Nekromanti första förlaget som får d20-licensen indragen (?)

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Jag postade precis en nyhetsnotis om att Valar Project (Anthony Valterra och hans Book of Erotic Fantasy) har fått sin d20-licens indragen. Eller har jag kanske fel?

Och vem står näst på tur? Mongoose Publishing?

/Baldyr, som är nyhetsredaktör på Legend.se
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Jag postade precis en nyhetsnotis om att Valar Project (Anthony Valterra och hans Book of Erotic Fantasy) har fått sin d20-licens indragen. Eller har jag kanske fel?

Vad jag kan hitta så står det inget om det på Valar Projects hemsida. Det kan vara jag som är blind också. Så då måste jag fråga: Var har du hittat det här?

Jag vet inget om huruvida de har fått sin licens indragen eller inte, men det skulle inte förvåna mig.

Och vem står näst på tur? Mongoose Publishing?

Det tror jag knappast. Anledningen att BoEF skulle dras in vore i så fall för att den inte är politiskt korrekt (female nipples får inte vara med) och vad jag vet så gör Mongoose politiskt korrekta böcker.

För övrigt anser jag att politisk korrekthet inte går att kombinera med rollspel alla gånger.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Eller har jag kanske fel?
Vi vet ju inte ännu. Det enda vi har att gå på är ju Valars press release och Mr Valterra har inte gjort sig känd för att vilja få fram sanningen i sina press releaser.

Helt klart är att BoEF inte kommer att ha d20-loggan på sig. Inte speciellt förvånande efter att d20 STL ändrades till att förbjuda just det innehåll som den (tydligen) kommer att innehålla. Spelar nog inte så stor roll - Valar har nog fått mer PR genom alla dessa turer än vad loggan i sig skulla ha gett dem. :gremsmirk:

Sedan är det osäkert om WotC verkligen har sagt upp deras licens (förmodligen baserat på den preview av BoEF som de skickat ut) eller om de själva valt att låta bli den. De har ju inga tidigare produkter med d20 som de behöver förstöra, så det ställer ju inte till det för dem att påstå att licensen blivit indragen.

WotC har själva inte kommenterat saken (ännu?)

/Mikael
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
...att den inte är politiskt korrekt (female nipples får inte vara med) och vad jag vet så gör Mongoose politiskt korrekta böcker.
Du har tydligen inte kollat deras omslag speciellt noga... :gremgrin:

Men även om någon politisk kommisarie på Hasbro skulle få in Mongoose i siktet, är de inte (heller) speciellt sårbara. Matt Sprange har förberett sig länge på att klara sig utan d20-loggan och när nu deras Pocket Player's Handbook kommer ut i November, har de egentligen inte speciellt stort behov av loggan längre. Och absolut inte "Requires the use of the Dungeons & Dragons Player's Handbook". :gremtongue:

/Mikael
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Du har tydligen inte kollat deras omslag speciellt noga... :gremgrin:

Det verkar som jag borde gör det, alltså... :gremblush: :gremwink:
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
redovisning av källorna

Jag tänkte bara klargöra vilka källor jag använt (bland annat):
det officiella pressmeddelandet
Valterras kommentar på ICv2

Min fråga var alltså inte huruvida Valars licens har blivit indragen (för det har den enligt Valterra, även om det givetvis vore bra med en bekräftelse från WotC), utan om det är första gången som det har hänt (se den ursprungliga rubriken).

/Pauli, aka Baldyr
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Macho Women with Guns
Säg inte att de d20-bastardiserat det också! Det hade ju redan ett fullt fungerande och mycket lämpligare system!

Skit också!

I det här fallet hoppas jag att de drar in d20-licensen så att det blir ett stopp på detta helgerån!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Om det är så att...

...WotC har "revoked" licensen, vilket det alltså råder lite förvirring om, så är det mig veterligt första gången detta sker.

I fallet med Fast Forward Enterainment fick de fortsätta göra d20-prylar, och behövde bara fixa två böcker, vilket de gjorde genom att, som de i alla fall påstod, förstöra dem. Även i den pressreleasen vinklade de det dock så att många trodde att WotC tvingade dem till det, vilket alltså inte var fallet.

Men, ja, det är mig veterligen första gången. Om det nu är så att det är sant.

M.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,868
Location
Stockholm
MWwG d20 …

»Det hade ju redan ett fullt fungerande och mycket lämpligare system!«

Det har heller inte getts ut på sisådär 10–15 år. Om jag fick välja mellan ett MWwG som inte ges ut och ett MWwG d20 så skulle jag välja d20 alla dar i veckan.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Om det är så att...

Jo, vad gäller Fast Forward så försökte de mycket riktigt få det att verka som att WotC tvingade dem att dra tillbaka produkterna ifråga (i sitt pressmeddelande), men när Butler (?) själv kommenterade saken så var det alltså i själva verket en frivillig åtgärd. Alltså tvärtom jämfört med Valttera och BoEF.

Frågan är alltså om Valterra är att lita på? Fast om han skulle fara med osanning så borde det komma en dementi från Wizards, väl?

