Nekromanti Förutspådd ekonomisk kollaps

SaknarStämband

Veteran
Joined
26 May 2011
Messages
39
Så, som ni kanske vet har ligger USA rätt pyrt till vad gäller sin ekonomi. Många menar att det kommer bli riktigt illa, och då menar jag riktigt illa. Priser kommer öka markant och de flesta valutors värde att gå i botten. Folk varnar om kollaps av apokalyptisk proportion. Folk prisar till höger och vänster och säger att nu är rättan tid att investera i guld och silver och förbereda inför en kopia av depressionen i nutid.

Så vad tror ni, rollspel.nu? Jag är nyfiken och lite oroad. Vad tror ni kommer hända i Europa och framförallt Sverige om inte USA kommer på någon lösning.

http://www.youtube.com/watch?v=NblhUrcdrSc&feature=player_embedded <-- Lite pedagogiskt om ekonomisk kollaps.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det tycks främst som ett politiskt problem där de båda partierna vägrar göra det som måste göras: att höja skatter och cutta kostnaderna, främst inom försvaret. En intressant sak jag hörde om skillnaden mellan politiken i USA och Sverige är att medan våra politiker tenderar gå mot mitten för att få så många potentiella röster som möjligt. Amerikansk politik har ett annat system där vissa delstater redan är säkra (vinnaren tar allt) och där försöker politikerna istället vinna partiets gillande för att bli kandidater till vad det nu kan vara för position. Resultatet blir att politikerna blir mer extrema snarare än "ljummet socialliberala med lite grönt" som i Sverige. Kanske kan det vara en orsak till problemen att samarbeta i kongress/senat?

I vilket fall är jag rätt så optimistisk. Förr eller senare kommer politikerna att skärpa sig, antingen frivilligt eller pga yttre påtryckningar. Även utanför USA tror jag att vi kommer få se en anpassning, övergång från dollar som oljevaluta (det kanske redan skett) och liknande. Beroende på hur Europas kris utvecklar sig kan kanske euro bli den nya världsvalutan.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
21 dec 2012

Har Maya rätt så.... Stora naturkatastrofer, ekonomiska kollapser... Vem vet... Men jag är positiv.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag hoppas att politikerna tar ansvar och har sig innan allt går åt skogen, för annars kanske hela skiten brakar löst. Jag tror inte det går så så långt däremot, men det kanske beror på att jag bara inte vill att Larouche ska ha rätt någon endaste gång.


Storuggla, principsaker
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
ROLLSPELSDÖDEN said:
Det tycks främst som ett politiskt problem där de båda partierna vägrar göra det som måste göras: att höja skatter och cutta kostnaderna, främst inom försvaret.
Fast det är inte försvaret som står för de största kostnaderna, och även om man tar bort hela försvaret så kommer inte hela budgetunderskottet att vara borta. Det är (ironiskt nog) välfärdssystemen som är de riktiga problemen. De står för drygt halva budgeten och kommer bara öka och öka i kostnad (främst medicare/medicaid).

Übereil
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Re: 21 dec 2012

SaknarStämband said:
Är väl inte i huvudsak någon undergång av jorden jag är oroad över :gremwink:
Det var inte Maya heller. Mayakalendern tar nämligen inte alls "slut" 2012. En av deras stora cykler avslutas, och en ny tar sin början, så var det med den saken. Visserligen ska såna cykelbyten vara kringgärdade av "stor uppståndelse", men den här 2012-vurmen känns mest som oförmåga att kolla källor...

Och oförlåtligt flum, naturligtvis. Riktigt flum, inte bara forskning som skolministrar tycker illa om alltså. Jädra new age-trams.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: 21 dec 2012

krank said:
SaknarStämband said:
Är väl inte i huvudsak någon undergång av jorden jag är oroad över :gremwink:
Det var inte Maya heller. Mayakalendern tar nämligen inte alls "slut" 2012. En av deras stora cykler avslutas, och en ny tar sin början, så var det med den saken. Visserligen ska såna cykelbyten vara kringgärdade av "stor uppståndelse", men den här 2012-vurmen känns mest som oförmåga att kolla källor...

