Fantasy all-star-team

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
En äventyrargrupp i ett fantasyrollspel ska ju traditionellt bestå av en krigare, en magiker, en tjuv och en präst. Fyra olika personer som uppfyller fyra olika roller. Ditt uppdrag, om du väljer att acceptera det, är att sätta ihop en äventyrargrupp med de här fyra rollerna, från fantasylitteratur, filmer och serier.

Reglerna är följande:
Du måste ha en av varje klass. Inget fuskande med två krigare eller två magiker.
Alla fyra personerna måste komma från olika källor, så om Gandalf är din magiker får du inte välja Aragorn som krigare.

Här kommer mitt bidrag:
Krigare: Det här är den roll där det finns flest rimliga alternativ, eftersom det knappast existerar en fantasyberättelse utan en skicklig krigare. Men jag börjar med det enklaste tänkbara valet. Min krigare är Conan.
Magiker: Jag vill inte använda Gandalf här. Jag övervägde Merlin. Men det är stor risk att hela den här gruppen består av vita män, så ett intressantare val skulle vara huvudpersonen från Marlon James fantasyroman Moon Witch, Spider King, som är en svart kvinna. Så min magiker är Sogolon.
Tjuv: Jag skulle ha kunnat välja en annan krigare och haft en ung Conan som min tjuv. Jag skulle också ha kunnat välja Grey Mouser. Men det finns bara ett val som är rätt. Min tjuv är Bilbo.
Präst: Det här är den svåraste rollen. Det är ovanligt med präster, eller liknande i fantasylitteraturen. Man skulle ju kunna ta Broder Tuck. Man skulle kunna ta Brutha från Small Gods, eller Tenar från The Tombs of Atuan, men jag vet inte om någon av dem känns som äventyrarmaterial. Så på den här platsen sätter jag fantasyns vitaste man, eftersom han sluter avtal med demoner och kaosgudar. Min präst är Elric.

Hm.

Krigare: Denna tycker jag nästan är svårast. Jag säger nog Severian från Gene Wolfes The Book of the New Sun, även om han inte är en renodlad fighter - mest bara för att jag tycker han är ball och har fantasyvärldens coolaste svärd.
Magiker: Ged från Trollkarlen från Övärlden Ursula K Le Guin). Särskilt i början när han är novis, tror det hade blivit en kul rollperson att ratta.
Tjuv: Locke Lamora från The Lies of Locke Lamora (Scott Lynch). För att de roligaste tjuvarna är de med sociala verktyg.
Präst: Kanske Thara Celehar från Katherine Addisons The Witness of the Dead? Lite rolig investigator flavor.

Last edited:
Vadå präst? Tänker du på vampyrsplatter?

Vem i Ringens Brödraskap är präst?

Ringens brödraskap förekommer i en bok (och film), inte i ett fantasyrollspel.
Ringens brödraskap förekommer i flera fantasyrollspel (MERP, Lord of the Ring, the One Ring).

Präst är standard i D&D, inte i fantasyrollspel öh

Och Elric är inte en präst, han är en Trollkarlskejsare av Melnibone.

Jag saknar ett mål i denna utmaning. Hur ska jag veta hur jag ska opta om jag inte har ett mål???

Anyways, jag riktar in mig på en äkta heist, och som alla vet är det inte vem som är bäst på att bryta sig in i skattkammaren som är viktigast, utan vem som kan förråda vem bäst:

Krigare: Nicomo Cosca från Joe Abercrombies First Law-universa.
Magiker: Lythande. Man är inte med på framsidan till Tjuvar & Lönnmördare av ett misstag. Från Tjuvstaden alltså.
Tjuv: Arsène Lupine. Ingen annan kan ta den platsen. Från bokserien med hans namn.
Präst: Cardinal Richelieu i Dumas tappning.

Last edited:
Ringens brödraskap förekommer i flera fantasyrollspel (MERP, Lord of the Ring, the One Ring).

Präst är standard i D&D, inte i fantasyrollspel öh

Och Elric är inte en präst, han är en Trollkarlskejsare av Melnibone.
Jag tänker att man har visst tolkningsutrymme här!
Sen tänker jag att Krigare, Trollkarl, Tjuv och Präst absolut härleds till D&D, men det är ju ändå en rätt traditionell rollspelstropp. Jag har aldrig spelat klassiska D&D, men känner ändå igen uppställningen som väldigt rollspelskodad.

Krigare: Slaine (Slaine)
Magiker: Thomas Covenant (gränsfall, men jag räknar det) (Covenantböckerna)
Tjuv: Jim DiGriz (Stainless Steel Rat-böckerna)
Präst: Huvudpersonen i The Long Sun, kommer inte ihåg namnet just nu (The Long Sun-böckerna)

Last edited:
Jag tänker att man har visst tolkningsutrymme här!
Sen tänker jag att Krigare, Trollkarl, Tjuv och Präst absolut härleds till D&D, men det är ju ändå en rätt traditionell rollspelstropp. Jag har aldrig spelat klassiska D&D, men känner ändå igen uppställningen som väldigt rollspelskodad.
Nä, alltså Präst är ju bara en översättning av Cleric här. I vilket rollspel som inte är rakt D&D-derivat är Präst centralt? Visst, det finns som yrke i många BRP-stylespel, bredvid hantverkare och gycklare typ ..

Krigare: Lancelot. Mer specifikt, versionen av honom från Fionavars Vävnad
Magiker: Belgarath
Tjuv: Gray Mouser
Präst: Damien Vryce, från Coldfire Trilogy.

Nä, alltså Präst är ju bara en översättning av Cleric här. I vilket rollspel som inte är rakt D&D-derivat är Präst centralt? Visst, det finns som yrke i många BRP-stylespel, bredvid hantverkare och gycklare typ ..
"Centralt" vet jag inte, men i Eon kan man definitivt hänge sig åt sakral magi i lika stor utsträckning som profan dito.

Krigare: Johan (Johan&Pellevin)
Tjuv: Pellevin (Johan&Pellevin)
Magiker: Homnibus (Johan&Pellevin)

Last edited:
Jag läser "präst" lite som ett uppsamlingsnamn för det yrke som står för något slags magiskt helande, gärna med en religiös koppling, vilket ändå får sägas vara ganska vanligt i diverse fantasyspel, även utanför D&D.

Men framförallt är denna fyrtrupp en så pass väletablerad trop inom hobbyn att jag tycker att frågan - som jag ju uppfattar mer som en kul liten fredagsfråga! - funkar!

Last edited:
Krigare: Perceván från den franska serie tidningen av Philippe Luguy
Magiker: Willow Ufgood från filmen Willow
Tjuv: Conan
Präst: Fall from grace från Planescape

Tror det skulle bli en intressant mix

Funderade också på Percevan och Kervin, det är ju i princip som karaktärer som Johan och Pellevin.

Bra att du tog Conan som tjuv, helt rätt förstås!

Jag uppdaterar min lista, eftersom jag till slut kom på en bra kandidat till den sista platsen.

Krigare: Conan (från Conan!)
Magiker: Sogolon (från Moon Witch, Spider King)
Tjuv: Bilbo (från Hobbiten)
Präst: William av Baskerville (från Rosens namn)

Back