Nekromanti fading suns

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Är det här rollspelet ball ? hörde ngt om att det skulle vara otroligt bra. men varför är det bra, vad går det ut på ? ngra nackdelar i systemet ?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Är det här rollspelet ball ? hörde ngt om att det skulle vara otroligt bra. men varför är det bra, vad går det ut på ? ngra nackdelar i systemet ?
Vad jag vill minnas (jag har bara spelat det, inte läst regelboken), så är det fruktansvärd svårt att bli bra på någonting. Om man har mycket över 50% chans att lyckas på en färdighet är man extrem. Det är visserligen inget som gör Fading Suns unikt, men det är sådant jag irriterar mig på. I största allmänhet fick jag intryck av att färdighetssystemet var konstruerat av någon som inte kunde något alls om sannolikhetslära. Patetiskt nog kan jag inte minnas varför, så det här hjälper dig inte alls.

Världen är för övrigt en sorts SF/Fantasy. Det vill säga Science Fiction med viss fantasyvinkel och utan att ta allt för hårt på realistisk vetenskap. Den ska försöka efterlikna "Dune" med starka adelshus som har makten och kämpar mot varandra. Det allmänna intrycket är att man tagit medeltiden och flyttat ut den i rymden, komplett med en stark kyrkomakt och en stämningsfull känsla av att domedagen är nära.

/tobias
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
ok så man blir aldrig bra på ngt med andra ord ? knepigt det där. men kan man inte rycka ut systemet till ngt lättfattligt whitewolf eller ngt sådant ? eller sabbar man magisystem osv ? nåja.

men du berättar aldrig ifall det är bra eller dåligt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
men du berättar aldrig ifall det är bra eller dåligt.
Det är helt riktigt. Jag har som sagt inte läst mer än delar av spelet och låter därför bli att fälla något omdöme. Det var kul att spela, men det beror mer på spelledaren än på spelet.

ok så man blir aldrig bra på ngt med andra ord ? knepigt det där. men kan man inte rycka ut systemet till ngt lättfattligt whitewolf eller ngt sådant ? eller sabbar man magisystem osv ? nåja.
Jag har för mig att det faktiskt finns en begränsning som hindrar att man får över 90% chans att lyckas med en färdighet.
I övrigt kan jag inte uttala mig, annat än genom det generella: det går alltid att bygga om ett system om man bara är beredd att jobba lite.
Finna inte Fading Suns med något annat regelsystem förresten? GURPS eller så, eller var det bara något jag drömde eller hörde ett rykte om skulle komma?

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det har kommit som d20 [NT]

RAAAAAAR! *Storuggla blir ett monster och river centrala Tokyo*
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Re: Det har kommit som d20 [NT]

Fading suns är ett läckert rollspel. Mest för att världen är oerhört speciell, välgenomarbetad, och intressant. Tyvärr suger systemet något ofantligt. Låter hårt, men det är sant. Färdigheterna är käck, mest för att det är egenskap (1-8) plus färdighet (1-8) mot d20. Dvs oavsett vad du gör har du max 80% att klara det du gör. Ett annat klassiskt systemfel är striderna: Vapen gör ett antal tärningar i skada (Xd6, alla som inte blir 5 eller 6 ger 1 poäng skada tror jag), medan rustningar tar bort Y+Yd6 (samma system, Y ung. lika med halva X för motsvarande vapennivå). Detta gör att det känns lite som att stå i varsin titanbepansrad mech och försöka döda varandra med varsin selleri.

Saken blev inte särskilt mycket bättre med d20-varianten, eftersom det systemet inte passar in i världen, av olika skäl.

Men det är en lysande värld att ha freeformäventyr i.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Det har kommit som d20 [NT]

Fading suns är ett läckert rollspel. Mest för att världen är oerhört speciell, välgenomarbetad, och intressant. Tyvärr suger systemet något ofantligt. Låter hårt, men det är sant. Färdigheterna är käck, mest för att det är egenskap (1-8) plus färdighet (1-8) mot d20. Dvs oavsett vad du gör har du max 80% att klara det du gör. Ett annat klassiskt systemfel är striderna: Vapen gör ett antal tärningar i skada (Xd6, alla som inte blir 5 eller 6 ger 1 poäng skada tror jag), medan rustningar tar bort Y+Yd6 (samma system, Y ung. lika med halva X för motsvarande vapennivå). Detta gör att det känns lite som att stå i varsin titanbepansrad mech och försöka döda varandra med varsin selleri.

Saken blev inte särskilt mycket bättre med d20-varianten, eftersom det systemet inte passar in i världen, av olika skäl.
Ska det vara så svårt att byta till ett annat system själv? Jag har hittills aldrig haft problem med att byta system som jag inte kunnat lösa lätt och då ska du veta att jag gör det med praktiskt taget alla system...
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Re: Det har kommit som d20 [NT]

Nejdå, inte alls.

