Nekromanti Faktaböcker...

Dranolir

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
103
Location
Göteborg, Mölnlycke
Tyurim..... Hmmmm...... Det finns klart bättre rollspel men det är nog få som brukar studera i faktaböcker för att få fram mer realistiska rollspel. :gremsmile:. Jag brukar kolla i gamla historieböcker för att få fram fakta. Men hittills har jag bara hittat gamla skräpiga medeltidsböcker. Några tips?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag brukar kolla i gamla historieböcker för att få fram fakta. Men hittills har jag bara hittat gamla skräpiga medeltidsböcker. Några tips?"

Närmaste bibliotek.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Jag vet! Jag svarar skitdåligt på folks frågor!"

-Så måste Krille ha tänkt när han vaknade i morse. För allvarligt, hur svårt kan det vara att försöka ta en sådan här fråga på allvar och ge ett någorlunda vettigt svar? Om man tycker den är för lös så får man väl ställa en motfråga då, för att bättre förstå vilka böcker Dranolir var ute efter och kunna ge ett givande svar.

---

Nå, Dranolir, jag är tyvärr en idiot och kan ingenting om bra faktaböcker, men jag känner att jag måste ge dig någon form av hjälp efter att du blivit avsnäst så där av Krille. Jag kommer ihåg att ämnet har varit uppe tidigare och då listade Kornella några av hennes favoriter. Här hittar du det inlägget. Hoppas det ger dig något.

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag vet! Jag gör reklam för biblioteken!"

"För allvarligt, hur svårt kan det vara att försöka ta en sådan här fråga på allvar och ge ett någorlunda vettigt svar?"

Faktiskt inte. Svaret är allvarligt menat och det finns faktiskt en bakomliggande tanke: "besök ditt lokala bibliotek."

Bibliotek är en snuskigt underutnyttjad resurs som normalt helt glöms bort av... tja, folk. Ibland känns det som att de enda som över huvud taget sticker in på biblioteken är ungar som blivit tvingade att gå dit av sina onda lärare, pensionärer som ändå inte gör något på dagarna samt en liten klase högskolestuderande. Resten "har inte tid", "hittar inte", "avskyr såna där kulturella ställen" eller tänker "ojdettänktejagintepå" eller "detfinnssäkertpånätet".

I Eon finns ett dvärgiskt ordspråk. "Om du vill ha öl, gå till en krog." Det är en uppmaning att inte bortse från det uppenbara bara för att det är uppenbart. Så, "om du vill ha en bok, gå till ett bibliotek". Skaffa ett lånekort. Mögla in nånstans bland historiehyllorna. Plöj. Förkovra dig. För biblioteken har mängder med böcker, gratis, och dessutom i form av de titlar som inte letar sig in på Amazon och Bokus.

Så besök ditt lokala bibliotek. Om inte annat så för att hålla bibliotekarierna sällskap.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: "Jag vet! Jag gör reklam för biblioteken!"

Dessutom får biblioteken pengar för nästa års bokinköp utgående från hur många böcker som lånats ut det här året, så se till att låna en trave böcker då ni ändå är där. Man behöver inte läsa dem, men det är ju också trevligt.

JPS
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tackar, Krille!

Faktiskt inte. Svaret är allvarligt menat och det finns faktiskt en bakomliggande tanke: "besök ditt lokala bibliotek."

Bibliotek är en snuskigt underutnyttjad resurs som normalt helt glöms bort av... tja, folk. Ibland känns det som att de enda som över huvud taget sticker in på biblioteken är ungar som blivit tvingade att gå dit av sina onda lärare, pensionärer som ändå inte gör något på dagarna samt en liten klase högskolestuderande. Resten "har inte tid", "hittar inte", "avskyr såna där kulturella ställen" eller tänker "ojdettänktejagintepå" eller "detfinnssäkertpånätet".
Glöm inte barn som inte får spela dataspel via nätet eller tjatta hemma (det får de inte på bibblan heller, men vi har viktigare saker för oss än att vakta dem), gubbar som läser ALLA lokaltidningar (den ökända konspirationen som innebär att man bara får reda på Sanningen om man läser både Pitetidningen och Norra Västerbotten OCH Västerbottens folkblad har läckt ut till många) samt den lokala kultur-falangen (oftast kvinnliga svenskalärare över 40). :gremwink:

Mer seriöst, Krille har rätt, även om man kanske kan vara mindre brysk. Jag är bibliotekarie, och i likhet med de flesta av mina kollegor tycker jag bara det är kul när folk ställer kluriga frågor - skulle jag bara stå och dra lånade böcker kunde jag lika gärna jobba på Konsum istället och ha mindre studieskulder.

