Nekromanti Förslag: Sälj utgångna böcker som PDF

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Köpte precis Fallen Reich för spottstyvern 99kr och har den nu snyggt i iPaden. Om det ska spelas är det behövs bara den nu och inga extra böcker. Jättesmidigt.

Vad sägs som att Neogames skulle göra något liknande? Inte med era produkter generellt men med kanske redan utgångna produkter? Typ Monster och Varelser hade jag lätt köpt BARA för alla stats o beskrivningar kring björn, vildsvin, varg, tusen sorters hästar och andra bruksdjur vilket jag nu får ta från äventyr där sådana varelser förekommer. Kanske något annat hade varit skönt med som nedladdningsbar PDF?

Åtminstone en 50-100 kr för en utgången produkt tror jag lätt ni kan kräva så tjänar ni in lite extra pengar (vilket ni är värda) och utan någon direkt ingångskostnad.

Likaså Fenixartiklar beroende på vem som har rättigheterna. En tia för en bra artikel är lätt värt även det.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Absolut, jag skulle förmodligen köpa allt bara för att ha det lättillgängligt på iPad. Då kan man transportera spelet.

Jag tycker även grundreglerna ska säljas som PDF. Egentligen ser jag inte någon anledning till varför alla böcker, utgångna eller ej, inte skulle säljas som PDF.

PDF-böcker och "riktiga" böcker har lite olika användningsområden, så de flesta köper nog båda.

I år ska vi spela exempelvis pendragon när vi åker på semester, just för att vi har alla böcker köpta på PDF. Men när vi spelar hemma åker de riktiga böckerna fram.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
k7e9 said:
Egentligen ser jag inte någon anledning till varför alla böcker, utgångna eller ej, inte skulle säljas som PDF.
Enkla svaret? För att det kräver en jäkla massa jobb om man inte redan har böckerna i läsfärdigt PDF-format. Och företagen är osäkra på om de skulle tjäna in pengarna det skulle kosta att förvandla böckerna till läsvänliga PDF:er.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
krank said:
Enkla svaret? För att det kräver en jäkla massa jobb om man inte redan har böckerna i läsfärdigt PDF-format. Och företagen är osäkra på om de skulle tjäna in pengarna det skulle kosta att förvandla böckerna till läsvänliga PDF:er.
Om det bara handlar om att scanna böckerna är det väl ingen jätteinsats direkt. Och det ger ju en evig inkomst (om man antar att folk inte kopierar varandras filer bara, men det gör de ju inte om de vill stödja företaget, och filerna inte kostar för mycket att tanka ned).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Necross said:
Om det bara handlar om att scanna böckerna är det väl ingen jätteinsats direkt. Och det ger ju en evig inkomst (om man antar att folk inte kopierar varandras filer bara, men det gör de ju inte om de vill stödja företaget, och filerna inte kostar för mycket att tanka ned).

"Evig" men väldigt, väldigt låg i de flesta fall. Eftersom marknaden inte är så stor i praktiken.

Och många företag vill inte bara scanna, eftersom de inte vill ge ut dåliga produkter. Och en rak scan utan krusiduller eller fixningar i form av OCR eller uppsnyggade bilder är en ganska dålig produkt.

Jag kan förstå att man hellre ger ut ingen produkt än en dålig.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Det stämmer mycket väl att en scannad bok inte är så rolig att ge ut. Det är dock inte speciellt svårt att skapa en PDF så länge originalfilerna (InDesign?) finns kvar någonstans. Vill man undvika piratkopiering finns det flera lösningar. Den bästa, men också mest tidskrävande, är att bädda in filerna i ett kontrollerat gränssnitt (en app eller en hemsida) som man måste ha för att kunna visa dem.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Hur definierar du "bäst"?

Jag hade sparkat bakut om jag var tvungen att surfa in på en speciell websida när jag skulle läsa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Duncan said:
Det är dock inte speciellt svårt att skapa en PDF så länge originalfilerna (InDesign?) finns kvar någonstans.
InDesign är ganska nytt i sammanhanget... Och långt ifrån alla företag sparar gamla produktionsfiler. Även om man nu skulle orka gräva fram någon gammal version av Pagemaker eller vad man nu använt för layouten...

Duncan said:
Vill man undvika piratkopiering finns det flera lösningar. Den bästa, men också mest tidskrävande, är att bädda in filerna i ett kontrollerat gränssnitt (en app eller en hemsida) som man måste ha för att kunna visa dem.
Garanterat sämsta för kunden, dock. E-böcker läser man inte primärt på datorskärm; ska de ha något värde behöver de finnas tillgängliga offline.

