Fallout, TV-serien

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Har sett avsnitt tre nu. Serien fortsätter att vara awesome!! Monstret med fingrar i munnen och hur det dör var riktigt unikt!

Serien har en grej som jag verkligen saknat i humoristiska verk. Jag har verkligen svårt för filmer och serier som ska vara humoristiska och karaktärerna i verket verkar fatta att de är med i en komedi, spelar över, gör blinkningar till kameran etc. Jag föredrar karaktär som Frank Drebin i Naked Gun, Topper i Hot Shots och Clouseau i Pink Panther som inte fattar vilken galen värld de befinner sig i och spelar karaktären helt straight. Fallout går här i samma spår, världen är fullkomligt vrickad, men ingen av karaktärerna fattar det utan tar den på helt allvar 😂
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Såg igenom de sista avsnitten igår och jag håller med hyllningskören, så jäkla bra! Framför allt gillar jag att de så väl fångat känslan i (åtminstone de tidigare) spelen.

Jag var lite orolig efter andra avsnittet, tyckte att det började gränsa till lite för mycket slapstick, men det blev inte värre och spårade aldrig ur. Storyn var intressant, miljöer och framför allt props var välgjorda, skådespeleriet var generellt solitt med bara några ynka undantag som inte störde helheten. Det var precis så brutalt som det borde vara för att vara Fallout. Jag har svårt att komma på en bättre speladaption så här på rak arm...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Helt fantastisk fet serie. Såg genom alltihopa häromdagen och inväntar med iver nästa säsong. Miljöer, story, action-sekvenser, karaktärer... Fy fan vad bra Fallout är och vilka roliga koncept de jobbar med.

Vi har verkligen kommit in i en guldålder för "tv-spel-till-tv-serier" känns det som. Arcane, The Last of us och Fallout tar vitt skilda spel (MOBA, action-story och RPG) och gör riktigt fantastiskt bra med dem.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Helt fantastisk fet serie. Såg genom alltihopa häromdagen och inväntar med iver nästa säsong. Miljöer, story, action-sekvenser, karaktärer... Fy fan vad bra Fallout är och vilka roliga koncept de jobbar med.

Vi har verkligen kommit in i en guldålder för "tv-spel-till-tv-serier" känns det som. Arcane, The Last of us och Fallout tar vitt skilda spel (MOBA, action-story och RPG) och gör riktigt fantastiskt bra med dem.
Har fortfarande inte sett de två sista avsnitten men håller så långt helt klart med i vad du säger! Om en vecka eller något kommer det dessutom en patch till Fallout 4 på PS5 som gör att spelet håller bättre fps etc, kommer definitivt att spela om det spelet efter patchen då jag aldrig spelade klart alla DLC när det begav sig.

Hoppas guldåldern fortsätter länge och inte blir som med genren superhjältar och (enligt mig) totalt kollapsar efter End Game. Det finns så många bra spel att göra adaptioner av så det är verkligen en guldgruva på alla sätt!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Vi har verkligen kommit in i en guldålder för "tv-spel-till-tv-serier" känns det som. Arcane, The Last of us och Fallout tar vitt skilda spel (MOBA, action-story och RPG) och gör riktigt fantastiskt bra med dem.
Verkligen! Halo och Cyberpunk: Edgerunner får vi inte heller glömma 🙂 (Har i och för sig inte sett Halo)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Vilken jävla resa! Fallout är i sina bästa stunder är ett unikt och fantastiskt IP och den här serien lyckas krama ur varje droppe ur den radioaktiva atomkärnan!

Älskade robotdammsugaren Bud! :D
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Har precis sett första avsnittet. Är lite oförstående inför vad jag precis rusar på. Är det nåt i stil med en star-wars serie eller en satirisk komedi!?

Börjar hyfsat bra, men verkar sedan gradvis balla ur efter första 30 minuterna.

