Re: Fading Suns världen
Friform!? I resemble that!
Jo, jag är alltså spelledaren det handlar om.
Fading Suns har en världsbild som är en blandning mellan Dune och renässansens uppfattning om medeltiden. Kortfattat kan man beskriva det som att det finns tre etablerade maktgrupper (adeln, kyrkan och gillena), och en fjärde (kejsaren) som är på väg att komma igång. Världen är mörk - civlisationen är på väg ner och undergången är nära. Som om inte detta skulle räcka hotas människorna av barbarer, aliens och t o m demoner. Och solarna håller långsamt på att slockna...
Tänk Jack Vance, Paul McAuley och liknande - en värld i förfall, där det finns kvar enstaka prylar som påminner om mänsklighetens storhetstid, men som ingen längre kan förstå eller reparera. Majoriteten lever i otrolig misär, och ingen av de mäktiga är intresserade av att ändra på en situation som gynnar dem. Men ännu finns några som försöker bryta mot systemet och sprida ljus...
Vad gäller system har jag försökt bryta arm med d20-varianten för att få det att funka någorlunda. Den utgåva av reglerna som finns använder Dungeons&Dragons som bas, men jag tycker att det känns vettigare med Star Wars i botten. Det krävs dock att man är beredd att lägga ner en hel massa jobb på att få det att funka.
Vad gäller orginalsystemet, det s k Victory Point, är det största problemet att man har väldigt dålig baschans, och att det är väldigt svårt att veta vad siffrorna betyder - vad är ett rimligt värde för nån som är novis, kompetent, expert, mästare? Dessutom har vi selleri vs titanmechar i striderna som sagt