Nekromanti Förskapade karaktärer eller inte?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
"Som spelledare har jag aldrig kört med förskapade rollpersoner,"
Glöm inte att en spelare har tagit över en av dina spelledarpersoner. Jag själv har inget emot att ta över andras skapelser på det sättet, vare sig det är rollpersoner eller spelledarpersoner, så länge personen har gett ett intryck och jag vet att jag kan bygga vidare på det. I regel brukar inte heller dessa personer vara så kraftigt beskrivna heller (fast det kanske bara var en grej i min spelgrupp?), så det enda jag haft att gå på är just mina egna intryck. Det är lätt att forma någon efter sina intryck, kan jag säga (för mig åtminstone).

/Han som glömde nämna det i sitt inlägg
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Mitt svar...

Som spelare kan jag tänka mig att spela med både förgjorda och egenskapade karaktärer. Jag provade själv göra karaktärer åt ett gäng spelare när jag skulle introducera dem för Shadowrun.

/Honken
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
...Min följdfråga

Jag provade själv göra karaktärer åt ett gäng spelare när jag skulle introducera dem för Shadowrun.
...blir givetvis; hur gick det?

-Hjalle, diska för hand, diskmaskinen fungerar inte tillfredsställande.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
På konvent har jag inga problem med förskapade karaktärer. Däremot i en vanlig kampanj vill jag få skapa min karaktär själv, dock kan spelledaren få komma med ett ramverk.

Bäst blir ju om man gör rollpersonen i samråd med spelledaren och i såpass god tid före kampanjstarten att spelledaren kan planera för det.

/Ulfgeir
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Helt fria händer för spelarna?

Fast min vision var nog inte så extrem. Tänkte mest att SL bestämmer att "en sån här karaktär med en sån här bakgrund behövs, som kan något om någonting" och så får spelaren kötta ut den bäst han vill.
Låter inte så udda, är det i stil med; jag skulle vilja ha frilansande brottslingar; en inbrottstjuv, en kassaskåpssprängare, en lönnmördare och en "chaufför", och alla ska ha tragiskt bakgrunder och komma från samma kvarter i Bronx, i sådana fall tror jag du inte är helt ovanlig och idéen är enligt mig sund. Sedan läser folk gärna in extremerna för att kunna lätt argumentera emot :gremlaugh:.

Detta med friform är för mig fortfarande ett luddigt begrepp. Har ingen som helst erfarenhet av sådant. Vill du kanske i korta drag beskriva lite?
Det är ett luddigt begrepp helt enkelt.
Ofta används det för att beskriva systemlöshet. Men används även om att bryta på norm och kotym i rollspel. En del menar också att det handlar om mer makt åt spelledaren och rälsning, medan andra att det handlar just om berättarfrihet för alla inblandade. När folk skrev att spelarna skulle ha full frihet över skapandet av sina karaktärer, ville jag dra extremen att slänga ut reglerna genom fönstret och all makt åt spelarna, nog inte det de menade, men å andra sidan tror jag inte du menade det de verkade läsa in i din trådstart.
Så skippa den delen av spåret.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Förskapade karaktärer, mer pros

En fördel med färdiga karaktärer (på en ren metanivå) är att det nog skrämmer bort optare från kampanjen. De flesta jag känner som är skeptsika mot färdiga är de som gärna försöker "vinna" i rollspel och vill arbeta på att få "bra" karaktärer.

För lustigt nog har jag sett det fungera väl på många lajv, har själv blivit typecastad till längre Vampire-kampanj och när man tittade på de som fått färdiga karaktärer och jämförde med de egengjorda, blev skillnaden tydlig. De som gjorde egna karaktärer strävade att utnytja systemen, medan vi castade var rätt patetiska (tur nog trodde folk vi var hårda).

Så om det kan funka på lajv och konvent, borde det inte kunna funka i vanliga hemma kampanjer?
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Mittsvar... på följdfrågan

hur gick det?

Frågar du mig så gick det bra. Det är ju svårt för någon som inte har spelat eller läst ett system att veta vad som gäller. Jag hade förståss frågat vad de ville spela för typ av karaktär.

/Honken
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Förskapade karaktärer, mer pros

Det är en bra poäng, dessutom tror jag att förskapade rollpersoner kan hjälpa spelarna att komma bort från stereotyper och gamla spår. Alla har sina favorittyper som går igen i alla rollpersoner de själva gör.

Även de som aktivt försöker variera sig följer ofta det invanda mönstret om man tittar tillräckligt noga. Jag kan exemplifiera med mig själv - jag gillar att spela olika varianter av underdogs, men när jag skulle spela Pendragon för några år sedan tänkte jag göra något helt annat, och skrev ihop en riddare som var extremt självgod och präktig, förmögen bakgrund, tog gärna befälet osv. Men hans bakgrundshistoria var att han härstammade från Cornwall en bra bit bort från Logres i centrala England där kampanjen utspelade sig, och min rollpersons släkt var skurkaktiga och hade dåligt rykte, min rollperson hade som mål att bevisa för sig själv och resten av världen att han var mycket bättre än det anseende han fått ärva.
Inte förrän senare insåg jag att jag gjort en underdog i förklädnad...

