Nekromanti Fallens *spoiler*

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Så vad är det värsta man kan utsätta en fallen för?

Kan den dö?

Kan den skadas permanent?

Kan den dödas OCH den besattes kropp räddas?

Vi kan absolut driva tillbaka den till helvetet, men det känns inte som det ultimata vapnet faktiskt. Det går ju inte att hota med det (den fallen som besatt kroppen vet ju förmodligen att de inte kan låta den vara kvar, det skulle då vara trevligt om man kunde hota med att faktiskt SKADA den också)
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Jag kör med att Fallens kan fängslas och förvisas, men inte dö.

Jorden blir på så sätt deras slagfält i deras inbördes krig om att ta över makten om vem som ska leda dem tillbaka i kriget mot Sky. Eftersom människor KAN dö och därmed plockas bort från spelplanen så kan det därmed bli en vinnare.
Lite som hur gudarna i grekisk mytologi sitter och intrigerar mot varann och använder monster och hjältar som spelpjäser mot varann.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Tanken är väl att de i egentlig mening inte dör utan bara åker tillbaks. Å andra sidan är ju helvetet rätt dystert så de försöker säkert hålla sig kvar så gott det går.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
@ mateyasuJo, vi är alla bönder. Det är klart. Jag gillar den biten, jag vill dock kunna förhandla med dem. Gillar liknelsen med Gudarna dock. Jag tror att jag på sikt kommer att införa något slags dödsvapen i spelet, men det kommer såklart att bringa skit. De fallens som fått reda på att vapnet finns kommer att söka upp rollpersonen för att få tag i det och använda det på konkurrenter.

@Mr FallenJa, helvetet är trots allt...helvetet. Vem vill vara där liksom? (Jmfr med serien Supernatural)
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
fast orsaken till att fallens är här för att helvetet suger känns lite som patetisk motivation.
Jag vill att de ska kännas mer som en "grand plan" från Fallens sida. Inte för att de inte har något bättre för sig...
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Jag ser det lite som om dom dels är här för att ta över världen, och dels för att någon/några kallat hit dom genom ockulta riter, lite blandat, att dom även kan kalla på varandra, men att det kräver en del saker (som en fungerande portal av något slag samt rätt ockult kunskap.

Den stora frågan är, vem var det som råkade kalla fram en Fallen och den råkade besätta en liten, kort och ful furir från Österrike?
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Totte said:
Den stora frågan är, vem var det som råkade kalla fram en Fallen och den råkade besätta en liten, kort och ful furir från Österrike?
vild gissning är det medlemmar ur Thule-Gesellschaft, som var en ockult förening bildad 1917.
I stort sett var det en förening för nationalistiska och rasistiska ideer som efter förlusten i första världskriget vände sig till ockulta medel för att kunna ta revansch på de fiender som de ansåg vara skyldiga till nederlaget, främst judar och kommunister.

De värvade en äkta ockultist, Von Sebottendorff, under förespegling att han skulle bli deras ledare och lära dem sina hemligheter.
Sebottendorff visade dem och lärde dem hemliga besvärjelse ritualer men var noga med att framhålla att medan man kunde kalla på de lägre att göra tjänster åt en så skulle effekten av att kalla på de högre bli att man förslavade sig själv.
För sent upptäckte Sebottendorff att allt de var ute efter var bara ett vapen till sin kamp men då var allt redan för sent.
Medlemmar ur Thule hade bildat tyska arbetarpartiet där en viss tysk korpral sedan blev medlem av.
I en ritual som medlemmarna stulit ur Sebottendorffs böcker kallade de på den mäktigaste de kunde hitta och lovade dem den korte korpralens kropp som offer.

När Sebottendorff insåg att hans lärjungar tagit sig vatten över huvudet flydde han hals över huvud 1919 och 1920 hade Lilith tagit över hela den politiska och ockulta grenen av föreningen.

