Fallout, TV-serien

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Har ingen aning om Fallout är ett tillräckligt populärt franschise för att tv-serien ska förtjäna en egen tråd. Men den vet ju vara rätt omtyckt så varför inte 🙂

Någon som gett sig i kast med serien? Vad tyckte ni?

Jag har sett första avsnittet. Jag tyckte det var bra, och då är jag inte ens särskilt förtjust i postapokalyps! Tycker det var en otroligt skön blandning av humor, allvar, satir, blod och camp! Det finns verkligen något för alla här!

Gillar särskilt hur samhället i valvet presenteras! Det hade varit lätt att framställa det som ett fascistiskt samhälle med glättig propaganda, men de verkar snarare närmast naiva och den glättiga propagandan är en spegling av det istället för illvilja.

Hade en liten anmärkning, och det handlade om klippningen. När Lucy tar sig ut valvet behandlas vad som finns på utsidan som ett mysterium, de väntar med att visa omgivningen för att det ska vara spännande. Men vi har ju redan sett omgivningen då vi följt Maximus historia! De borde ägnat hela första delen åt Lucy och andra åt Maxumus.

Bortsett från detta gillade jag det mesta med serien! Spännande estetik! Intressanta karaktärer, framförallt de två huvudpersonerna. Humor och allvar mixas på ett bra sätt. Intrigen väcker mycket frågor och jag vill veta mer!

Det bör dock sägas att jag inte spelat spelen (förutom några få timmar Fallout: New Vegas) så jag har ingen aning om hur väl förlagan är representerad.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ja gillar Fallout 3 och New Vegas, tycker världen är charmig och att den passar väl som serie. Jag hade dock inga förväntningar alls på serien då Bethesda inte gjort något speciellt bra på väldigt länge.

Sett fyra avsnitt och gillar det jag ser så långt. :) Detta är inte en serie alla kommer älska, men den är kul som lite knäpp underhållning.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Kikat första 3 och är väl bekant med Fallout sedan unga år. Helt ok, men känns lite slarvigt gjord tyvärr, speciellt som sagt klippningen.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Jag är en Fallout fanboy och har sedan fallout 2 älskat detta spel och värld så himla mycket. Jag har planerat att se denna serie under v17 då jag sannolikt kommer vara inlagd på Lunds universitetssjukhus för att stråla min höft. Tänker att jag ska lyssna på Kraftwerks Radioactivität för att maxa.

Fallout är så himla bäst. Främst tvåan och New Vegas. Jag har hoppat online grejen sen jag la ner det där med dator för femton år sedan.

Jag brukar störa mig så sjukt mkt på brotherhood of steel. De är så göttigt när man får sätta någon med lasergatling och powerarmor på plats.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Jag har inte spelat Bethesdas spel, men Fallout 1 och 2 har jag spelat gång på gång, och tv-serien är en helt naturlig uppföljare på dem.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag har precis börjat titta (två avsnitt in) så vågar inte läsa era inlägg. Jag och min fru ser den tillsammans. Jag har spelat Fallout och min fru har inte gjort det. Båda tycker mycket om serien än så länge! Ghoulen är bäst!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Jag har sett tre avsnitt än så länge. Jag gillar den rätt skruvade humorn i serien så här långt. Bara det att första avsnittet heter "Slutet" och det sista "Början" får mig att småle.

Jag har aldrig spelat dataspelet, men har spelat några omgångar av rollspelet med vår Fallout-tokige medlen i spelgruppen som spelledare.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Sett hela serien och jag gillade den skarpt. Lagom skruvad humor, kletigt som fan vilket jag uppskattar. Storyn är precis lagom. Stuntals riktigt snygg, ibland lite lökig. Ja, det är Fallout.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Fallout 1 och 2 är ju några av de bästa spelen som gjorts öht imho. 1an har några buggar men helt underbart. Observera att 1 och 2an är väldigt annorlunda från 3an och 4an.

