Nekromanti första förlaget som får d20-licensen indragen (?)

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Löften hit och löften dit

Vad är det som säger att du kommer att hålla det löftet? Som det är nu finns det ju inget som binder dig vid det, det är ju inget avatal eller så, och innan jag ser ett vattentätt avtal som reglerar ditt löfte och binder dig vid att stå för Dogma-utmaningen i all evighet, väljer jag att se med stor skepsis på ditt uppenbart marknadsanpassade uttalande.
Jag garanterar inte att Trobergs Dogma-utmaning kommer att fortsätta för alltid, men jag kommer att garantera att den aldrig har sådana villkor. Det är fritt fram att ha med hur många kvinnliga bröstvårtor som helst så länge de ryms på ett dubbelsidigt A4.

Vem vet, du kanske blir frälst nån dag? Har vi några garantier?
Det kan jag garantera. Enda sättet jag kan bli frälst på är om jag startar en egen religion, och en sådan skulle definitivt inte ha påbud mot nakna kvinnor. Det garanterar jag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
troberg = WotC

Okej, jag ska försöka förklara lite vad min poäng är.

I det här läget är ditt löfte eller din garanti av inget värde. På samma sätt... hupp, förresten, det här får ju inte jag prata om. :gremgrin:

Ett löfte är ju ett löfte!

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: troberg = WotC

Okej, jag ska försöka förklara lite vad min poäng är.

I det här läget är ditt löfte eller din garanti av inget värde. På samma sätt... hupp, förresten, det här får ju inte jag prata om.
Det är en stor skillnad mellan WotC och mig. Jag håller mitt ord.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Säger du ja!

Men nån gång kanske du bryter det! Och bara för att du aldrig gjort förut det betyder det inte att du aldrig kommer att göra det! Trust noone!

Ja, alltså, inte användaren noone. Eller, ja kanske det förresten. Eller nått sånt... :gremgrin:

Eller, fritt översatt, jag är dryg och ska lägga ner. Men en liten poäng finns det dock i mitt pladdrande. Tycker jag i alla fall.

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Säger du ja!

Men nån gång kanske du bryter det! Och bara för att du aldrig gjort förut det betyder det inte att du aldrig kommer att göra det!
Det är enkelt att testa. Gör ett bidrag till nästa Dogma-utmaning som bara handlar om kvinnliga bröstvårtor.

Trust noone!

Ja, alltså, inte användaren noone. Eller, ja kanske det förresten. Eller nått sånt...
Han är inte pålitlig, han röstade ju på er!

Eller, fritt översatt, jag är dryg och ska lägga ner. Men en liten poäng finns det dock i mitt pladdrande. Tycker jag i alla fall.
Har du någonsin sett mig rucka på en princip? Tror du att jag kommer att göra det? Trodde inte det...
 

lokomotiv

Veteran
Joined
5 Jun 2003
Messages
41
Location
Borlänge
Re: Säger du ja!

ni kan alltid lita på mig!

Förövrigt så röstade jag inte på Seter i tävlingen utan på troberg! så sluta tjata och kolla upp i loggarna vilken jag röstade på!

Noone is a bit pissed for all the accusations!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Säger du ja!

Förövrigt så röstade jag inte på Seter i tävlingen utan på troberg! så sluta tjata och kolla upp i loggarna vilken jag röstade på!
Passa på att kolla upp hur många röster som kom från samma IP som noones och vem som fick dem...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
Mongoose är inte BTRC ...

MWwG d20 ges inte ut av BTRC (som gjorde originalet) utan av Mongoose Publishing (som gör d20-prylar).

Och, let's face it, OMWwG var ju snarare ett figurstridsspel än ett fullfjädrat rollspel. MWwG d20 är ett rollspel.

Här hittar du för övrigt en förhandstitt på MWwG d20 (pdf).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Mongoose är inte BTRC ...

Och, let's face it, OMWwG var ju snarare ett figurstridsspel än ett fullfjädrat rollspel.
Det hade sådana element, visst, men det var fullt användbart som rollspel (i den mån det någonsin kommer att bli användbart för rollspel).