Och oförlåtligt flum, naturligtvis. Riktigt flum, inte bara forskning som skolministrar tycker illa om alltså. Jädra new age-trams.
Hey, somliga fyller 30 där den 22a december 2012, och då tänker i alla fall jag festa som om jorden ska gå under...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: 21 dec 2012

"Och oförlåtligt flum, naturligtvis. Riktigt flum, inte bara forskning som skolministrar tycker illa om alltså. Jädra new age-trams."

Rena rama homeopatin, faktiskt.


Storuggla, myntar nytt skällsord
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Om man kollar historiskt sätt få finns det inget som är så bra för ekonomin som ett bra krig. Andra världskriget stod till exempel för att bygga upp Sverige (som innan kriget var ett u-land) till ett land som var mycket framstående inom såväl välfärd och politik (god väl utbyggd infrastruktur, väl fungerande välfärd, jämställdhet osv.) som teknik och vetenskap (t.ex. IT, medicin, flygplan osv.). Det gav oss ett starkt ekonomiskt övertag som höll i sig ända in på åttiotalet(minst, man kan mycket väl hävda att den ekonomiska knuff framåt ligger kvar och pyr idag).
USA har t.ex. tjänat enormt mycket på både första och andra världskriget, i synnerhet när det gäller politisk makt (vilket syns då de är "den enda supermakten" och sitter med veto(tillsammans med några andra länder som tjänade på krigen) i FN).
Dock är dåliga krig det värsta som kan hända ett land och då USA gott från att vinna på typ alla krig sedan 1800-talet till att slösa ofantligt mycket pengar på sin militär och vapenteknologi är en av deras största vetenskaper. Trots det ligger t.ex. Sverige långt före USA i flera vapenteknologiska områden.

Jag kan rabbla upp fler saker, men min poäng är att USA har en budget som , i alla fall i något århundrade eller så, baserats på den boost man får när man "vinner"* ett krig, men har nu inte "vunnit" ett krig sedan Sovjet föll, utan i stället "förlorat" flera stycken (t.ex. i mellanöstern).

/Petter som nu måste gå, men återkommer.

EDIT: Nu glömde jag min andra stora poäng, men jag kan ta några mindre i stället:

En annan sak som påverkar mycket är USA:s politiska hybris. USA var ett av de allra första länderna som revolutionerades till liberalism och hamnade så pass långt före politiskt och ideologiskt att de sedan dess inte utvecklat det politiska systemet särskilt mycket (jämför med t.ex. husbyggen. I Sverige byggde vi (då) moderna bostäder på åttiotalet medan man i många österländska länder byggde moderna bostäder under det senaste decenniet och har därför mer och fler moderna bostäder). Hybrisen skiner även igenom även på andra områden.
Dessutom verkar det som om USA:s fria media skadades allvarligt under kalla kriget (som till stor del var ett medialt krig) och inte riktigt återhämtat sig. Dock har jag inte särskilt mycket stöd för den idén(då jag ju inte är amerikan eller vistats där vet jag ju inte riktigt), men det verkar troligt och går ganska väl ihop.
Man skulle även kunna hävda att USA är ett väldigt kapitalistiskt land och att kapitalismens mål inte är ett bra samhälle eller stabil ekonomi så uppnår den helt enkelt inte det, men det är en mera ideologisk än logisk och vetenskaplig debatt, så den kanske inte ska startas. Dessutom är det svårt att påvisa eftersom att nästan alla ekonomiska studier utförs av ekonomer(och nästan alla ekonomer är högerfolk(vänsterfolket blir t.ex. socionomer i stället)).

Vad jag försöker säga är att USA:s ekonomiska nedgång knappast är märklig eller oväntad, utan man bör snarare undra varför världen klamrat sig fast vid rangordningen så hårt. Personligen tror jag att makten kommer glida österut (ni vet, som den gjort de senaste årtiondena), vilket gör mig oroad och förväntansfull. Vad kommer hända med t.ex. Kina? Kommer den ökade makten Kina får leda till att ytterligare stärka deras hierarki? Skulle det i så fall leda till att den skulle spridas? Eller kommer den ökade välfärden i resten av Asien "smitta av sig" på Kina och göra Kina bättre?
Det som skrämmer mig mest är nog snarare hur mycket västvärlden kommer att ge upp för att behålla makten och ekonomin? Hur långt kommer vi gå för att behålla vår nuvarande plats som världens härskare? Det skulle knappast förvåna mig om många västländer blir diktatorer och förtryckarstater. Man kan redan se nu hur folket förlorar makt, frihet och levnadsstandard i flera länder i Europa. Hur rasismen och fientligheten sprider sig. Till och med i Sverige har vi redan fått offra delar av välfärden och jämlikhet (feminist är nästan ett skällsord och antalet kvinnliga ledare minskar t.ex.).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Arfert said:
Snarare så att det var skitvinster, som i Irak. Bara problem.
Sedan är frågan vad som är en krigsvinst. Det är ett glidande begrepp. Man kan faktiskt argumentera att Storbritannien förlorade andra världskriget. 1946 var landet i så uselt skick att man var tvungen att börja avveckla sina stormaktsambitioner. 1965 var landet blott ett fragment av sin forna storhet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Det finns alltid domedagsprofeter. Jag minns hur sådana trumpetade sin rädslor under 1970-talet, men de fick alla fel. Perioden 1980 till 2001 blev istället en tid av kraftfull ekonomisk expansion globalt efter 1970-talet stagflation.

