Nekromanti Första/största tekniska prytteln från SF?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Radiostyrd pulsjet-vulcan [massivt OT]

Radiostyrd. Det krävdes två radiokontroller för att styra härket, varav en enbart var till för att fippla med motorkontrollerna.
Radiostyrt är fegt.

Förstår dock inte riktigt problemet med att hantera motorerna, pulsjets är de enklaste motorer som finns när de är igång (näst efter raketmotorer), de bara går, det enda man kan justera är bränsletillförseln.

De hade ett pneumatiskt system för landstället, som fick kraft genom att man medelst cykelpump innan flygturen pumpade upp en normal 1,5-liters PET-flaska till 8 atmosfärer.
Petflaskor är kul. Man kan borra ett 5 mm hål i kapsylen, hälla i en slatt metanol, ruska flaskan, stoppa in en sladd i hålet och skicka på en tillräcklig spänningsstöt för att ge en gnista. Världens enklaste och billigaste engångsraket!

Jag har funderat på om man skulle ha en slatt vatten i flaskan för att få mer reaktionsmassa, men det är mig veterligt inte testat.

Skyll nu inte på mig om ni skadar er. Flaskorna kan explodera, korkarna kan lossna med tillräcklig kraft för att skada. Ha en lång tändkabel och GÖR DET UTOMHUS!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
1. Androider som man kan ha sex med. Face it, om det inte stödjer möjligheterna att ha ihjäl folk eller knulla utan jobbiga känslor, sker utvecklingen alltid väldigt långsamt... :gremwink:

2. Varje form av teknologi som tillåter småskalig produktion och distribution. Låt oss dra till med en liten biogenetisk hembränningsmaskin som kan byggas av plåtskrot; det enda man behöver är en dos 'jäst' som kan fås från en annan dylik manicklas produktion (jmf produktionen av surdeg). Sagda lilla maskin producerar med bakteriodlingar, som matas med skräp, någon nyttig substans - ett säkert och ofarligt preventivmedel, botemedel mot någon farsot typ AIDS eller tuberkulos, eller vattenreningsmedel.(Och dylika manicker finns faktiskt inom SF, bland annat i en del av Bruce Sterlings post-cyberpunk).

3. Jag skulle vilja ha sådana där robotkopior som Stålmannen hade, så jag skulle kunna vara på två ställen samtidigt. Eller en tidsmaskin för kortdistans.

Erik
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nu ska vi se.... Ska föröka svara på det här..

1. Vilken teknisk pryttel från science-fiction-världen tror du kommer att utvecklas under din livstid?

Tyvärr så tror jag att det är som så att det kommer att utvecklas något slags nytt vapen... Som antagligen kommer att ha med nån form av förbättrade ljudvågor att göra..

2. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden tror du skulle förändra världen till det bättre?

För mind el så hoppas jag ju att man kan hitta på nån prul som ser till så att man kan f¨å ordning på miljön & sådanna skaer. Det skulle ju vara kalrt trevligt !! Sen så kanske man skulle ta & uppfinna nån slags portal a´la Stargate så man kan resa snabbare, skulle ju åxå vara skoj.

3. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden skulle du själv vilja ha i ditt hem?

Hen holobetjänt som skulle kunna fixa fram det mesta & skulle kunna städa & sådana saker... Mycket praktiskt ! :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
En fjärde fråga

4. Vilken trolig teknisk utveckling från SF tror du skulle förändra världen till det sämre?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: En fjärde fråga

4. Vilken trolig teknisk utveckling från SF tror du skulle förbättra världen till det sämre?

Var det en felskrivning, eller avser du något i stil med "det här kommer att lösa världens alla problem"-teknologi som bara ger upphov till hemska dystopier?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En fjärde fråga

"4. Vilken trolig teknisk utveckling från SF tror du skulle förbättra världen till det sämre?"

Artificiell intelligens. När väl en maskinevolution kommit igång så dröjer det nog inte så länge innan den mänskliga arten är redundant och utkonkurrerad.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: En fjärde fråga

Artificiell intelligens. När väl en maskinevolution kommit igång så dröjer det nog inte så länge innan den mänskliga arten är redundant och utkonkurrerad.
Men det försämrar väl inte världen? Är maskinerna bättre så förbättras världen, det är bara människans villkor som försämras.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: En fjärde fråga

4. Vilken trolig teknisk utveckling från SF tror du skulle förbättra världen till det sämre?

Ljussabeln... Hehe, nej, nu får jag ge mig. :gremsmile: Men jag tror att det är något massförstörelse vapen det handlar om, men jag kan inte komma på något direkt så.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: En fjärde fråga

Var det en felskrivning, eller avser du något i stil med "det här kommer att lösa världens alla problem"-teknologi som bara ger upphov till hemska dystopier?
OK, det var en felskrivning, men vi kan väl se på det som en förfrågan efter välmenande teknologier som går snett.