Det finns en hel massa info man kan hitta här, och som sagt, detta inkluderar mycket som antingen bara finns på den dolda webben eller inte alls. Dessutom kan man alltid antingen A, ge inköpsförslag eller B, försöka 'fjärrlåna' böcker, dvs hämta hem dem från ett annat bibliotek. Det senare brukar kosta litegrann, men bara några kronor. På så sätt kan man få tag på mycken litteratur om nästan vad som helst.

Och som sagt, fråga bibliotekarien! Tyvärr är bibliotekskataloger inte alltid så lätta att använda och har många dolda finesser (grrrr :gremmad:), och det finns ofta många böcker som står i ett magasin eller dylikt - de som inte läses så ofta, och det inkluderar ofta intressanta fynd.

Dessutom har bibliotek mer grejor än böcker . I gamla nummer av tidningar och tidskrifter kan man hitta mycket skoj, och det finns ofta tjänster som Artikelsök man kan använda gratis för att få reda på vad som finns i dem. Allt fler bibliotek har tillgång till databaser som kostar pengar och som inte är gratis på nätet. För att inte tala om den klass böcker alla glömmer bort: uppslagsböckerna! Och förresten, barnavdelningen är ofta en guldgruva - barnfaktaböcker är lika gruvligt faktakollade som de för vuxna, är INTE skrivna på fikonspråk, och brukar innehålla 'spännande' information för rollspels-freaks.

Så gå till biblioteket! Om inte annat hindrar du mig från att ta långa kafferaster och svamla på nätet! :gremgrin:

Erik
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bibliotek; när du får oväntat besök.

Jojo, att be någon söka på ett bibliotek är inte ett felaktigt svar, verkligen inte, men det är i allra högsta grad ett dåligt svar.

Dranolir säger att han bara hittat "skräpiga medeltidsböcker" hittills, jag är övertygad om att det finns lika många sådana på biblioteken som i boklådorna. Så när han frågar efter "några tips", så verkar han ju inte vara ute efter nya ställen att leta efter böcker på, om de nu inte kan garantera att han hittar färre skräpiga böcker där.

Så jag tycker det var lite nonchalant att bara vifta undan Dranolir så där. Hade du gett några tips på bra böcker som borde finnas på vartenda bibliotek så hade jag inte klagat.

/Riz
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag brukar kolla i gamla historieböcker för att få fram fakta. Men hittills har jag bara hittat gamla skräpiga medeltidsböcker. Några tips?
Aha! Nightowlsignalen! En uggla projicerad mot skyn!
(Nightowl kastar sig ned i Nightowlgrottan och susar iväg i Nightowlmobilen*!)

Förbannelse! En icke-specifik fråga! Det betyder att jag måste ställa följdfrågor för att kunna använda mina bibliotekarie-krafter!

*Vilken tidsperirymd vill du veta mer om?
*Eller är det ett separat ämne du vill veta mer om? Typ vapen, eller mat, eller kvinnans historia?
*Vad exakt menar du med 'gamla skräpiga medeltidsböcker'?

Om du kommer med specifika frågor skall du få mer tips av mig...

Annars kan jag ju till att börja med rekommendera två mycket bra barnböcker : "Du skulle inte vilja vara en egyptisk mumie" samt "Du skulle inte vilja vara en upptäcksresande viking".

Dan Höjer har dessutom gjort en serie böcker - "Puss och dass och pantalong - allt har sin historia" är en av dem - med historiska fakta om enstaka fenomen, ting och seder. Också mycket roande historieläsning.

