Nekromanti Förutspådd ekonomisk kollaps

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Re: 21 dec 2012

Jag synar din lista på saker som tyder på att framtiden är ljus, och toppar med min lista på saker som tyder på att framtiden är mörk:

Aids dödar inte längre
Multiresistenta bakterier; nya virussjukdomar; tropiska sjukdomar som sprider sig norrut till följd av den globala uppvärmningen

ozonhålet är nästan läkt
Samtidigt pågår den globala uppvärmningen med oförminskad fart. Nyligen släpptes rapporter som tyder på att havens koldioxidupptagningsförmåga börjar mattas av -- haven är den största koldioxidsänkan. Forskare fruktar att Artkis kan vara isfritt redan 1930. Rovfiske håller på att fullkomligt utarma våra fiskbestånd. Inget slut tycks ses på regnskosskövlingen, utarmningen av den biologiska mångfalden, eller förgiftningen av planetens jordar och hav.

alternativa energikällor blir effektivare för varje minut
Peak Oil rycker oförsonligt närmare, många menar att det kommit och gått. Det korkade med kärnkraft har demonstrerats på ett övertydligt sätt i japan.

Internet för kulturer närmare varann
Världens regeringar bedriver allt intensivare bevakning av sina medborgare.

rapid prototyping kommer att förändra produktionen fullständigt
Om vi har någon produktion kvar efter nästa finanskrasch.

det blir allt enklare att leva med handikapp
Och tack och lov för det, för vi lär få många nya handikappade om Israel går till anfall mot Iran.

Jag skulle vilja justera ditt slutliga påstående något och hävda att det eventuellt finns lite glädje i smolkbägaren.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: 21 dec 2012

Har jag missat nåt, varför skulle Israel angripa Iran? Dessutom faller nog Iran av sig själva med tiden när folk blivit tillräckligt less.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: 21 dec 2012

ROLLSPELSDÖDEN said:
Har jag missat nåt, varför skulle Israel angripa Iran? Dessutom faller nog Iran av sig själva med tiden när folk blivit tillräckligt less.
Och jag som trodde att Iran redan var i krig med Israel, direkt med iranska legosoldater i Hizbollahuniformer eller genom att stödja Hizbollah m.fl.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Re: 21 dec 2012

Har jag missat nåt, varför skulle Israel angripa Iran?
Tja... jag tog det som ett exempel på en hotande konflikt bland många tänkbara, för att bibehålla symmetrin i mitt inlägg.

Israel har flera skäl att angripa Iran, samtliga dåliga. Det mest uppenbara är väl Irans försök att skaffa kärnvapen, parat med att Israel styrs av en jingoistisk kabal som byggt sin makt på krig.

Här är min omedelbara källa.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Välfärden you say? Nej så är det ju inte riktigt, du har nog misstolkat lite. USA har världens största kostnad/capita inom sjukvården. Det handlar dock om att man har ett sådant system som vi håller på att införa i Sverige. Ett system baserat på egenförsäkringar istället för gemensamma upphandlingar. Självklart blir ett amerikanskt privatsjukförsäkringssystem dyrare då man får flera led av aktörer som vill ha vinst. Idag i Sverige har vi bara privata vårdinrättningar som tar ut vinst(illa nog) Men andelen privatförsäkrade ökar också, dessa försäkringsbolag vill även de ha ut en vinst. Dessa två faktorer gör att det amerikanska systemet är så mycket sämre än vårat.

Obamacare är iofs bra, man vill att "alla" skall ha en sjukförsäkring, men genomförandet är kasst. Endast vårat gamla system klarar av att ge god sjukvård till en rimlig kostnad. Dvs inga privata aktörer inga egenförsäkringar etc.

Valfrihet är liberalens största lögn.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Finns flera aledningar varför USA har stora kostnader. Som att risken att bli stämd för sjukhuset leder till överkonsumtion av vårdinsatser.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
lokomotiv said:
Välfärden you say? Nej så är det ju inte riktigt, du har nog misstolkat lite.
Har jag? Om du tittar på den här grafen så ser du att välfärden står för 55 % av USA's budget. Ska vi titta på utvecklingen med nuvarande policy på det? Titta på grafen på sidan 11 av den här rapporten. Sen grafen längst ner på den här sidan. Känns det fortfarande som en misstolkning att det är välfärden som håller på att sänka den amerikanska ekonomin?

lokomotiv said:
USA har världens största kostnad/capita inom sjukvården.
Det här är iof ett intressant påpekande i förhållande till vad jag påpekade själv. För betänk sista grafen: den säger att tre program kommer växa så mycket i framtiden att de kommer ta upp en löjlig mängd av budgeten: Social Security, Medicare och Medicaid.

Social Security är faktiskt inte ett problem, för den är bunden till en fast skatt och kan helt enkelt inte betala ut mer än den får in från den här fasta skatten (källa).

Då återstår Medicare/Medicaid. Medicare är sjukvårdsersättning för människor över 65 och Medicaid är sjukvårdsstöd åt fattiga familjer. Och se där, det är två sjukvårdsprogram som är orsaken till att den Amerikanska statsbudgeten är påväg mot kokpunkten. Att den amerikanska sjukvården är så extremt ineffektiv kostnadsmässigt bidrar ju självklart till det, men det ändå inte det som är det verkliga problemet, det bara förvärrar problemet. Problemet är istället att det inte finns något tak i hur mycket pengar Medicare/Medicaid får betala ut, vilket gör att de två programmens kosnader bara växer och växer och växer. Det är det som måste åtgärdas för att undvika långsiktiga problem.

Sen bör man ju givetvis effektivisera sjukvården så att man trots nerdragningar i utbetalningar på Medicare/Medicaid inte tappar någon kvalité. Men det är något man kan syssla med efter den 2:a Augusti.

Übereil
 
Top