Nekromanti Första/största tekniska prytteln från SF?

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag förökte starta upp en lunchdiskussion med mina kollegor i ämnet tekniska pryttlar från science-fictionfilmer men som vanligt tittade de bara förundrat på mig och fortsatte diskutera sommarstugor och golf. Så jag ställer frågorna här istället:

1. Vilken teknisk pryttel från science-fiction-världen tror du kommer att utvecklas under din livstid?

2. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden tror du skulle förändra världen till det bättre?

3. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden skulle du själv vilja ha i ditt hem?

och jag svarar förstås själv:

1. Vilken teknisk pryttel från science-fiction-världen tror du kommer att utvecklas under din livstid?

Jag är övertygad om att det kommer att utvecklas ett och annat vapen som bygger på ljudvågor, som t ex i Babylon 5. Jag skulle också gissa på att det kommer att utvecklas "snälla" vapen, t ex stun-guns. På den fredliga fronten tror jag att medicinsk scanning a la Voyager kommer.


2. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden tror du skulle förändra världen till det bättre?

Jag tror att en teleporter skulle göra stor nytta. Att kunna förflytta människor och varor snabbt och lätt skulle minska miljöförstöringen orsakad av transporter, man skulle kunna bygga bättre saker än vägar och flygplatser och man skulle slippa mycket av det dåliga humör som dagens resande verkar ha.

Och bilälskarna skulle ju dessutom få vägarna för sig själva, med undantag för diverse djur.

Stasis-fält skulle inte vara helt fel. Tänk att placera en falukorv i statis och plocka fram den, fräsch och fin, tio år senare. All mat som slängs idag skulle vara ett minne blott.

3. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden skulle du själv vilja ha i ditt hem?

Jag skulle vilja ha en replikator. "Ett Orreforsglas fyllt med champagne, en skål med jordgubbar och en chokladfondue, tack".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
1. Vilken teknisk pryttel från science-fiction-världen tror du kommer att utvecklas under din livstid?
Designervirus, både trevliga som används i medicinskt syfte för att slå ut andra virus, bakterier, cancerceller och annat man inte vill ha i sig, och otrevliga gjorda för att slå ut vissa oönskade delar av befolkningen (det finns de som påstår att AIDS och SARS är sådana, så det kanske inte räknas som kommande teknologi).

Jag tror också (baserat på en extrapolation av de senaste 15 åren) att det om femton år kommer att sitta statliga krypskyttar på taken och spana efter rökare.

2. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden tror du skulle förändra världen till det bättre?
Holodecket från Star Trek.

3. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden skulle du själv vilja ha i ditt hem?
Holodeck så klart. Vem behöver en tråkig verklighet om man kan göra en bättre själv?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
1. Vilken teknisk pryttel från science-fiction-världen tror du kommer att utvecklas under din livstid?
En AI som klarar ett Turing-test.

2. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden tror du skulle förändra världen till det bättre?
Någon sorts genmodifierad gröda som ger större skördar under sämre förhållanden. Den förbjuds dock i Sverige eftersom Centerpartister tror att den kan förvandlas till mördartomater och dräpa folk.

3. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden skulle du själv vilja ha i ditt hem?
En Cherry 2000. Mer seriöst: En replikator. (Och det såg jag att du också svarat när jag läste vidare.)

Jag förökte starta upp en lunchdiskussion med mina kollegor i ämnet tekniska pryttlar från science-fictionfilmer men som vanligt tittade de bara förundrat på mig och fortsatte diskutera sommarstugor och golf.
Byt jobb, innan du också blir en Svensson. Akta dig, you will be assimilated!

/tobias
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Någon sorts genmodifierad gröda som ger större skördar under sämre förhållanden. Den förbjuds dock i Sverige eftersom Centerpartister tror att den kan förvandlas till mördartomater och dräpa folk.
Inte bara centerpartister utan många andra tror detta!
Att sätta ut tåliga grödor och främmande arter hipp som happ i naturen har inte alltid varit så lyckat. I USA har en japansk prydnadsväxt spridit sig som bara den, bilder på övervuxna bilar och hus liknar nästan SF. I Sverige har vi den satans björnlokan och nån akvarieväxt som får vattendrag att växa igen och i Australien finns förbud mot införsel av djur och växter av en naturlig anledning (läs kanin).