Det är bara det att vår spelledare i FS brukar mest köra i stort sett freeform, så varför oroa sig i onödan?
 

tobzombie_UBBT

Veteran
Joined
1 Aug 2001
Messages
58
Location
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
Re: Det har kommit som d20 [NT]

jag har aldrig brytt mig särksilt mycket om sannolikhetslära, mer än de tvingade på mig på ekonmistudierna (vilken tenta jag ändå kuggade), huvudsaken är att systemet är lättspelat. vilket passar världen. skulle jag vilja ha något mer realistisk skulle jag nog konvertera det till Phoenix eller liknande, istället för att köpa d20 versionen, vilket jag instämmer helt med att det inte passar världen. vidare är världen helt suverän och det märks att det är några snubbar från white wolf som skapat spelet (typ de tunga möjligeheterna till konspirationer och intriger). de flesta supplement gör ett tafatt försök att täcka små delar av den gigantiska världen, som som är ganska vanligt för sci-fi spel.. dvs att man vill de vill ha med ALLT i sin spelvärld.. men jag gillar den gotiska stämmningen som finns i spelet.. en ond (?) stor kyrka och intrigerna mellan de olika adels och handelshusen.. möjligtvis är teknologinivån lite för låg om man vanligtvis gillar hardcore sci-fi men det är väll ingen (som vanligt) som hindra en från att öka på den lite. dessutom får man inte glömma det tuffaste med spelet: ..".. and the suns are fading..."
jag kan lungt rekomendera spelet, dessutom efter omrevidering i 2ed, dock kan en del supplement undvikas.

/tobzombie
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Re: Fading Suns världen

Friform!? I resemble that! :gremgrin:

Jo, jag är alltså spelledaren det handlar om.
Fading Suns har en världsbild som är en blandning mellan Dune och renässansens uppfattning om medeltiden. Kortfattat kan man beskriva det som att det finns tre etablerade maktgrupper (adeln, kyrkan och gillena), och en fjärde (kejsaren) som är på väg att komma igång. Världen är mörk - civlisationen är på väg ner och undergången är nära. Som om inte detta skulle räcka hotas människorna av barbarer, aliens och t o m demoner. Och solarna håller långsamt på att slockna...

Tänk Jack Vance, Paul McAuley och liknande - en värld i förfall, där det finns kvar enstaka prylar som påminner om mänsklighetens storhetstid, men som ingen längre kan förstå eller reparera. Majoriteten lever i otrolig misär, och ingen av de mäktiga är intresserade av att ändra på en situation som gynnar dem. Men ännu finns några som försöker bryta mot systemet och sprida ljus...

Vad gäller system har jag försökt bryta arm med d20-varianten för att få det att funka någorlunda. Den utgåva av reglerna som finns använder Dungeons&Dragons som bas, men jag tycker att det känns vettigare med Star Wars i botten. Det krävs dock att man är beredd att lägga ner en hel massa jobb på att få det att funka.

Vad gäller orginalsystemet, det s k Victory Point, är det största problemet att man har väldigt dålig baschans, och att det är väldigt svårt att veta vad siffrorna betyder - vad är ett rimligt värde för nån som är novis, kompetent, expert, mästare? Dessutom har vi selleri vs titanmechar i striderna som sagt :gremtongue:
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Re: Fading Suns världen

Hej du =)
Håll med om att den gamla kampanjen mest är friform, i alla fall? Eliza mår inte bra utan friform. =)
 

Knubbhövding

Veteran
Joined
23 Apr 2001
Messages
42
Location
Luleå, Arktiska tundran, lappträsk.
Re: Det har kommit som d20 [NT]

"Färdigheterna är käck, mest för att det är egenskap (1-8) plus färdighet (1-8) mot d20."

Egenskaper går från 1-10 för människor, kan vara högre för aliemnns och kan höjas över 10 för människor med cyberteknik, teurgi eller psi. Färdigheter går oxo mellan 1-10. Däremot får man inte börja spelet med mer än 8 i färdigheter/grundegenskaper.

"Dvs oavsett vad du gör har du max 80% att klara det du gör."

90% faktiskt. 19 automatiskt misslyckande, oavsett. 20 critical failure. Fortfarande kanske inte det mest lyckade, men det är ett snabbt och enklet system. Att välja passande egenskap + passande skill för en action beroende på situation (ex. wits+melee för att komma på och exekvera en bra fint i en svärdsfight) tycker jag bara är en trevlig bonus. :gremsmile:
 
Top