Nekromanti "Första person och tredje person går lika bra"

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Tycker att rhodryns svar och utförliga input är skäl nog att inse att det inte finns något avgjort bäst sätt här. Jag skulle säga att det viktigaste är att så många som möjligt kan ta del av hobbyn och om det i sa fall innebär att det blandas 3e och 1a person så är väl det en skitsak I sammanhanget. Är det så att det förstör ens upplevelse att de andra inte pratar i 1a person så får man byta grupp, precis som ifall man retar sig på att någon är en dålig förlorare.

Jag tycker också, som tidigare nämnt, att de båda sätten har sina fördelaktiga stunder. Att sätta fingret på rollpersonens känslor genom att fråga "hur får det här gunvald att känna sig nu?" tillåter spelaren att prata om rollpersonens känslor på ett tydligt men distanserat sätt (och därmed säkrare - man riskerar inte att blanda ihop sina egna känslor med rollpersonens).

Jag brukar dessutom som sl ha överseende med att någon svarar "gunvald går fram och frågar hur det gick" när jag frågar "Vad gör du?". Om de som är bekväma med 1a person, konsekvent fortsätter prata med spelaren som "du" (och mena rollpersonen) så är jag övertygad om att den spelaren skiftar perspektiv av sig själv, när hen är redo. Det brukar ibland, även för min egen del, kännas bättre att använda 3e person i vissa fall, trots att jag också föredrar spelarinteraktion i 1a person.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
APM;n246933 said:
...att det inte finns något avgjort bäst sätt [...]. Är det så att det förstör ens upplevelse [...] så får man byta grupp...
Det där är sant om många olika delar av rollspel, och det är bra att påminna om det. Precis som med maträtter, fotbollslag och politik. Vi gillar olika, och det är okej. Sedan finns det säkert vissa som inte har möjlighet att byta spelgrupp och andra som är villiga att kompromissa om väldigt mycket men det är något annat.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Det är ärligt talat rätt mycket av en smakfråga, och i vår grupp väldigt ofta en situationsfråga. Ibland säger spelarna "jag gör x" och jag som spelledare säger "vad gör du?", medan ibland blir det "Hur reagerar Shanae på det?" "Jo, hon tycker..."

Om man har en väldigt stark preferens för den ena eller den andra kan man väl prata med sin spelgrupp och komma överens om att man använder den ena eller den andra.

Jag har märkt att i hetsiga situationer och där spänningen är hög så växlar vi automatiskt till första person, så bara det kan ju vara en fingervisning om att det är det mest inlevelsefulla. Det sker liksom undermedvetet.
 
Top