Jag tror inte att den sortens humorspel mår bra av ett så pass tungt regelsystem som d20. Det ska vara fort och ballt och roligt.

Här hittar du för övrigt en förhandstitt på MWwG d20 (pdf).
Försöker de göra ett seriöst spel av det? De har ju skalat bort humorn! Vad tänker de på?
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Mongoose är inte BTRC ...

Här hittar du för övrigt en förhandstitt på MWwG d20 (pdf).

Undrar just vad Hazy Trickman och hans extremkristna polare tycker om bilden på nunnan från "Renegade Nuns of Our Sisters Of The Sacred Chopper" och uttryck som "The life of a Renegade Nun is not an easy one as Satan is also trying to restore civilisation"

Standards of Decency? Riiiiight... :gremgrin:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
Om du nu måste tycka illa om d20 ...

... så kan du väl åtminstone försöka sätta dig in i hur det funkar, så du slipper tycka illa om det på felaktiga premisser.

Eller, rättare sagt: Det står dig givetvis fritt fram att tycka illa om vad du vill, men när du ständigt uttrycker denna åsikt och försöker backa upp den med vanföreställningar och fördomar som helt enkelt inte stämmer med verkligheten, blir det till slut ganska irriterande.

»Jag tror inte att den sortens humorspel mår bra av ett så pass tungt regelsystem som d20. Det ska vara fort och ballt och roligt.«

Du har uppenbarligen missat alla »mini-games« som publicerats i Dungeon Magazine. Flera d20-spel på 20–30 sidor vardera.

När ska du tro på mig och Magnus när vi säger att d20 inte är lika med D&D? Du kan skala bort, lägga till och förändra regler som du vill (så länge du följer licensen). Med andra ord: d20 behöver inte vara regeltungt. Bara för att licensen stipulerar att du måste ha PHB för att kunna använda ett d20-spel måste inte spelet i fråga använda alla regler i PHB.

Hur det blir i MWwG d20 vet varken du eller jag, så regeltungheten avfärdar jag som spekulation från din sida.

»Försöker de göra ett seriöst spel av det? De har ju skalat bort humorn! Vad tänker de på?«

De kanske vill göra ett MWwG som de själva gillar, snarare än ett MWwG som tilltalar en exilskåning som bara hade gillat det om det varit en oförändrad nyutgåva.

Dessutom tycker jag nog att humorn verkar finnas kvar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Om du nu måste tycka illa om d20 ...

När ska du tro på mig och Magnus när vi säger att d20 inte är lika med D&D? Du kan skala bort, lägga till och förändra regler som du vill (så länge du följer licensen). Med andra ord: d20 behöver inte vara regeltungt. Bara för att licensen stipulerar att du måste ha PHB för att kunna använda ett d20-spel måste inte spelet i fråga använda alla regler i PHB.

Hur det blir i MWwG d20 vet varken du eller jag, så regeltungheten avfärdar jag som spekulation från din sida.
Av det man såg i teasern så tycker jag att man såg en betydligt tyngre regelmassa än i MWWG original.

Sedan kan man ju tycka att det är underligt att kalla det för samma system (d20) om man skalat bort så att i princip bara grundläggande färdighetsslag är kvar (vilket man tydligen i princip kan göra)...

De kanske vill göra ett MWwG som de själva gillar, snarare än ett MWwG som tilltalar en exilskåning som bara hade gillat det om det varit en oförändrad nyutgåva.

Dessutom tycker jag nog att humorn verkar finnas kvar.
Nej, det fanns ju inga roliga kängor åt spelbranchen, åt kända personer och så vidare. Den känns till och med (även om det tar emot att använda ordet i det här sammanhanget) mer politiskt korrekt än föregångaren! Den ger helt enkelt ett mindre skruvat intryck.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Jaja

Men varför behöver du bry dig om det? Kommer Mongoose att åka hem till dig bränna upp det perfekta exemplar du alldeles uppenbarligen har? Kommer de att pissa över din bokhylla i hopp om att solka ner sidorna i den uppenbarligen överlägsna bok du REDAN HAR?

Din inställning påminner om de diskussioner som rasar på RPGnet just nu, där vissa säger "Hellre INGET rollspel mer nånsin än ett med d20! My hat of d02 know no limit!"