1933 gjorde Sebottendorff ett nytt försök att återuppliva det ockulta sällskapet och sprida kunskapen att deras nya rikskansler var besatt av en ond djävul.
Men Lilith hade redan för stor makt och lät arrestera Von Sebottendorff som dock lyckades fly genom att använda nya ockulta ritualer som han lärt sig i Turkiet av Islamska mystiker.
Han återvände till Turkiet där han tog kontakt med Alistair Crowley som han visste skulle ta honom på allvar.
Under kriget kom han sedan att arbeta som dubbelagent för brittiska underrättelsetjänsten.

...tror jag.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Mycket bra ;-)!

Nått för "Player's Guide till Fallens" eller kanske "GM's guide to Fallens".
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Den versionen lät otroligt trevlig :gremlaugh:

Ja grand plan...alltså det finns väl olika orsaker/chansningar från vår sida:

* De kanske kommer över av ren och skär uttråkning. De är otroligt gamla varelser, de har varit fångar länge. Varje fånge vill rymma, oavsett var flykten tar honom/henne.

* De kanske inte längre har en fysisk form i Helvetet och vill känna de känslorna igen. Kanske kan de inte känna köttets njutningar i sin andekropp? Kanske kan partnerskap i den fysiska formen ge upphov till...barn.

* Det kanske ändå finns ett bäst före datum på helvetet, förgiftat som det är av krigföring. Rädde sig den som kan!
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Det hela sätter ju det gamla citatet "Mercenaries don't die, they just go to hell to regroup" i en annan dager ;-)
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Tja, Rudolf von Sebottendorff har ju funnits i verkligheten, Thule gesehllschaft likaså.
Här är några namn på personer som antingen varit medlemmar eller åtminstone besökt föreningen. I verkligheten.

Dietrich Eckart, Gottfried Feder, Hans Frank, Hermann Göring, Karl Haushofer, Rudolf Hess, Heinrich Himmler och Alfred Rosenberg.
så där har vi våra "primary suspects" så att säga.

Dessutom sätter det Hess flykt/diplomatiska resa till skottland i ny dager.
Kanske var det så att Hess länge varit en av de få människor fortfarande runt Hitler och sett hur hans medarbetare en efter en bytts ut mot Fallens. När det sedan var hans tur valde han att dra och i utbyte mot information fick ett lindrigare straff.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
mateyasu said:
fast orsaken till att fallens är här för att helvetet suger känns lite som patetisk motivation.
Jag vet inte, jag gillar det. Det blir viss desperation i Fallens agerande. Det är inte "för att de inte har något bättre för sig", det är för att vad som helst är bättre än att vara där. Vad som helst.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Totte said:
Den stora frågan är, vem var det som råkade kalla fram en Fallen och den råkade besätta en liten, kort och ful furir från Österrike?
Jag ser det nog helst som att det inte var någon Fallen inblandad där alls. Inte av någon "respekt för historien" eller så, utan för att människors förmåga att vara helt fucked in the head är så mycket mer awesome än när man har en Fallen att skylla på...
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
krank said:
mateyasu said:
fast orsaken till att fallens är här för att helvetet suger känns lite som patetisk motivation.
Jag vet inte, jag gillar det. Det blir viss desperation i Fallens agerande. Det är inte "för att de inte har något bättre för sig", det är för att vad som helst är bättre än att vara där. Vad som helst.
Det där funkar för mig om vi pratar om andarna efter döda personer som flyr helvetet och fortsätter hemsöka de levande, något som inte O:FR tar upp tyvärr.
Typiska spökerier efter onda massmördare som inte tänker låta döden stoppa dem i Supernatural stuk, visst.
"Spöken" är då manifestationer och hänsloyttringar av avlidnas ondska och hämndbegär.
Men de är inte Fallens. Fallens ser jag som betydligt mer komplexa och mindre benägna att styras av sina känslor.
Till skillnad från spöken drivs de inte av känslor utan är mer rationella, detta gör dem i mitt tycke betydligt farligare...
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
krank said:
Totte said:
Den stora frågan är, vem var det som råkade kalla fram en Fallen och den råkade besätta en liten, kort och ful furir från Österrike?
Jag ser det nog helst som att det inte var någon Fallen inblandad där alls. Inte av någon "respekt för historien" eller så, utan för att människors förmåga att vara helt fucked in the head är så mycket mer awesome än när man har en Fallen att skylla på...
Fast det är ju det som är hela grejen med O:FR....

ok, jag fattar vad det är du vill ha sagt, men går det inte att transferera frågan om människans inneboende ondska från Hitler till den grupp som då s a s skapade honom.