/Magoo som tror att Sverige snart kommer att vara täckt med lupiner.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Eftersom jag inte vill debattera genmanipulation på det här forumet nöjer jag mig med att säga att australiensarna får skylla sig själva när de har så kassa djur! Koala, Näbbdjur, punggrävling, myrpiggsvin, känguru! Hur tror de att sådana fåniga djur ska kunna överleva ute i naturen? :gremcool:

/tobias
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Svarsomgång 1: Förhoppningar

1. Vilken teknisk pryttel från science-fiction-världen tror du kommer att utvecklas under din livstid?

Ljussabeln.

2. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden tror du skulle förändra världen till det bättre?

Ljussabeln.

3. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden skulle du själv vilja ha i ditt hem?

Ljussabeln.

Svarsomgång 2: "Var seriös för en gångs skull nu, Yassilus"

1. Vilken teknisk pryttel från science-fiction-världen tror du kommer att utvecklas under din livstid?

Jag tror att AIn kommer utvecklas mer, eftersom de redan idag kommit så långt med den. I och med att datorspelet Black & White kom för ett år sedan(?) så fick vi se en AI som kunde lära sig saker, ta egna beslut och använda erfarenheter. Det var ett stort steg, men jag vet inte om "forskarstaben" har kommit längre.

2. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden tror du skulle förändra världen till det bättre?

Jag tror att utvecklad medicinutrustning och vattenförvaring/vattenfrakt skulle göra världen bättre då människor i fattiga områden skulle få bättre vård och vatten.

3. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden skulle du själv vilja ha i ditt hem?

Där är det nästan så jag svarar ljussabeln i vilket fall, men nej, jag ska vara "realistisk". Jag kan inte svara något vidare vettigt på den här frågan... Så jag säger en Coca Cola-maskin. :gremgrin:
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Nanoteknologi som svar på alla 3...

1. Vissa framsteg har faktiskt gjorts inom området, under mina följande 50-90 år så kan jag ju alltid hoppas att den utvecklingen rullar igång på allvar.

2. Nanomaskineri är lite av ett universalverktyg...
Kom teknologin på allvar skulle datorer hiskeligt minska sin storlek & ohyggligt öka sin prestanda, vilket skulle öka andra områden..
Alla naturvetenskapliga ämnen skulle ta ett glädjeskutt på 50 år.. (ungefär som vid datorns introducerande, bara mycket kraftigare)

3. Jag skulle vilja ha lite skadeförebyggande 'bots i mig, kanske med inställningarna för att uppehålla "topptrim"..
Lite uppgraderingsbots i datorn, så att en "upgrade" får en helt annan betydelse...
mm...mm...

Problemet är nog att mänsklighetens patetiska socialstruktur nog inte skulle överleva något så stort om det kom för snabbt... (för snabbt def. som stegvis under 100 år)

Samt att jag som en viss sf-författare bara väntar på ett kallt krig...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Magoo som tror att Sverige snart kommer att vara täckt med lupiner.
Snart? Du har inte sett min trädgård va? Nåja, de ska bort och ersättas med lämpliga buskar.

Är det någon som känner någon fattig jag kan ge lupinerna till?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Eftersom jag inte vill debattera genmanipulation på det här forumet nöjer jag mig med att säga att australiensarna får skylla sig själva när de har så kassa djur! Koala, Näbbdjur, punggrävling, myrpiggsvin, känguru! Hur tror de att sådana fåniga djur ska kunna överleva ute i naturen?
För att inte snacka om Steve Irving... Där har vi en som bevisar att evolutionsteorin inte är helt vattentät...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
1:
Blursuit.
Japanerna är nästan där.

2:
Ingen teknologi är säker. Allting går att använda fel. Allting tas fram för att tjäna pengar. Men visst. Medicin mot cancer/aids skulle ju vara trevligt, men jag vet inte hur bra det är egentligen.
Men avgasfria bilar skulle ju vara en förbättring. Beroende på vem det är som utvecklar dem då.

3.
En Godti 101 Maker såklart. Vad annars?

chrull
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
1. Vilken teknisk pryttel från science-fiction-världen tror du kommer att utvecklas under din livstid?

Forcefield!

2. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden tror du skulle förändra världen till det bättre?

Nanoteknologi, om det lever upp till all "hype".

Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden skulle du själv vilja ha i ditt hem?

Holodeck (a'la Star-Trek) naturligtvis.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"1. Vilken teknisk pryttel från science-fiction-världen tror du kommer att utvecklas under din livstid?"

Star Trek-gränssnittet. "Dator! Hämta alla filer om Sisyfos Blaine." - "Ordern utförs. Tvåhundrasex filer hittade." - "Öppna fil 42." - "Lösenord krävs." - "Ramses." - "Lösenord inkomplett. Vill du utöka lösenordet?"

"2. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden tror du skulle förändra världen till det bättre?"

Fusionsreaktorn. Plötsligt så skulle stora delar av energiproblemen försvinna.

"3. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden skulle du själv vilja ha i ditt hem?"

Svävbilar är skitfräcka! Annars är jag faktiskt rätt nöjd. En rödhårig android med rävsvans skulle inte sitta fel, dock. :gremwink:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Holodeck så klart. Vem behöver en tråkig verklighet om man kan göra en bättre själv?
För att citera Scott "Dilbert" Adams angående holodeck:
"For those of you who only watched the 'old' Star Trek, the holodeck can create simulated worlds that look and feel just like the real thing. The characters on Star Trek use the holodeck for recreation during breaks from work. This is somewhat unrealistic. If I had a holodeck, I'd close the door and never come out until I died of exhaustion. It would be hard to convince me I should be anywhere but in the holodeck, getting my oil massage from Cindy Crawford and her simulated twin sister. Holodecks would be very addicting. If there weren't enough holodecks to go around, I'd get the names of all the people who had reservations ahead of me and beam them into concrete walls. I'd feel tense about it, but that's exactly why I'd need a massage. I'm afraid the holodeck will be society's last invention."

http://www.toomey.org/harold/jokes/StarTrekFuture.html
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Jepp, såg den. :gremlaugh:

Jag skulle älska att vrida upp evolutionen på "Ludicrous speed" (spaceballs), men det är lite för mycket på den omöjliga sidan...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,497
Location
Helsingborg
Ojojoj, vilka svåra frågor.. Det här är sådana frågor som man kan grunna, vinkla och diskutera i att evighet känns det som (eller i alla fall så länge man är sams)..

"1. Vilken teknisk pryttel från science-fiction-världen tror du kommer att utvecklas under din livstid?"
Det hade varit lättare att svara på "vilken teknisk pryttel som inte kommer att utvecklas".. Jag har en rätt positiv syn på vad som kan utvecklas.. Saker som folk sade var omöjligt för 10 år sedan är möjligt idag tack vare revolutionerande upptäckter..

Får jag bara ta upp en sak? Jag tror nämligen allt möjligt (något mina spelare ska få ta del av när jag ska börja spelleda Fung Shui cyberpunkmässigt).. Material som kan få vilka egenskaper som helst, människor och cyber, biodatorer, AI.. Det enda som hindrar teknologin enligt mig är fantasin..

Nåja, det jag absolut tror kommer under min livstid (nu satsar jag på ett säkert kort här) är intelligenta hem (som mest kommer att rikta sig till förmögna).. Ett hem som man kan konfigurera i all oändlighet och ändra på lite hur som helst.. Nu menar jag inte att man kan flytta på väggar eller något sådant, men väl ändra färg på glasfönster (kan gå automatiskt beroende på hur ljust det är, eller ställas in via en dimmer), ändra motiv på tavlorna, beställa mat via kylskåpet, automatisk rengöring på diverse föremål (microvågsugn, golv, glas, ugn).. Micro och ugn kommer kanske inte vara kvar i framtiden.. Man ska kunna ställa in värme och ljus i varje rum och ska kunna ändras genom diverse händelser (någon stiger in i rummet, ändrar kommande via tal/fjärrkontroll), automatiska dörrar, en personlig JASON (Just A SOcial Notebook) som kan föra anteckningar (spela in), hålla en konversation, presentera lägenheten, ge hjälp vid tekniska prylar (typ konfigurering av lägenheten), fungera som larm, väckarklocka, telesvar, filofax och som är en huvuddator som har hand om alla funktioner.. Jag orkar inte räkna upp allt man kan göra..

"2. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden tror du skulle förändra världen till det bättre?"
Det beror helt på vad man tycker världen borde förbättras till och hur man tänker..