Missa inte!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Jag har sett tre avsnitt och är positiv, det känns Fallout, BoS är inte de goodguys de (mer eller mindre) målats ut som i de senaste spelen utan mer som de var i de gamla. Walton Goggins (från fantastiska The Shield, en tv-serie som på många sett var före sin tid) är utan tvekan den bästa av de tre huvudskådisarna.
Det finns "lagom" mycket okänt med att Kyle McLachlan antagligen kommer utifrån, vilka Maximus egentligen vill hämnas på, och vad det är Mr Finch egentligen har för hemligheter i sitt implantat.
Och allt ser Fallout ut!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
4 avsnitt nu. Bästa jag sett på länge. Jag är helt med på att jag är för exalterad för att kunna titta på detta kritiskt. För mig är det Fallout. Det är som att komma hem. Sjukt kul!
Det är väl jättebra att inte sitta och titta så kritiskt, tror inte något konstnärligt verk klarar att man sitter och letar fel 😊 Den lilla fritid man har i livet ska ägnas åt att ha roligt 😊
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Jag gillar hur de har använt faktiska platser istället för att skapa scener med CGI. Som i andra avsnittet när Lucy vandrar i en öken och bakom henne ser man havet och ett skepp halvt begravt i ökensanden. Eftersom jag har bilder därifrån från mitt arbete med äventyret Afrikas mörka hjärta, vet jag att det är inspelat i Namiböknen på det område som kallas Skelettkusten. Respekt att man åker till Namibia för att spela in en scen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Det är väl jättebra att inte sitta och titta så kritiskt, tror inte något konstnärligt verk klarar att man sitter och letar fel 😊 Den lilla fritid man har i livet ska ägnas åt att ha roligt 😊
Ja, helt rätt. En grej jag f.ö gillar är att serien drivs av spelvärldens logik. Det är stimpaks och RadAway och droger och man kan dricka radioaktivt vatten etc.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag har sett avsnitt två nu. Jag gillar verkligen den här serien! Detta avsnitt var lika bra som det första, om inte lite bättre. Älskar den lite gonzo anything goes-stämningen som finns i settingen. Hade världen varit mer seriös hade det funnits en massa saker man hade kunnat ifrågasätta (som att valvfolket talar samma språk som ytfolket trots att över 300 år passerat) men man köper det nu när det är så tydligt att världen går efter sen egen inre logik.

Jag gillar tempot i vilket mysteriet utvecklar sig! Man får långsamt men säkert ny information, men inte så pass mycket att man än kan pussla ihop hur allt hänger ihop.

Fantastiska karaktärer! De har en otrolig balans mellan det äckliga och det positiva. De flesta karaktärer är själviska sluskar, men samtidigt har de även positiva egenskaper. Det är något man inte ser i postapokalyptiska storys särskilt ofta.

Hoppas serien fortsätter hålla lika hög klass!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har sett avsnitt två nu. Jag gillar verkligen den här serien! Detta avsnitt var lika bra som det första, om inte lite bättre. Älskar den lite gonzo anything goes-stämningen som finns i settingen. Hade världen varit mer seriös hade det funnits en massa saker man hade kunnat ifrågasätta (som att valvfolket talar samma språk som ytfolket trots att över 300 år passerat) men man köper det nu när det är så tydligt att världen går efter sen egen inre logik.

Jag gillar tempot i vilket mysteriet utvecklar sig! Man får långsamt men säkert ny information, men inte så pass mycket att man än kan pussla ihop hur allt hänger ihop.

Fantastiska karaktärer! De har en otrolig balans mellan det äckliga och det positiva. De flesta karaktärer är själviska sluskar, men samtidigt har de även positiva egenskaper. Det är något man inte ser i postapokalyptiska storys särskilt ofta.

Hoppas serien fortsätter hålla lika hög klass!
Jag har sett alla avsnitt utom de två sista och serien håller hittills väldigt hög nivå! Gillar också blandningen mellan det gravallvarliga och det totalt urflippade som sammantaget blir just Fallout. Hoppas de två sista avsnitten av säsongen också håller samma nivå och serien är en av de bättre jag sett på länge, speciellt eftersom jag inte hade några förväntningar alls och knappt var medveten om att serien fanns. Hittils, 5 Super-mutanter av 5 möjliga.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Serien som helhet: 8/10. Finalavsnittet 10/10.

Massiva bonuspoäng för att T-60-rustningen finns på riktigt (och går att röra sig i) så typ alla close-ups är med en fysisk rustning, och inte CGI.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Jag saknar helt relation till något av spelen men köpte Fallout 4 till Playstation i höstas under någon rea (såg dessutom att det ska komma en PS5-patch den 25:e) — borde jag spela först och kolla serien sen, vice versa, eller kanske spela lite först för att kanske uppleva den där magiska ”första-gången-upplevelsen” vissa spel levererar, och sen kolla serien när jag har tid oaktat status på spelandet.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Nu har jag sett klart säsongen och fy faaaaan vad bra den är! Jag hade typ gett upp hoppet om att jag någonsin skulle tycka riktigt mycket om en fantasy/scifi-serie igen, och allra minst en baserad på ett spel och producerad av Amazon. Fallout får 9/10 av mig.

Jag är så full av superlativ nu, det är så härligt!
  • Bra karaktärer spelade av bra skådisar
  • Välskrivet och engagerande manus
  • Syrligt politisk
  • Rolig
  • Spännande
  • Snygg, och sparsmakat med CGI
  • Blodig! (var rädd för att de skulle hålla igen, för baaaarnens skull)
  • Trogen känslan i spelen (inte ett måste, men glatt överraskande!)
  • Hanterar tidshopp i handlingen bättre än de flesta serier (tycker många serier dras ned av att detta är svårt, jag tittar bland annat på dig, Witcher)
  • Hanterar inklusivitet helt naturligt och utan att det känns påklistrat (jag tittar bland annat på dig, Wheel of Time)
 
Top