Kan du inte bara lägga ner. Eller åtminstone sätta dig in i vad det är du kritiserar?

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Jaja

Men varför behöver du bry dig om det?
Tja, det lär ju vara spiken i kistan på hoppet om supplement till originalet.

Kommer Mongoose att åka hem till dig bränna upp det perfekta exemplar du alldeles uppenbarligen har? Kommer de att pissa över din bokhylla i hopp om att solka ner sidorna i den uppenbarligen överlägsna bok du REDAN HAR?
Det är inte omöjligt. Man vet ju hur de är, de där d20-anhängarna. Det har man väl hört. :gremshocked:

Eller åtminstone sätta dig in i vad det är du kritiserar?
Jag är skapligt insatt. Visst, jag följer inte vare nyans i debatten kring d20, jag orkar inte bry mig om varje detalj i licensen osv, men det är ju för fanken en heltidssyssla att hålla sig ajour med sånt. Jag tycker inte att det är värt att spendera så mycket tid på och kommenterar därför utifrån mitt delperspektiv.

Kan du inte bara lägga ner.
Är det konstigt att man blir lite bitter när man ser en efter en av sina favoriter bli d20, ofta med sådant som inte alls passar in (främst levels). Hade det varit en eller två hade det varit en sak, men det är ju hela tiden. Några exempel:

Babylon 5
Farscape
Macho Women With Guns
Call of Cthulhu
Star Wars
Traveller
Dune

Visst, jag kan använda motsvarande GURPS-modul. Visst, jag kan göra eget. Visst, jag kan använda mina gamla böcker.

Men...

De har lagt locket på för utveckling i de gamla systemen.
De har låst möjligheterna för andra att konkurera genom att skriva exklusiva avtal med resp copyrightägare.
De har gjort något jag tycker är vanhelgande av något jag tycker om.
De har tagit intelligenta produkter och bastardiserat dem till föga mer än dungeonbashing.

Så, jo, på sätt och vis har de redan pissat i min bokhylla. För mig så är det ungefär samma känsla som när man snodde mitt TPL-format och bastardiserade det, eller när folk snackar skit om mina program för att de inte klarar av att se hela bilden. Jag antar att du reagerar likadant när folk slaggar Mutant Chronicles. Det är som om man tagit mitt favoritkonstverk och ersatt den med en pastellsolnedgång med segelbåt och kallar den för samma namn. Det är som en Abba-fantast måste känna när han/hon hör A-teens. It's just plain wrong!

Som jag ser det så finns det bara två ljuspunkter i d20-problemet. Zen and the Art of Motorcycle Maintenance passar inte som rollspel och om de mot förmodan skulle lyckas göra Harlan Ellisons verk som d20 så finns det alltid eldvapen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Kommentar till lista

Babylon 5
Farscape
Macho Women With Guns
Call of Cthulhu
Star Wars
Traveller
Dune
Babylon 5 - okej, d20
Farscape - finns väl både d20 och annat. Men okej, nytt material är d20. Men jag tror inte att det kommer att komma nytt material. För att serien lagts ner.
Macho Women With Guns - både d20 och annat. Utan d20 skulle ingen ny version ha kommit ut. Kom igen, spelet har inte fått nått nytt på hur länge som helst, varför skulle chansen bli mindre av att det kommer en d20-version? Jag menar 0% chans är ju 0% chans.
CoC - både d20 och BRP, Chasoium utvecklar till BRP, och dual-stattar till d20. Du loosar inget.
Star Wars - WEG fumlade bort Star Wars helt själva. De hade väl redan lagt ner hela bolaget när WotC fick licensen? Du kan inte klandra d20 för att WEG sköttes klantigt. Skyll på WEG om du vill att nån ska få skulden för att Star Wars d6 inte produceras längre. Jag gör det, jag älskar SW d6.
Traveller - finns i d20, GURPS och det gamla systemet. Det gamla ska visst få en revival med lite nytryck och så tror jag.
Dune - las ner av WotC av olika skäl (jag tror att Staffan har koll på det), finns väl inte ens som d20?