Därför tror jag att 10-talet blir bra, fast på oväntade sätt. Framtiden är ju alltid överraskande.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Re: 21 dec 2012

krank said:
SaknarStämband said:
Är väl inte i huvudsak någon undergång av jorden jag är oroad över :gremwink:
Det var inte Maya heller. Mayakalendern tar nämligen inte alls "slut" 2012. En av deras stora cykler avslutas, och en ny tar sin början, så var det med den saken. Visserligen ska såna cykelbyten vara kringgärdade av "stor uppståndelse", men den här 2012-vurmen känns mest som oförmåga att kolla källor...
Men vad menar du? Jorden gick väl under 31 december 1999? Eller missförstod jag det också? :gremwhistle:
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Re: 21 dec 2012

Man ska inte stirra sig blind på det negativa. Det händer idag fantastiska saker som tyder på att framtiden är ljus. Aids dödar inte längre, ozonhålet är nästan läkt, alternativa energikällor blir effektivare för varje minut. Internet för kulturer närmare varann, rapid prototyping kommer att förändra produktionen fullständigt och det blir allt enklare att leva med handikapp. Världen är full av solskenshistorier, glöm inte det. Visst finns det smolk i glädjebägaren men vad vore människan utan utmaningar?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Re: 21 dec 2012

Jag är >50 år gammal. Världen idag är en mycket bättre plats än världen 1971. Mindre global misär, färre krig, inget kärnvapenhot, bättre sjukvård, färre rökare, fler demokratier. :gremsmile:

Det är bara musiken som inte har blivit bättre. :gremwink:
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Oj! Glömde visst skriva det! Om man kollar så ser man att jag satte en asterisk där nånstans, för att förklara vad jag menade med en vinst (det var av samma anledning som jag satte det i citationstecken). Dock förklarade ju du det. Det handlar inte om vem som kommer ut som vinnare, utan vem som tjänar på (och förlorar på) kriget. Sverige var ju knappt med i andra världskriget, men vi var en av de största "vinnarna".
 

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Re: 21 dec 2012

rjonas said:
ozonhålet är nästan läkt
Jag vill inte förringa något av det andra du skrev men här är du och NASA av skilda åsikter. Januari 2007 raporterade de att 2006 hade en rekordlåg ozonnivå. WMO rapporterade i April detta året att ozonlagret över Arktis var rekordtunt.
Det spås att eventuella förbättringar inte kommer att synas förren tidigast år 2024.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Re: 21 dec 2012

Mekanurg said:
Jag är >50 år gammal. Världen idag är en mycket bättre plats än världen 1971. Mindre global misär, färre krig, inget kärnvapenhot, bättre sjukvård, färre rökare, fler demokratier. :gremsmile:
Tack för att du säger det! Världen är alldeles för fylld av nejsägare och pessimister och det-var-bättre-förr:are. Det var det ju inte alls det!

Bara som en sån sak som såna här samtal. De hade vi knappast kunnat ha för 20-30 år sen...

För ungdomarna idag är det otänkbart att inte ha möjligheten att med ett par musklick hitta likasinnade via nätet. Man förenas långt över gammelmodiga nationsgränser och finner varandra. Hade jag kunnat hitta gemenskaper som wrnu eller andra när jag gick i högstadiet så hade min skoltid sett helt annorlunda ut. När jag gick i åttan och inte hittade några trevliga att umgås med på min skola, då var det liksom kört.
 
Top