön och kitbasha skiten ur grejer!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,069
En annan sak som jag tycker är sjukt intressant är hur Conan avbildades pre-Frazetta.

1687253444158.png
(Första bokutgåvan., har jag för mig.)

1687253519297.png
(Den här är Margeret Brundage, förstås, som gjorde massor med Weird Tales-omslag.)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Illos till Warhammer Fantasy Battle (omkring 4e) inspirerade mig mkt. Främst iofs de svartvita i Battle Beastiary.. och som jag inte har boken framför mig o kan söka på illustratörerna får det bli det här exemplet.

Warhammer Fantasy battle beastiary chaos.gif
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
IMG_5267.jpeg
Gillar de nedtonade färgerna och de flummiga bubblorna som kommer ut ur Godzillas sons(?) mun. Polsk poster till Son of Godzilla.

Och ett loppisfynd. Inger Edelfeldts illustrationer tillsammans med det lite pårökta typsnittet är mys.
IMG_5271.jpeg

IMG_5273.jpeg
IMG_5274.jpeg
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Illos till Warhammer Fantasy Battle (omkring 4e) inspirerade mig mkt. Främst iofs de svartvita i Battle Beastiary.. och som jag inte har boken framför mig o kan söka på illustratörerna får det bli det här exemplet.
Intressanta fakta: när fjärde utgåvan av Warhammer Fantasy Battles skulle sättas ihop var det ont om pengar och så gott som alla bilder i böckerna återanvändes från tidigare publikationer. Just den här bilden var ursprungligen med i boken Realm of Chaos: The Lost and the Damned som fokuserade på Tzeentch och Nurgle.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Intressanta fakta: när fjärde utgåvan av Warhammer Fantasy Battles skulle sättas ihop var det ont om pengar och så gott som alla bilder i böckerna återanvändes från tidigare publikationer. Just den här bilden var ursprungligen med i boken Realm of Chaos: The Lost and the Damned som fokuserade på Tzeentch och Nurgle.
Har kastat giriga blickar på Realm of Chaos-böckerna, men inte riktigt kunnat rättfärdiga ett inköp för mig själv..
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Ända sen jag fick Tolkien Bestiarium en herrans massa år sen har jag varit som förhäxad av Ian Millers konst. Dess överväldigande detaljrikedom låter en försjunka i bilder som nästan påminner mer om Albrecht Dürers kopparstick än om samtida fantastikkonstnärer. Det spretiga och aggressiva i bilderna ger dem samtidigt ett bett. Stilen är som om den vore skapt för att skildra de kaosväsen som myllrade i fantasyn på 60-, 70- och 80-talen. Som syns i allt från Anderson och Moorcock till D&D och Warhammer.
 
Last edited:
Top