Sen har vi ju den här listan:

De har lagt locket på för utveckling i de gamla systemen.
De har låst möjligheterna för andra att konkurera genom att skriva exklusiva avtal med resp copyrightägare.
De har gjort något jag tycker är vanhelgande av något jag tycker om.
De har tagit intelligenta produkter och bastardiserat dem till föga mer än dungeonbashing.
1. De gamla system som varit nedlaga för att produkten i alla kommersiell mening är död? Har du suttit och väntat på nyutveckling till MWwG? Nä, det tror jag inte en sekund på. Samma med gamla Traveller, det var länge sedan det spelet lade sig på sofflocket. Det är inte d20-systemets fel. Farscape? Visst, men de har lagt ner serien och det påverkar ÄNNU mer.

2. Det är standard att göra så om man tecknar licensavtal. Man har en licenstagare eller ett avtal för Rollspel, en för Kortspel, en för Handdukar, och så vidare. Har inget att göra med vare sig WotC eller d20, det är ju praxis att göra så. Så hade WEG det med Star Wars, så länge de hade licensen så fick ingen nån annan licens att göra rollspel (sen att de fumlade och sänkte företaget genom att sälja skor är ju inte WotC fel). Din observation gäller oavsett inte för CoC eller Traveller. Om det gäller för MWwG vet jag inte. Dune las ner av avtalskäl tror jag, men det har inte med d20 att göra har jag för mig. Du kan säkert köpa den licensen om du vill.

3. Tja, det kan jag ju inte ha några åsikter om. Förutom att jag tycker att du tar det hela på för stort allvar.

4. Bara för att d20 för DIG är dungeonbashing, betyder inte det att alla spel som använder d20 blir dungeonbashing, och det vet du. Jag antar att du sveptes med i nått slags passionerat brandtal, så jag bortser från den kommentaren. Fast å andra sidan, du kanske äger Farscape d20, Babylon 5 d2o, CoC d20, MWwG d20, Traveller d20 och lite mer? Och har läst böckerna, så att du har bildat dig en uppfattning? Jag tror tyvärr inte det, men du får gärna motsäga mig på den punkten.

Jag tycker att du överreagerar, på samma sätt som jag tycker att det vore överreaktion av mig att säga att Mutant Chronicles d20 skulle förstöra det perfekta konstverket... som varit nedlagt sen... typ 1998 eller nått sånt... jag reagerar starkt när någon sågar MC på FELAKTIGA grunder. Med betoning på FELAKTIGA. Om någon är villig att pynta upp pengar och trycka MC med blommor och kaniner, så får de göra det. Jag bryr mig inte, de pyntar för licensen och får göra vad de vill. Jag känner mig inte personligen kränkt av det. Och det har ju hänt redan... spel som jag jobbade på har kommit i nya versioner där designbeslut jag tagit har mosats och krossats till noll och intet. Och det år de, för det är de som tar risken, som gör arbetet som har betalt pengar för att göra en ny version.

Som jag har sagt förr, sakliga argument har jag inget emot, du kan säga att du inte gillar levels, men att till exempel påstå att all d20 i stort är debil dungeonbashing är inte ett sakligt argument.

Sorry.

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Kommentar till lista

Farscape - finns väl både d20 och annat.
Nej, bara d20.

Macho Women With Guns - både d20 och annat. Utan d20 skulle ingen ny version ha kommit ut. Kom igen, spelet har inte fått nått nytt på hur länge som helst, varför skulle chansen bli mindre av att det kommer en d20-version? Jag menar 0% chans är ju 0% chans.
Spekulation. Finns det marknad för ena varianten finns det marknad för andra.

CoC - både d20 och BRP, Chasoium utvecklar till BRP, och dual-stattar till d20. Du loosar inget.
OK, ger mig där, bortsett att man får betala för något man inte använder. Hade hellre sett separata BRP och d20-versioner av supplementen.

Star Wars - WEG fumlade bort Star Wars helt själva. De hade väl redan lagt ner hela bolaget när WotC fick licensen? Du kan inte klandra d20 för att WEG sköttes klantigt. Skyll på WEG om du vill att nån ska få skulden för att Star Wars d6 inte produceras längre. Jag gör det, jag älskar SW d6.
Håller med om WEG. Min poäng där var att jag inte gillar den nya varianten, den är bortschabblad.