Alltså:
istället för; "Vad är det för en person som är så fucked up i huvudet att han tycker att förfölja och avrätta judar är en bra ide?"
till
"Vad är det för personer som är så fucked up i sina huvuden att de åkallar en demon/djävul och tycker att dennes ideer att förfölja och avrätta judar är bra?"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
mateyasu said:
Men de är inte Fallens. Fallens ser jag som betydligt mer komplexa och mindre benägna att styras av sina känslor.
Till skillnad från spöken drivs de inte av känslor utan är mer rationella, detta gör dem i mitt tycke betydligt farligare...
Jag ser inte problemet. Sätt en rationell, komplex varelse i en situation där denne konstant torteras etc, en ständig skärande smärta eller whatever - och jag lovar att dess främsta drivkraft blir att komma därifrån.

Faktum är att man utifrån en sådan vision absolut kan tänka sig att de individuella Fallens har egna åsikter om "vad som bör göras". Det kanske finns vissa som accepterat sin plats eller rentav omfamnat den eviga tortyren och smärtan och som arbetar för att få resten av skapelsen att bli likadan. Andra vill mest hålla sig själva därifrån, och låter inget stå i sin väg när det gäller att inte hamna där igen. Ytterligare andra vill förinta helvetet, och söker mäktiga magier och kunskap. Och så vidare.

Jag ser inte motsättningen, riktigt, mellan att "vara komplex och rationell" och "ha en fruktansvärd situation att förhålla sig till".
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
I vår kampanj handlar det en del om att lista ut vem som startade det hela. I vårt upplägg finns det någon i den nazistiska ledningen som är den som nedkallade de övriga eller åtminstone samlade ihop dem efter 1:a världskriget. Det vill säga en av dem är människa. Denne person har i viss mån tappat kontrollen över de kraftfulla demonerna, men kan vara nyckeln till att bli av med dem. Vem det är? Nja, Hitler och några andra freaks går ju bort direkt. Kanske Himmler, vem skulle vilja ha hans kropp? Hans fru var något slags medium. Kanske Goebels även om det är viss freakvarning på honom med. Han styrde ju till viss del Hitler. Eva Braun?
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
om man då som jag fortsätter dra paralleller med Thule Gesehllschaft så hade vi incidenten 1919 under den bayerska rådsrepubliken då 8 medlemmar ur TG blev arresterade och avrättade av den väldigt kortlivade kommunistiska regeringen.
Av dessa finner vi bla hertiginnan Hella von Westarp och Prins Gustav av Thurn och Taxis.
Dock tror jag att Lilith är oskyldig till dessa, däremot kan hennes ärkefiende Lucifer ligga bakom.

Andra möjliga tillfällen då medlemmar ur TG dött som kan tänkas vara ansvariga för nedkallandet av Lilith är under ölkällarkuppen 1923 då Dietrich Eckart, den man som Hitler sedan dedikerade Mein Kampf till blev arresterad och sedan dog i hjärtattack strax efter att ha blivit frisläppt.

kolla här vad Wiki har att säga om Eckhardt
Eckart met Adolf Hitler during a speech he gave before party members in 1919. Eckart was involved with the Thule Society[1], a secretive group of occultists that believed in the coming of a “German Messiah” who would redeem Germany after its defeat in World War I. Eckart expressed his anticipation in a poem he wrote months before he met Hitler for the first time. In the poem, Eckart refers to ‘the Great One’, ‘the Nameless One’, ‘Whom all can sense but no one saw’. When Eckart met Hitler, he was convinced that he had encountered the prophesied redeemer. [2] Eckart exerted considerable influence on Hitler in the following years and is strongly believed to have helped establish the theories and beliefs of the Nazi party. Few other people had as much influence on Hitler in his lifetime.
Allt som sedan krävs är att istället för att Eckart "FUNNIT en messias som ska rädda tyskland" så väljer han att SKAPA en messias, i form av Lilith..
 
Top