Går man över till vuxenavdelningen är "Dinosauriejägarna" ett tips - den handlar om de första riktiga paleontologerna, som alla framstår som bästa sortens CoC-karaktärer. Dick Harrison är annars ett bra tips när det gäller historia, framförallt medeltiden. 'Stora Döden' (digerdöden) och 'I Skuggan av Cathay' (resor genom Centralasien) får rekommendationer, liksom 'Mannen från Barnsdale' (vem var Robin Hood?). Edward Burmans 'Världen före Columbus' gör upp med dumma fördomar, som att man på medeltiden trodde att jorden var platt, eller att det inte funnits någon civilisation i Afrika. Varje kapitel kan dessutom tjäna som äventyrsförslag.

Erik

*Nightowlmobilen är en skär Toyota Yaris. Så ni vet
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: "Jag vet! Jag gör reklam för biblioteken!"

Dessutom får biblioteken pengar för nästa års bokinköp utgående från hur många böcker som lånats ut det här året
Stämmer inte helt och hållet, men tyvärr alltför sant. :gremmad:

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sturgeon igen

"Dranolir säger att han bara hittat "skräpiga medeltidsböcker" hittills, jag är övertygad om att det finns lika många sådana på biblioteken som i boklådorna. Så när han frågar efter "några tips", så verkar han ju inte vara ute efter nya ställen att leta efter böcker på, om de nu inte kan garantera att han hittar färre skräpiga böcker där."

Biblioteken kan inte garantera att Dranolir hittar färre skräpiga böcker. Däremot kan de garantera att Dranolir hittar fler bra böcker.

En följdsats av Sturgeons lag, egentligen: nittio procent av allting är skräp. Biblioteken har ofantligt många fler olika böcker än till och med den mest välsorterade boklåda, och oftast inom mer obskyra ämnen (dvs inte enbart hylla efter hylla med Marklund, Guillou, King och Koontz). Tja, möjligen med undantag för den där obskyra bokhandeln i London på fem våningar, men den ligger å andra sidan i lä för British Museum. Så om en normal boklåda har 5 000 titlar inne och 90% av dem är skräp så innebär det 4500 böcker skräp och 500 bra böcker. Ta nu ett normalt bibliotek - hur många titlar finns där? 50 000? 500 000? Visst, det kanske inte blir mindre skräp (45 000 är mer än 4 500), men det blir inte mindre bra böcker heller (5 000 är mer än 500). Dessutom så lär fler av dessa vara skumma ämne, som till exempel historia.

Poängen är dock fortfarande att bibliotek är en hiskligt outnyttjad resurs som alldeles för få tänker på. Handen på levern, hur länge sedan var det du besökte ett bibliotek? Hur länge sedan var det du en pratade med en bibliotekarie (tja, förutom Nightowl då)? Har du ens någon aning om vilka böcker som ditt lokala bibliotek har? Förstår du vad jag menar? Poängen är att ett besök på biblioteket knappast kan vara sämre än att ställa en fråga på forum. Tvärtom! Oh, så tvärtom! Det finns en massa böcker där som folk på forumet inte har någon aning om ens finns. Det finns folk som vet något om böckerna som ingen ens hört talas om. Jag törs nästan lova att om Dranolir släpar sig ner till ett bibliotek och frågar snällt om faktaböckerna så lär han få så oändligt mycket bättre svar än vad Herr Nils plus Björn upphöjt i Kornella i kvadrat kan ge honom här på forumet, och det snudd på oavsett vilket bibliotek det än blir.

Så få ändan ur vagnen, besök biblioteket och fråga Nightowl om hjälp. Det absolut värsta som kan hända är att du får lite motion och frisk luft. Det lär ju behövas numera, enligt hälsoexperterna.

Dessutom är det vackert väder ute. :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bibliofobi

"Handen på levern, hur länge sedan var det du besökte ett bibliotek?"

Grymt länge sedan, men så har jag också för dålig ansvarsförmåga för att kunna låna böcker och lämna tillbaka dem på bestämd tid.

"Poängen är att ett besök på biblioteket knappast kan vara sämre än att ställa en fråga på forum."

Men jag tror att många drar sig för det. Jag gör det, iaf. På ett forum är det enklare, och framförallt kan man fråga efter böcker som är bra ur ett rollspelsperspektiv, vilket kan vara svårt att få fram när man snackar med en bibliotekarie. Liksom "hej, jag undrar om det finns någon bok om fantasytiden, öh, som inriktar sig på medeltida vapen och beskriver hur mycket skada de gör. Allra bäst vore det om det fanns en bok med en massa vapen som var uppradade med en siffra efter sig, typ, procentuell dödlighet eller så, finns det?"