/Baldyr
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: MWwG d20 ?

Det har heller inte getts ut på sisådär 10?15 år.
Tja, det jag har i hyllan är fortfarande i fullt fungerande skick.

Om jag fick välja mellan ett MWwG som inte ges ut och ett MWwG d20 så skulle jag välja d20 alla dar i veckan.
Om de inte har kvar sina originalfiler så kan jag scanna och skicka min kopia till dem så att de kan göra en äkta MWWG (och RNOW, BBFH samt MWWG:FC). Det finns alternativ till att förstöra produkten.

Tittar man på ekonomin i det så tror jag inte att det spelar någon roll. Jag betvivlar att de någonsin tjänat mer än att det räcker till någon enstaka pilsner.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Inte säker på dementi

WotC har som policy att inte kommentera sånt här, men det kan dyka upp mer info på OGL-listan. Ska hålla ögonen öppna!

M.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Om det är så att...

Grejen är att den nya versionen av d20-licensen är extra elak mot folk som gör saker som strider mot "kvalitetsstandarden" (alltså visar kvinnliga bröstvårtor och liknande). Om man bryter mot det kan man få licensen indragen omedelbums. Om man däremot gör något annat fel har man 30 dagar på sig att ställa saker tillrätta till WOTCs tillfredsställelse.

Och dessutom är det Jim Ward som sitter på Fast Forward Entertainment, Jim Butler sitter på Bastion Press (som är avsevärt bättre).

Och angående Valars d20-licens har jag i alla fall fått intrycket att det var en frivillig åtgärd från deras sida för att kunna ge ut d20-produkter i framtiden. Notera att d20-licensen gäller per producent, inte per produkt. Om WOTC anser att man misskött sin d20-licens och därför drar in den gäller detta hela företaget. Om man därför låter bli att ge ut saker som WOTC skulle anse vara misskötsel så kan man behålla sin d20-licens till saker som man får använda den på.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Om det är så att...

Och angående Valars d20-licens har jag i alla fall fått intrycket att det var en frivillig åtgärd från deras sida för att kunna ge ut d20-produkter i framtiden.
Nä, inte enligt Valterra i alla fall:

(WotC) sent us a breech letter informing us that we could no longer make use of the license which indicates compatibility with (D&D)
Och som du själv säger:

Notera att d20-licensen gäller per producent, inte per produkt. Om WOTC anser att man misskött sin d20-licens och därför drar in den gäller detta hela företaget.
Eller har jag missat något mer än Jim Wards namn?

/Baldyr
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Om det är så att...

Ah, jag hade bestämt för mig att jag hade sett en pressrelease från Valar där AV sade att de frivilligt släppte BOEF utan d20, men det var uppenbarligen för sent påtänkt. De fällde väl honom för previewen han sålde på GenCon, kan man tänka.

För att återanknyta till den gamla diskussionen om d20-licensen så tycker jag inte att den dåliga saken med den nya versionen är att de har lagt in standarder för innehåll. Det är att 30-dagarsfristen inte gäller för brott mot dessa standarder.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Om det är så att...

...jag hade bestämt för mig att jag hade sett en pressrelease från Valar där AV sade att de frivilligt släppte BOEF utan d20...
Det är ju just det vi diskuterade, trodde jag. Alltså att Valterra gärna vill ge intryck av att OGL-beslutet var frivilligt (i det officiella pressmeddelandet), när Valar i själva verket förlorat licensen (också enligt Valterra, fast mer inofficiellt). Därav frågeställningen huruvida man överhuvudtaget kan lita på vad mannen ifråga säger. Jag vet i alla fall inte om man kan det, eftersom det hela inte riktigt går ihop med allt annat som han har sagt ända sedan BoEF utannonserades (i ett annat ökänt pressmeddelande).

Vad gäller pressmeddelandet du tänker på så hittar du länk till båda källorna i en tydligt markerad postning högre upp i tråden.

/Baldyr
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Troberg gör ett statement

I ljuset av det hemska som hänt i d20-licensen så vill jag göra följande uttalande:

Trobergs Dogma-utmaning kommer aldrig, någonsin, att ha några begränsningar för vad man får skapa. Det är fritt fram för alla som vill göra spel om kvinnliga bröstvårtor, onda karaktärer, fortplantning (och relaterade aktiviteter) och annat vars existens WotC inte erkänner.

Trobergs Dogma-utmaning kommer aldrig att begränsa kreativiteten hos författarna på detta sätt.

Detta är ett löfte.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Löften hit och löften dit

Vad är det som säger att du kommer att hålla det löftet? Som det är nu finns det ju inget som binder dig vid det, det är ju inget avatal eller så, och innan jag ser ett vattentätt avtal som reglerar ditt löfte och binder dig vid att stå för Dogma-utmaningen i all evighet, väljer jag att se med stor skepsis på ditt uppenbart marknadsanpassade uttalande.

Vem vet, du kanske blir frälst nån dag? Har vi några garantier?

M.
 
Top