Fantasy bilder

På tal om fantasykonst så pratade jag och en kollega nyss om omslagen till Modernistas nyutgåva av Trollkarlen från Övärlden. Jag tycker omslaget är otroligt, hon hatar det. Vad tycker ni?

trollkarlen från övärlden.jpg

Bra omslag, men inte för den boken. Känns alldeles för science fiction och för lite fantasy.
Jag tror det är det jag gillar, på något vänster. Känns lite konstigt på ett sånt sätt som fantastik-omslag kunde vara förr i världen.

På tal om fantasykonst så pratade jag och en kollega nyss om omslagen till Modernistas nyutgåva av Trollkarlen från Övärlden. Jag tycker omslaget är otroligt, hon hatar det. Vad tycker ni?

View attachment 26512

Gustav Holtenäs är en spännande illustratör med en väldigt distinkt och icke-traditionell stil. Jag gillar att han ofta ligger i gränslandet mellan impressionistiskt hantering av ljus och färger och surrealism som påminner om lite äldre fantastikkonst innan genren blev konformistisk. Det får vara stökigt, psykadeliskt och "weird" på ett sätt som var vanligare förr. Därför har jag heller inga problem alls med att det "känns" science fiction, fantasy generellt skulle må bra av att blandas med mer SF igen.

Däremot är jag inte jätteförtjust i just denna illustration. Jag tycker inte Holtenäs styrka är karaktärer, utan större scener, landskap och konstruktioner, jag tycker illustrationen i princip blir en gröggrå-dassig konstrastlös blobb i mitten utan tydligt fokus/centralpunkt. Bakgrund, landskap och kompisition (som är det denna illustratör är bäst på) försvinner, och det som är där är svårtytt och ganska ointressant. Dessutom tycker jag inte karaktärsdesignen känns så intressant, förutom trollstaven är det en rätt anonym och lite märkligt/fattigt designad figur. Färgerna är dessutom väldigt bleka, men det kan såklart vara färkorrigering som gjorts av formgivaren (Emilia K Palmen har också gjort betydligt bättre omslag än detta).

Då tycker jag snarare denna duos övriga omslag till Modernistas utgivning av Ursula K. Le Guin är mycket starkare, där ser man också vilken skillnad det är när Holtenäs får illustrera större scener

leguin_gravkamrarna_i_atuan_omslag_inb_0.jpgle_guin_den_yttersta_stranden_inb_omslag.jpgle_guin_morkrets_vanstra_hand_omslag_inb_0.jpg

Back