Så visst, om någon ställer en fråga här på forumet så tar jag för givet att han känner sig lite osäker på var han skall börja på biblioteken. Ger man då några konkreta boktips så kan han gå till biblioteket och leta efter dem, och är det något jag vet om bibliotek så är det att man hittar en djäkla massa andra böcker man vill ta med sig ut än de man visste att man ville ha när man gick in.

Nå, nu har tråden kommit igång, så nu är jag nöjd.

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Bibliofobi

"hej, jag undrar om det finns någon bok om fantasytiden, öh, som inriktar sig på medeltida vapen och beskriver hur mycket skada de gör. Allra bäst vore det om det fanns en bok med en massa vapen som var uppradade med en siffra efter sig, typ, procentuell dödlighet eller så, finns det?"

...du menar GURPS regelbok? :gremwink:

Nu fick jag iofs intrycket att Dranolir var ute efter något annat än rollspelsmoduler, utan snarare faktaböcker. Och då gäller fortfarande samma påstående: bibliotek är bra för magen.
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Jag utgår nu från att Dranolir vill ha böcker om den europeiska medeltiden.

Jag vill faktiskt rekommendera barn- och ungdomsböcker när det gäller att lära sig om något nytt om en specifik historisk epok. Sådana böcker tenderar att vara rikligt illustrerade med snygga rekonstruktioner som i de flesta fall faktiskt säger mer än tiotusentals ord. Texterna tenderar väl iofs att vara lite väl torftiga i sådana här böcker (bildtexterna är ofta till och med mer informativa) men de är ändå lättsmälta och lättförståerliga.

Själv brukar jag alltid börja med sådana här böcker när jag börjar intressera mig för ett nytt ämne. De ger faktiskt utmärkt information och ibland sådan information man måste köpa svindyr speciallitteratur för att få reda på, som hur kläder och bruksföremål med mera ser ut. De är faktiskt ett billigt alternativ och speciellt användbara i rollspelssyften, inte minst för inspirationens skull.

Det finns många olika bokserier i denna stil ifall man är intresserad. De främsta är de olika serierna från Peter Bedrick Books, såsom What do we know about.. (WKA) men även The Inside Story-serien (IS) samt History of Everyday Things (HET). I dessa tre serier har det getts ut följande böcker (om medeltiden): A medieval castle (IS), A renaissance town (IS), A medieval Cathedral (IS), What do we know about the middle ages (WKA), The middle ages (HET) samt The renaissance (HET). En hel del böcker från detta förlaget har även översatts till svenska och getts ut av Valentin förlag och brukar dessutom förekomma på bokrean (i alla fall för några år sedan). Dessa böcker, men främst History of Everyday Things-serien, är väldigt bra och användbara, även för de som redan har gedigna kunskaper om ämnet. De är kompakta och breda, tillräckligt breda för att man i rollspelssyfte inte skall behöva köpa någon annan bok utöver en fackbok med komplementerande tidslinjer och sådant.

Bokserien Spännande Kunskap från Bra Böcker är nog också väldigt användbar. De har väldigt snygga och informativa bilder, dock inte lika användbara som böckerna från förlaget ovan, men de är däremot snyggare. Nu vet jag iofs inte om det specifikt finns några medeltidsböcker i denna serie.

Dessa ungdomsböcker i kombination med exempelvis boken Tidens världshistoria från Tidens förlag (som för övrigt även lär finnas på de flesta bibliotek) så får man nog det mesta man vill veta om hur medeltiden var och vad som hände, vilka konflikter som ägde rum och sådant. Annars funkar även böckerna Atlas of World History (som förövrigt är väldigt billig på Amazon.co.uk) eller The Times Atlas of World history väldigt bra. Boken "Atlas över mänsklighetens historia" som vad förstått skall säljas i denna bokrea är iofs långt ifrån lika bra som de övriga böckerna jag räknade upp (faktiskt så är den en mental dvärg i jämförelse) så fungerar den relativt bra som ett komplement, inte minst för att den är billig :gremwink:. Både denna och boken Bonniers världshistoria som skall ha en egen atlasbok i samma serie går för övrigt att låna på de flesta bibliotek.