Traveller - finns i d20, GURPS och det gamla systemet. Det gamla ska visst få en revival med lite nytryck och så tror jag.
Så länge som GURPS och originalet vidarutvecklas så är jag nöjd.

Dune - las ner av WotC av olika skäl (jag tror att Staffan har koll på det), finns väl inte ens som d20?
Sorry, rörde ihop det med L5R-Dune.

De gamla system som varit nedlaga för att produkten i alla kommersiell mening är död?
Om produkten varit död hade inte en d20-lansering heller varit möjlig.

Samma med gamla Traveller, det var länge sedan det spelet lade sig på sofflocket.
Det beror på vad du menar med gamla Traveller, GURPS Traveller är väl fortfarande under utveckling?

Farscape? Visst, men de har lagt ner serien och det påverkar ÄNNU mer.
Min främsta invändning mot Farscape d20 är att det är definitivt olämpligt som levelsystem (vilket det var planerat som). Huvudpersonerna i TV-serien börjar som på det hela taget odugliga och sedan ställer de till det för sig så att de blir sämre och sämre. Jag uppfattade inte det som att de tänkta att man skulle minska i level med erfarenhet...

Det är standard att göra så om man tecknar licensavtal.
Japp. Risken jag ser här är att man har en penningstark aktör på marknaden som har pengar att snyta de attraktiva licenserna. Om den aktören är ett företag eller ett samling företag som sitter på en gemensam sits spelar inte så stor roll. Vill vi ha en Microsoft i rollspelsvärlden?

Dune las ner av avtalskäl tror jag, men det har inte med d20 att göra har jag för mig. Du kan säkert köpa den licensen om du vill.
Nej, hade jag haft så mycket pengar skulle jag köpt mig en massa hårddiskar, en Yak50 och ett Twilight Zone flipper, inte den licensen.

Bara för att d20 för DIG är dungeonbashing, betyder inte det att alla spel som använder d20 blir dungeonbashing, och det vet du. Jag antar att du sveptes med i nått slags passionerat brandtal, så jag bortser från den kommentaren. Fast å andra sidan, du kanske äger Farscape d20, Babylon 5 d2o, CoC d20, MWwG d20, Traveller d20 och lite mer? Och har läst böckerna, så att du har bildat dig en uppfattning?
Visst, jag blev en bit bortburen, men har inte du tex läst en bok som du älskat och sedan sett den totalslaktad på film? Den känslan får jag. Ska man göra ett spel baserat på något befintligt verk så ska man ta det på allvar och respektera verket.

Heck, varför inte göra ett humoristiskt gladaction-pang-pang-spel av Apocalypse Now?

Jag har läst en del av böckerna. Inte från pärm till pärm men tillräckligt för att bilda mig en uppfattning. En del andra har jag läst recensioner som beskriver upplägg och hur de funkar regelmässigt, tillräckligt bra för att bilda mig en uppfattning. Jag är dessutom av olika anledningar (huvudsakligen upplägget med undantagsbaserade regler samt underliga sannolikhetsfördelningar) måttligt imponerad av d20-systemet, dock ska jag erkänna att det mesta jag vet om det kommer från NWN.

Visst, jag kunde informera mig mer, det erkänner jag utan omsvep. Tro dock inte att jag är oinsatt i ämnet.

Om någon är villig att pynta upp pengar och trycka MC med blommor och kaniner, så får de göra det. Jag bryr mig inte, de pyntar för licensen och får göra vad de vill. Jag känner mig inte personligen kränkt av det.
Där är vi olika. Jag tackade för ett tag sedan nej till ett erbjudande att köpa min webserver, inte för att det inte var bra pengar (för det var det, och egentligen skulle jag haft nytta av stålarna (heck, de hade räckt till en Yak50!)), utan för att jag ville behålla kontrollen över den och rätten att utveckla den utan styrning utifrån och utan att behöva se den bastardiseras av någon annan.