Tror nog inte jag ser vidare.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Har precis sett första avsnittet. Är lite oförstående inför vad jag precis rusar på. Är det nåt i stil med en star-wars serie eller en satirisk komedi!?
Det är Fallout, dystopisk satir skulle jag nog summera det som. Om man aldrig spelat något av spelen i serien kan jag helt klart köpa att det känns whack - jag är faktiskt förvånad över just hur ogenerat whack de vågade vara. Det hade varit så lätt att göra det hela mycket mer säkert och "soffvänligt".
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Jag saknar lite ”verkligheten” från Fallout 1 och 2. Alltså samma sak som saknas i tex The Boys för att ta en annan Amazon serie.
Det var egentligen bara scenen där Shady Sands överlevarna hedrar sina döda som faktiskt fick mig att känna att det fans riktiga människor i den här tv-serien. Och jag trycker det är en kontrast man gärna kan trycka lite mer på när det också finns tex den lysande ormolje-läkaren och allt det andra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag saknar lite ”verkligheten” från Fallout 1 och 2. Alltså samma sak som saknas i tex The Boys för att ta en annan Amazon serie.
Det var egentligen bara scenen där Shady Sands överlevarna hedrar sina döda som faktiskt fick mig att känna att det fans riktiga människor i den här tv-serien. Och jag trycker det är en kontrast man gärna kan trycka lite mer på när det också finns tex den lysande ormolje-läkaren och allt det andra.
Den ensamstående pappan räknas väl? Och invånarna i Filly?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Hade en liten anmärkning, och det handlade om klippningen. När Lucy tar sig ut valvet behandlas vad som finns på utsidan som ett mysterium, de väntar med att visa omgivningen för att det ska vara spännande. Men vi har ju redan sett omgivningen då vi följt Maximus historia! De borde ägnat hela första delen åt Lucy och andra åt Maxumus.
Fast det där kan jag köpa. Liksom, för tittaren så blir det knappast en överraskning. Tittaren har sett trailers, har spelat spelen osv. Jag kan ibland känna mig idiotförklarad när TV-serier/filmer tror att man kommer in helt blank. Typ, bettmärken på halsen, inget blod kvar i offret, skräckfilm, och ni beter er som om ni tror att det skulle vara en totalt oväntad för mig twist att det är en vampyr?

Serien/filmen pratar med tittaren, inte med karaktärerna i den.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Fast det där kan jag köpa. Liksom, för tittaren så blir det knappast en överraskning. Tittaren har sett trailers, har spelat spelen osv.
I så fall borde scenen filmats som att det som fanns utanför blir en stor reveal. You can’t have it both ways.

EDIT: Bara så att inga missförstånd uppstår, med ”you” menar jag serieskaparna, inte dig Troberg 🙂
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
En sak jag saknar, om jag får vara lite kritisk, är faktiskt en lite lägre tröskel för "förstagångsbesökare" till Fallout-universumet.

Trailers till serien spelades upp med en berättarröst som berättar lite vad ett Vault är, varvat med klipp från serien. Jag hade gillat om serien började med ett en till två minuter långt reklamsnutt gjord av Vault-tech anno 1950 där de berättar varför du borde köpa en plats i ett av deras vaults. Jag behöver inte det, för jag har spelat spelen sen tvåan kom ut, men jag tror det hade varit användbart för en förstagångstittare. Fet bonus om de gjort den animerad i den klassiska "Fallout"-stilen, såklart.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
En sak jag saknar, om jag får vara lite kritisk, är faktiskt en lite lägre tröskel för "förstagångsbesökare" till Fallout-universumet.

Trailers till serien spelades upp med en berättarröst som berättar lite vad ett Vault är, varvat med klipp från serien. Jag hade gillat om serien började med ett en till två minuter långt reklamsnutt gjord av Vault-tech anno 1950 där de berättar varför du borde köpa en plats i ett av deras vaults. Jag behöver inte det, för jag har spelat spelen sen tvåan kom ut, men jag tror det hade varit användbart för en förstagångstittare. Fet bonus om de gjort den animerad i den klassiska "Fallout"-stilen, såklart.
Jag har aldrig spelat spelen, men jag hade absolut inga problem att hänga med i de grejerna. Jag tycker att de introducerade saker i precis lagom tempo för mig som "förstagångsbesökare".
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag håller med @Oldtimer I egenskap av någon som spelat otroligt lite Fallout har jag inga problem med att hänga med i hur saker funkar.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Har heller aldrig spelat Fallout och det var inga problem att förstå handling, fraktioner eller något annat.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag säger inte att man inte kan förstå det, men jämför med hur The last of us börjar, där en forskare sitter och pratar om svampparasiter som tar över hjärnan på sina offer.

Jag tror folk fattar vad zombies är även om vi inte fått den scenen i början, men den sätter bra ton och introducerar världen på ett snyggt vis.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Jag säger inte att man inte kan förstå det, men jämför med hur The last of us börjar, där en forskare sitter och pratar om svampparasiter som tar över hjärnan på sina offer.

Jag tror folk fattar vad zombies är även om vi inte fått den scenen i början, men den sätter bra ton och introducerar världen på ett snyggt vis.
Nu har jag inte sett The Last of Us, så jag vet inte hur de gjorde. Men själv har jag lite svårt för en påtaglig Exposition Dump i början av en film/serie.
 
Top