För att vara grym kan man tänka sig ett virus som dödar all mänsklighet.. Blir världen bättre utav det?
För att vara praktiskt och blind för fattigdom kan man tänka sig uppkomsten av maskhål så att människan kan befolka andra världar då jorden någon gång kommer bli för trångbodd..
Man kan gräva hur djupt som helst och ta upp vilka aspekter som helt och få alla sorters pryttlar som kan leda till en bättre värld för mänskligheten.. Fast mitt svar blir nog ändå evighetsmaskinen..

"3. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden skulle du själv vilja ha i ditt hem?"
Tja, det skulle vara roligt med grejen som man fäster på huvudet som FBI uppfunnit i filmen "Strange Days" (rekommenderas, inte för handlingen men för miljön).. Det är en sak som spelar in känsel, lukt, syn, hörsel och känslor från en individ och som sedan kan spelas upp så att en annan individ tar del av det.. Ett personligt holodäck, typ.. Fast man kan inte styra handlingen.. Det skulle vara intressant då jag gillar att sätta mig in i hur en annan person reagerar.. Tänk också vilken revolution för beteendevetenskapen! Både för människor och för djur..

Fast en 70" teve som är 2 mm tjock och kan tejpas upp på väggen skulle inte sitta fel.. Med internetuppkoppling så man kan betala för senaste filmen eller läsa en bok.. Boken/filmen kan föras över till sin tidning på en sida (även den en teve) som man kan rulla ihop..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som var blev delad 1:a i klassen (60 pers.) på att inom 5 minuter komma på förbättringar till bilar
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Star Trek-gränssnittet. "Dator! Hämta alla filer om Sisyfos Blaine." - "Ordern utförs. Tvåhundrasex filer hittade." - "Öppna fil 42." - "Lösenord krävs." - "Ramses." - "Lösenord inkomplett. Vill du utöka lösenordet?"
Sånt där blubbar ju redan windows ur sig...

Prova att starta en windows på en disk där användardatabasen rykt. Man kan starta, men man kan inte logga in, man kan inte komma åt hårddiskens innehåll, man kan inte korrigera. Det känns ungefär så.

Fusionsreaktorn. Plötsligt så skulle stora delar av energiproblemen försvinna.
Håller med. Attans synd att det visade sig att kall fusion var en bluff!

Svävbilar är skitfräcka!
Bara om de har pulsjetmotorer.

En rödhårig android med rävsvans skulle inte sitta fel, dock.
Jisses, jag som trodde att jag var enkelspårig...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Men avgasfria bilar skulle ju vara en förbättring.
Bah, dels är det tråkigt, dels så kan man undra vad oljebolagen skulle leva av och vad Bush skulle hitta på för anledningar istället för att starta krig...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
För att citera Scott "Dilbert" Adams angående holodeck:(snip)
Exakt! Det är därför de är så bra. Man måste ju naturligtvis ha säkerhetsfunktioner i dem, man vill ju inte ha en massa holobebisar som väsnas och luktar hela tiden...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,184
Location
Borås, Sverige
. Vilken teknisk pryttel från science-fiction-världen tror du kommer att utvecklas under din livstid?
Smartguns

Begränsad cyberteknologi (dvs inga "wired reflexes" utan cybernetiska proteser.)

Bättre AI, men tror ännu ingen kommer klara Turing-testet,

Begränsad nanoteknologi.

2. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden tror du skulle förändra världen till det bättre?
Fusionsteknologi, så att vi kan gå ifrån nyttjandet av fossila bränslen eller fissionsteknologi (kärnkraft).

Läkarteknologin från Star Trek.

Verkligen bärbara datorer som är allestädes närvarande, för att exempelvis göra automatöversättningar. (en babelfisk med andra ord)

3. Vilken teknisk pryttel från science-fictionvärlden skulle du själv vilja ha i ditt hem?
Tyvärr får jag nog säga en replikator, fast det vore döden för all form av försäljning om man kunde replikera föremål.
...
Annars så en "pleasure-droid" i trevlig form vore ju inte helt fel. =^_^=

Nanoteknologi i kroppen för att förhindra vissa skador.


Finns en hel del skoj saker som man kan spekulera omkring. Hurpass realistiska en del är, det är däremot frågan.

/Ulfgeir
 
Top