För mig är mitt hantverk min stolthet (jag menar inte att du inte är stolt över vad du gör, eller att jag är stolt över allt jag gjort) och jag värnar om det. Hade jag varit författare så skulle jag inte sålt rätten att göra spel av mitt verk till högstbjudande, jag skulle sålt till den som kunde erbjuda bäst plan för ett spel. Tyvärr misstänker jag att de flesta författare inte är tillräckligt insatta och sitter för långt från besluten för en sådan avvägning och att de inte skulle gilla resultatet om de såg det (det finns en sekvens om det i 'Lila, an inquiry into morals' av Robert M Pirsig (om jag droppar hans namn tillräckligt ofta här så kanske någon tar sitt förnuft till fånga och läser hans böcker (men läs dem för gräsklipparens skull i rätt ordning, annars fattar ni ingenting!))). Hade jag varit författare och fått min bok filmat skulle jag nog inte vilja se den, jag skulle nog ringt min advokat direkt på intuition...

Som jag har sagt förr, sakliga argument har jag inget emot, du kan säga att du inte gillar levels, men att till exempel påstå att all d20 i stort är debil dungeonbashing är inte ett sakligt argument.
Du misstolkade mig lite. Jag kan faktiskt sluka levels i dungeon bashing, men inte i tex Cthulhu eller Babylon 5. Jag skulle sträcka mig så långt som till att säga att jag inte gillar dem utanför fantasy, detsamma gäller strikta klasser (som jag iofs helst slipper i fantasy också). Levels är en "bli bättre"-morot som inte lämpar sig i de flesta spel som gör anspråk på "realism", exempelvis Cthulhu, B5 och Traveller. Att lägga på regler för massiv skada känns som en fuskfix, i stället för att bara ta bort HP-ökningen. Finns flera exempel på där jag tycker att man tagit för mycket av D&D-d20 till moderna världar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Envisa troberg

Med tanke på hur mycket du ogillar D20 och WotC så hänger du väldigt mycket på det här forumet.

Sedan tycker jag inte att ditt ogillande ska spilla över på de personer som spelar med D20. Varför ska Magnus och Oldtimer ständigt tvingas försvara sitt gillande av D&D och andra rollspelsprodukter ifrån WotC? Jag tror att din ståndpunkt i frågan framgår utan att du behöver upprepa den i tid och otid. Du har rätt att gilla Gurps precis som de har rätt till att gilla D20. Det är synd och skam att så många inlägg här ska vara argument i någon slags debatt om D20:s existens och värde.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Dune

Dune - las ner av WotC av olika skäl (jag tror att Staffan har koll på det), finns väl inte ens som d20?
Om jag minns rätt går händelsekedjan ungefär i den här stilen:
1. Last Unicorn Games skaffar licens till Dune.
2. LUG håller på att utveckla Dune med samma motor som i sina Star Trek-spel.
3. LUG har en massa problem med att Frank Herberts efterlevande har synpunkter på deras spel.
4. Dune-spelet blir klart, men LUG kommer på obestånd och har inte råd att trycka upp det.
5. WOTC köper LUG, främst för att få tillgång till deras Star Trek-licens. Dock så ingår i köpeavtalet att WOTC ska betala för utgivningen av Dune med originalsystemet. Av Star Trek-licensen blir det dock intet, för Paramount utnyttjar möjligheten att dra in den vid köpet (enligt Peter Adkison i strid med ett muntligt löfte han fått, men vi vet ju var muntliga löften är värda).
6. WOTC trycker upp en begränsad upplaga av Dune med LUG-systemet för att ge ut på GenCon (2000 om jag minns rätt). De säger samtidigt att de tänker göra en d20-version till nästa år.
7. LUGs gamla licens går ut. Eftersom Sci-Fi Channel håller på att göra en miniserie av Dune så vill Herberts efterlevande ha mer stålar för den nya licensen. Detta i samband med de samarbetsproblem som LUG uppenbarligen hade med dem får WOTC att lägga ner projektet i stället. (Det mesta i det här stycket är rykten/spekulation, men någorlunda välgrundad sådan. Att den gamla licensen gick ut är dock faktum.)
 
Top