Det finns idag inget sätt att uppnå ordentligt antipiratskydd utan att det slår hårt mot lagliga konsumenter. Som vanligt när det gäller sådana skydd, alltså.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Har ingen aning om vad Eons gamla böcker är gjorde med, men troligen Quark Xpress om de är från 90-talet och Indesign från typ 2002 och framåt. Och så ska ju filerna och allt annat (inscannade bilder, typsnitt etc) finnas också. På lagringsmedia om funkar med en ny dator. Ofta finns de ju gamla jobb på disketter, Syquest-skivor, DAT-band, SCSI-hårddiskar och annat antikt.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Garanterat sämsta för kunden, dock. E-böcker läser man inte primärt på datorskärm; ska de ha något värde behöver de finnas tillgängliga offline.

Det finns idag inget sätt att uppnå ordentligt antipiratskydd utan att det slår hårt mot lagliga konsumenter. Som vanligt när det gäller sådana skydd, alltså.
Givetvis har man inte alltid en dator med internetuppkoppling tillgänglig. Det behöver dock inte betyda att man inte kan skapa en lösning. Man kan exempelvis kolla på tjänster som Steam. Man behöver programmet för att kunna köpa spel (eller appen om man utvecklar för telefoner och surfplattor), men när man väl har betalat för sig och laddat ned materialet kan man komma åt det offline. Man kan även ladda ner det till flera plattor om man har samma konto. Flera personer kan tekniskt sett dela konto, men då måste de dela med sig av lösenord och kontouppgifter. Materialet kan krypteras på minneskortet så att man inte kan öppna det utan programmet. Man kan tänka sig att alla som köper en bok får en unikt krypterad kopia med en egen nyckel. På det sättet kan man inte föra över filen till kompisens telefon och öppna den där. Givetvis finns det fortfarande sätt att knäcka systemet om man verkligen verkligen vill, men det skulle ta såpass många timmar att det förmodligen är "billigare" att köpa unika kopior av alla verk för hela sin spelgrupp, och framförallt kräva stor teknisk kompetens, till skillnad från att bara skicka en .pdf-fil till alla man känner.

Har ingen aning om vad Eons gamla böcker är gjorde med, men troligen Quark Xpress om de är från 90-talet och Indesign från typ 2002 och framåt. Och så ska ju filerna och allt annat (inscannade bilder, typsnitt etc) finnas också. På lagringsmedia om funkar med en ny dator. Ofta finns de ju gamla jobb på disketter, Syquest-skivor, DAT-band, SCSI-hårddiskar och annat antikt.
Tja, utan originalfiler finns det inte mycket man kan göra. Att scanna är som sagt inte speciellt effektivt. Det tar lång tid, filerna blir stora och kvalitén bristfällig. Inte precis någonting man vill betala för.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Duncan said:
Man behöver programmet för att kunna köpa spel (eller appen om man utvecklar för telefoner och surfplattor), men när man väl har betalat för sig och laddat ned materialet kan man komma åt det offline. Man kan även ladda ner det till flera plattor om man har samma konto.
Så har man "fel" platta är man rökt?
Om man vill läsa på, säg, en E-boksläsare är man rökt?

Varje gång man utvecklar något som kräver viss specifik mjukvara låser man in den laglige konsumenten. Bättre för försäljare? Kanske, men jag blir verkligen inte sugen på att köpa något av folk som håller på på det viset. Illa nog med de där vidriga Adobe-låtsas-PDF:erna man inte kan läsa i vanliga PDF-läsare.

Det finns standarder. Följ dem - eller utveckla läsar-appar som garanterat funkar snabbt och smidigt på alla apparater. Fördelen med vanliga PDF:er är att det finns läsare för vanliga PDF:er till alla enheter. Det gör att man inte själv måste utveckla speciallösningar till varje konsuments enhet.

Visst, man kan acceptera att en del av ens konsumenter helt enkelt inte kommer att kunna komma åt ens produkter pga att de inte har en jättestandard surfplatta eller vad det nu handlar om. Man kan till och med bestämma att bara folk som har iPad får läsa ens böcker. Det går utmärkt; det är ett "business decision". Men då får man nog stå ut med att de som drabbas tycker att man är ett arsle också...

