Jag utgår nu från att Dranolir vill ha böcker om den europeiska medeltiden.
Jag vill faktiskt rekommendera barn- och ungdomsböcker när det gäller att lära sig om något nytt om en specifik historisk epok. Sådana böcker tenderar att vara rikligt illustrerade med snygga rekonstruktioner som i de flesta fall faktiskt säger mer än tiotusentals ord. Texterna tenderar väl iofs att vara lite väl torftiga i sådana här böcker (bildtexterna är ofta till och med mer informativa) men de är ändå lättsmälta och lättförståerliga.
Själv brukar jag alltid börja med sådana här böcker när jag börjar intressera mig för ett nytt ämne. De ger faktiskt utmärkt information och ibland sådan information man måste köpa svindyr speciallitteratur för att få reda på, som hur kläder och bruksföremål med mera ser ut. De är faktiskt ett billigt alternativ och speciellt användbara i rollspelssyften, inte minst för inspirationens skull.
Det finns många olika bokserier i denna stil ifall man är intresserad. De främsta är de olika serierna från Peter Bedrick Books, såsom What do we know about.. (WKA) men även The Inside Story-serien (IS) samt History of Everyday Things (HET). I dessa tre serier har det getts ut följande böcker (om medeltiden): A medieval castle (IS), A renaissance town (IS), A medieval Cathedral (IS), What do we know about the middle ages (WKA), The middle ages (HET) samt The renaissance (HET). En hel del böcker från detta förlaget har även översatts till svenska och getts ut av Valentin förlag och brukar dessutom förekomma på bokrean (i alla fall för några år sedan). Dessa böcker, men främst History of Everyday Things-serien, är väldigt bra och användbara, även för de som redan har gedigna kunskaper om ämnet. De är kompakta och breda, tillräckligt breda för att man i rollspelssyfte inte skall behöva köpa någon annan bok utöver en fackbok med komplementerande tidslinjer och sådant.
Bokserien Spännande Kunskap från Bra Böcker är nog också väldigt användbar. De har väldigt snygga och informativa bilder, dock inte lika användbara som böckerna från förlaget ovan, men de är däremot snyggare. Nu vet jag iofs inte om det specifikt finns några medeltidsböcker i denna serie.
Dessa ungdomsböcker i kombination med exempelvis boken Tidens världshistoria från Tidens förlag (som för övrigt även lär finnas på de flesta bibliotek) så får man nog det mesta man vill veta om hur medeltiden var och vad som hände, vilka konflikter som ägde rum och sådant. Annars funkar även böckerna Atlas of World History (som förövrigt är väldigt billig på Amazon.co.uk) eller The Times Atlas of World history väldigt bra. Boken "Atlas över mänsklighetens historia" som vad förstått skall säljas i denna bokrea är iofs långt ifrån lika bra som de övriga böckerna jag räknade upp (faktiskt så är den en mental dvärg i jämförelse) så fungerar den relativt bra som ett komplement, inte minst för att den är billig
. Både denna och boken Bonniers världshistoria som skall ha en egen atlasbok i samma serie går för övrigt att låna på de flesta bibliotek.
Är man intresserad av en riktig djupdykning så rekomenderar jag ändå dessa böcker som en sorts uppmjukning innan man försöker ge sig på de riktigt tunga böckerna, som också är betydligt dyrare och svårare att få tag på. Bibliotek säger min erfarenhet mig kan man glömma i så fall, fast så klart jag är en sådan person att jag vill äga böcker jag tycker är bra, så i stället för att stjäla så köper jag dem direkt
.
Jag vill dessutom passa på att rekomendera Björn Landströms böcker Skeppet och Vägen till Indien, de är helt suveräna. Fyllda med helfina färgrekonstruktioner av fartyg och sådant. Informationen är även den lättfattlig men på sina håll lite gammal vid det här laget, och kanske inte riktigt så informativ som man skulle vilja. De fungerar dock utmärkt i rollspelsyfte. Vad gäller boken Vägen till Indien så får man utmärkt och lättfattlig information över bland annat den medeltida världsbilden och dess resor, denna bok har en extra plats i mitt hjärta.
Ospreyböckerna, som förekommer i min postning som Rising hänvisar till, är även de riktigt bra och användbara i rollspelssammanhang. Men de handlar främst om krigföringen i de olika perioderna och inte om så mycket annat. Fast om man samlar på sig alla böckerna inom ett ämne från Osprey kan man även få en väldigt god bild av hur vanligt folk klädde sig och sådant.
Jag vill även passa på att påpeka att nätbokhandeln Ballista jag skulle starta och som skulle sälja Ospreyböcker är på gång, just nu sitter vi (jag och Baldyr) här med avtalen med Osprey, så inom några månader borde allt vara igång
.
Men nu är jag personligen inte alls intresserad av medeltiden så jag har sålt av de flesta av dessa böcker och har därmed lite svårt att rekomendera "tyngre" böcker, då jag knappt har några i min privata ägo längre.
Det vore väldigt intressant att veta vilken sorts böcker du vill ha, vilka förkunskaper du har samt vilka ämnen du är intresserad av.
Nella