Är man intresserad av en riktig djupdykning så rekomenderar jag ändå dessa böcker som en sorts uppmjukning innan man försöker ge sig på de riktigt tunga böckerna, som också är betydligt dyrare och svårare att få tag på. Bibliotek säger min erfarenhet mig kan man glömma i så fall, fast så klart jag är en sådan person att jag vill äga böcker jag tycker är bra, så i stället för att stjäla så köper jag dem direkt :gremwink:.

Jag vill dessutom passa på att rekomendera Björn Landströms böcker Skeppet och Vägen till Indien, de är helt suveräna. Fyllda med helfina färgrekonstruktioner av fartyg och sådant. Informationen är även den lättfattlig men på sina håll lite gammal vid det här laget, och kanske inte riktigt så informativ som man skulle vilja. De fungerar dock utmärkt i rollspelsyfte. Vad gäller boken Vägen till Indien så får man utmärkt och lättfattlig information över bland annat den medeltida världsbilden och dess resor, denna bok har en extra plats i mitt hjärta.

Ospreyböckerna, som förekommer i min postning som Rising hänvisar till, är även de riktigt bra och användbara i rollspelssammanhang. Men de handlar främst om krigföringen i de olika perioderna och inte om så mycket annat. Fast om man samlar på sig alla böckerna inom ett ämne från Osprey kan man även få en väldigt god bild av hur vanligt folk klädde sig och sådant.

Jag vill även passa på att påpeka att nätbokhandeln Ballista jag skulle starta och som skulle sälja Ospreyböcker är på gång, just nu sitter vi (jag och Baldyr) här med avtalen med Osprey, så inom några månader borde allt vara igång :gremsmile:.

Men nu är jag personligen inte alls intresserad av medeltiden så jag har sålt av de flesta av dessa böcker och har därmed lite svårt att rekomendera "tyngre" böcker, då jag knappt har några i min privata ägo längre.

Det vore väldigt intressant att veta vilken sorts böcker du vill ha, vilka förkunskaper du har samt vilka ämnen du är intresserad av.

Nella
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Oxelösunds bibliotek...

...har faktiskt ett flertal rollspel, inklusive de på engelska. Eskilstuna länsbibliotek (har jag för mig) kikar om de kan kopiera den verksamheten.

Och när rubriken är 'Faktaböcker' är det väl ganska uppenbart att det inte är rollspel man är ute efter - ganska lite i dem är sant.

(För övrigt, på stället där jag jobbar skulle folk vid ovannämnda fråga antagligen ropa på mig, eftersom jag är den lokale fantasy-experten. Sedan skulle Dranolir få låna mitt GURPS. Det är så vi gör med fantasyböcker jag har själv men inte kan köpa in, typ allt på engelska.)

Erik
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Västerbotten? [OT]

den ökända konspirationen som innebär att man bara får reda på Sanningen om man läser både Pitetidningen och Norra Västerbotten OCH Västerbottens folkblad har läckt ut till många

Har du flyttat från Arvidsjaur, eller läser man Västerbottenstidningar där?
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Det är väldigt enkelt att få bra svar från personalen på bilblioteket här i arboga...de är alla hjälpsamma som fan. Och inte är det ett speciellt begränsat klientel där heller. Tycker att man alltid ska börja på biblioteket om man vill veta något....arboga har ett bibliontek med 4-5 böcker per invånare och det borde väl inte vara så jävla mycket sämre i andra orter (i faktiska tal...inte i böcker per invånare).

Jag ska dock ge ett tips på en jävligt bra bok om det är böcker om medeltiden som du är ute efter, ett tips som kanske kan få dig att göra din värld/spel på ett lite mer spännande sätt än standard "rollspel-som-är-medeltidsinspirerad". Boken heter: Den dynamiska Medeltiden och är skriven av Michael Nordberg (Tidens förlag). I den så kommer det fram en hel del saker som man sällan ser nämt annars då medeltiden behandlas, tex att man på 1300talet i franska universitet diskuterade hurvida kvinnan var intullektuelt överlägsen mannan eller ej. Ett inte alltför framförd fakta.
 
Top