Nu är förresten felskrivningen fixad.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: En fjärde fråga

rymdfarten...
ifall vi fixar fram den så kommer vi tillslut att träffa på någon annan art och då blir det krig, aj aj
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
No cup no broke, no coffee no dash wey

världens förbättras för maskinerna kanske? och det är väl inte bättre för världen generellt då alla andra förlorar på det utom just maskinerna.

Jag har nämligen svårt att se maskiner njuta av grönsaker och frukter. Därmed lär de skita ganska stenhårt i allt som inte är till deras fördel och därmed försöka optimera jordens resurser får sin egna fördel.

(jag fick f.ö. just hem Osthem att recensera)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: En fjärde fråga

Alkohol som inte påverkar omdömet. Mänskligheten skulle dö ut. Face it, hur stor andel av alla förhållanden har startat under alkoholpåverkan?

Ett annat hot är de möjligheter till automatiserad övervakning som modern teknik ger. Vi är på väg in i ett samhälle utan privatliv, och få inser faran.

Sedan är jag lite misstänksam mot bruket av gurka i hamburgare, men det har jag inte läst om i SF, så det räknas inte.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: En fjärde fråga

Godti 101 Maker.
Om alla kan skapa nästan vad som helst i sitt hem så kommer det bli kaos.
Om prylen som gör sakerna dessutom smygtillverkar droger till sig själv så kommer det bli mer kaos.

:gremgrin:

eller så kanske man kan säga rymdkolonierna.
för det ger oss bara fler planeter att förstöra.

tja. sen finns det ju massor med saker som kan utnyttjas och användas så det till slut blir sämre.
Bilen till exempel.

chrull
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Re: En fjärde fråga

4. Vilken trolig teknisk utveckling från SF tror du skulle förändra världen till det sämre?
Bättre och bättre arbetsrobotar och AI:s kommer att leda till att mycket manuellt arbete tas över av maskiner. Detta resulterar INTE i att maskinerna tar över världen och låser in människorna i äckliga plastkuvöser, men det leder till en ny uppdelning i överklass och underklass. De som har en utbildning får jobb, de som saknar en utbildning får inga jobb eftersom deras jobb kan utföras av maskiner.
(Det låter bra i teorin; i praktiken kommer facket att se till att det aldrig händer.)

Och så vill jag svara på en annan fråga, som ingen har ställt. Vilken teknisk pryl från SF skulle du helst vilja se byggd (utan att begränsa det till ditt hem)?
Mitt svar: En rymdhiss. Finns det något häftigare?

/tobias
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Jag förökte starta upp en lunchdiskussion med mina kollegor i ämnet tekniska pryttlar från science-fictionfilmer men som vanligt tittade de bara förundrat på mig och fortsatte diskutera sommarstugor och golf
äh, vad är det där för tråkmonsar!

nu kommer svaren, men till början vill jag säga att jag inte tänker nämna vapenteknologi, det är inte så väsentligt enligt mig.

1. Vet inte om det här är sci fi, men innom läkemedel så tror jag det kommer komma stora framsteg i framtiden, som det som jag nu nominerar: vävnad i 3d, man kan nu bara odla så det blir lager, men i rymden så har man ju ingen jobbig tyngdkraft som motverkar så där går det att bygga på höjden oxå, vilket skulle kunna leda till att man kan göra organ ifall gentekniken utvecklas lite till oxå, vet ej hur giltiga mina källor är på det här ämnet, tyvärr.

2. Rymdhissen, som vår gamle vän Arthur C. Clark har kommit på för att inte vara för orealistisk;)

3. hologram, och jag är alltid ute efter ny dator, så en ny datorteknologi skulle nog uppskattas av mig personligen :gremwink:
- johan som sitter på en dum pIII på 550mhz som gillar att göra livet surt för honom.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En fjärde fråga

"Men det försämrar väl inte världen?"

Beror på hur kriget mellan maskinerna och människorna går.

Dessutom är jag egocentriker - det blir sämre för mig, och det är det viktiga. :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En fjärde fråga

"Face it, hur stor andel av alla förhållanden har startat under alkoholpåverkan?"

De som har startat av endorfinkickar, och de som har startat som del av politiska och/eller ekonomiska uppgörelser (dvs tvångsgifte). Det borde väl vara minst hälften.

"Sedan är jag lite misstänksam mot bruket av gurka i hamburgare, men det har jag inte läst om i SF, så det räknas inte."

Jag får väl skriva en SF-novell med gurka i hamburgare nån gång. :gremwink:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: En fjärde fråga

Godti 101 Maker.
Är det den där skitcoola grejen från transmetropolitan? Den är ju sååå schööön! Men till och med jag kan förstå att det skulle bli lite chaos. Men jag tror ändå att världen skulle kunna anpassa sig efter den som den gjort efter så mycket annat. Visst, många företag skulle gå i konkurs men folk skulle hitta nya sätt att tjäna pengar på. Det är jag rätt så säker på faktiskt. Men det känns ju som en rätt omöjlig uppfinning.

/Balderk, skulle gärna ha en Godti i hemmet, särskillt om den gick på drogert :gremwink:
 
Top