Och sedan har vi då dessutom det här med att typ alla som försöker göra egna speciallösningar för E-boksläsande på surfplattor misslyckas kapitalt eftersom de inte har kompetensen att utveckla på olika plattformar på ett vettigt sätt.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Varje gång man utvecklar något som kräver viss specifik mjukvara låser man in den laglige konsumenten. Bättre för försäljare? Kanske, men jag blir verkligen inte sugen på att köpa något av folk som håller på på det viset. Illa nog med de där vidriga Adobe-låtsas-PDF:erna man inte kan läsa i vanliga PDF-läsare.
Ja, i en perfekt värld skulle alla rollspel finnas tillgängliga som nerladdningsbara pdf-filer och alla skulle vara snälla och donera pengar tills spelskaparna, men tyvärr är vi inte riktigt där ännu. För film- och musikbranschen fungerar det att dela ut filer digitalt därför att biografer respektive livespelningar faktiskt kan dra in tillräckligt mycket pengar för att kompensera för kostnaden att producera nya verk, men idag kippar rollspelsbranchen efter luft som det är och att då öppna upp sina produkter ännu mer är inte alltid aktuellt. En del företag är modiga och vågar, exempelvis Mylingspel med Pirater!, men ännu finns det inte tillräckligt med siffror för att se om det håller. Vill du ha allt på pdf så att de fungerar på alla plattor får du nog vänta ett tag till. Jag är glad bara jag kan se rollspelsböckerna på något digitalt medium.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Duncan said:
Ja, i en perfekt värld skulle alla rollspel finnas tillgängliga som nerladdningsbara pdf-filer och alla skulle vara snälla och donera pengar tills spelskaparna, men tyvärr är vi inte riktigt där ännu.
Mja, i en perfekt värld skulle makarna inte vara beroende av folks pengar för att kunna skapa nya rollspel, eller för sin överlevnad, och kunde därmed alla släppa sina alster under CC-licens (eller motsvarande) så att även de som inte har några pengar kan avnjuta spelen och spelen får maximal möjlig spridning... =)
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
krank said:
Mja, i en perfekt värld skulle makarna inte vara beroende av folks pengar för att kunna skapa nya rollspel, eller för sin överlevnad, och kunde därmed alla släppa sina alster under CC-licens (eller motsvarande) så att även de som inte har några pengar kan avnjuta spelen och spelen får maximal möjlig spridning... =)
Krank, måste du? Du VET att jag sitter på det här forumet. =( Jag gillar ju dig.

Anyway, OnT: Vill se, men det lär väl inte hända i första hand. Står det inte på Neogames utsida "Kommer som pdf snart" eller något sådant på M&M?
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Stats på Vild och bruksdjur

Skulle det ändå vara skont med gamla stats på varelser som bruksdjur och vilddjur. Risk for att kunna bli en väldigt osexig Fenixartikel men så oerhort behovligt. Alternativt scanna in enbart de delarna som i nuläget är omojligt att få tag på och lägga ut på hemsidan.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Arfert said:
Har ingen aning om vad Eons gamla böcker är gjorde med, men troligen Quark Xpress om de är från 90-talet och Indesign från typ 2002 och framåt. Och så ska ju filerna och allt annat (inscannade bilder, typsnitt etc) finnas också. På lagringsmedia om funkar med en ny dator. Ofta finns de ju gamla jobb på disketter, Syquest-skivor, DAT-band, SCSI-hårddiskar och annat antikt.
Stämmer bra det - Quark + Syquest/JAZ-skivor. Men jag tror att allt finns kvar i arkiven, vi kastade aldrig något.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Marco Behrmann said:
Stämmer bra det - Quark + Syquest/JAZ-skivor. Men jag tror att allt finns kvar i arkiven, vi kastade aldrig något.
Dåså! Shoot! Jag spelar iofs inte Eon, men kan tänka mig att stödköpa :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Då gäller det bara att hoppas på att man har kvar en gammal dator och hårdvaran till Syquest och Jaz. :gremwink: ...sen vet jag inte om det gick att göra PDFer från gamla Quark, man skickade ju iväg rubbet till reprofirman för att att rippa.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Arfert said:
Då gäller det bara att hoppas på att man har kvar en gammal dator och hårdvaran till Syquest och Jaz. :gremwink: ...sen vet jag inte om det gick att göra PDFer från gamla Quark, man skickade ju iväg rubbet till reprofirman för att att rippa.
Allt verkar så svårt vad det gäller att få ut gammalt material. Man undrar ju hur mycket resurser TSR (eller om det var WotC?) plöjde ned för att göra ocr:de pdf:er av typ allt AD&D-material.
 
Top