Med förskapade rollpersoner får man kanske bättre möjligheter att spela något helt nytt.

Gordeg
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Förskapade karaktärer, mer pros

Det är en bra poäng, dessutom tror jag att förskapade rollpersoner kan hjälpa spelarna att komma bort från stereotyper och gamla spår.
Stämmer väl med det jag hört från de vänner som kör så i lkpg. Och lite konventserfarenheter, där folk kommer ut från spelpass och är förälskade i nya sterotyper. Får mig att grunna på vad jag börjat bygga för klyscha till CoC, och optningen i det, för biblotikarie är ett fånigt optat yrke i CoC, kanske skulle göra en frimärksamlare istället :gremlaugh:
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Re: Förskapade karaktärer, mer pros

Heh. Jag tror Kryztof (min I-Cop, GURPS) är mycket mer "optad" nu än innan kampanjen började. Det är iofs mest för att förbättringar sker "där de behövs" (drygt 15% av Kryztofs poäng är nerplöjda i polsk historia och Go-spelande).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Förskapade karaktärer, mer pros

"En fördel med färdiga karaktärer (på en ren metanivå) är att det nog skrämmer bort optare från kampanjen."

Inte nödvändigtvis. Det som skrämmer bort optare bäst är regelsystem där optningsmöjligheterna är få och kampanjer där man uppmuntras att inte opta.

"De flesta jag känner som är skeptsika mot färdiga är de som gärna försöker "vinna" i rollspel och vill arbeta på att få "bra" karaktärer."

De flesta som jag känner som är skeptiska mot färdiga rollpersoner är de som vill bidra till kampanjens ståry. Så jag skulle inte sätta någon större vikt till din empiri.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Förskapade karaktärer, mer pros

Det som skrämmer bort optare bäst är regelsystem där optningsmöjligheterna är få
Oj! Här har vi olika erfarenheter, jag som är van vid optare som skiner upp vid utmaningar som svår optade system.

Och vet få som uppmuntrar folk att opta (har sett ett gäng och så Dungebash, men det är ovanligheter och dom skrämmer effektiv bort mig)

De flesta som jag känner som är skeptiska mot färdiga rollpersoner är de som vill bidra till kampanjens ståry.
Bidra som samberätta? I så fall helt check på det, samberättande och färdiga karaktärer skapade av en person går självklart inte ihop... eller gör de, intressant utmaning? Vad sägs om samberätta en James Bond historia?
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Förskapade karaktärer, mer pros

Heh. Jag tror Kryztof (min I-Cop, GURPS) är mycket mer "optad" nu än innan kampanjen började. Det är iofs mest för att förbättringar sker "där de behövs" (drygt 15% av Kryztofs poäng är nerplöjda i polsk historia och Go-spelande).
Men det är väll en rätt naturlig utveckling? Att karaktärer lär sig det som de flesta äventyr handlar om (Go och Polsk historia?), så det låter som det ska. Kan för övrigt inte minnas dig som någon optare, men du kanske har ändrat spelstil? :gremlaugh:
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Re: Förskapade karaktärer, mer pros

Att karaktärer lär sig det som de flesta äventyr handlar om (Go och Polsk historia?), så det låter som det ska.
nejnej, Go och polsk historia är Kryztofs starkaste skills (och de kom till under skapandet). karaktärerna studsar mellan massa olika universa och skulle ha MINST en skill med 16 poäng och jag tyckte polsk historia var en bizarr skill och petade in den (Kryztof är halvpolack, se).

Kryztof blir dock bättre och bättre på skuggning och andra polis-saker.

Kan för övrigt inte minnas dig som någon optare, men du kanske har ändrat spelstil?
Jag har alltid hårdoptat "få karaktären som jag vill". Spelbarhet är överskattat. :gremsmile:
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
Orkar inte läsa hela tråden, men vill bara säga att jag nästan enbart har positiva erfarenheter av förskapande karaktärer. Spelare av dem måste dock ha lite frihet att tona ner eller lägga till saker i dem så de passar bättre för spelaren i fråga, vilket kan vara värt att poängtera när de delas ut.

Speciellt användbart är det för kortare biberättelser, ex. om spelarna hittar en bok som beskriver ett lite längre skeende som det är viktigt at de tar de av i scenariot så fungerar det ofta bättre att de spelar det än att de får höra spelledaren berätta det sida upp och sida ner. Sådana korta inhop brukar dessutom vara yppeliga vitamin injektioner, spelarna får en ny karaktär de kan köra med i upp till en timme, de får möjlighet att spela ut och även spela över - det är ju ändå en berättelse i berättelsen - och sedan kan de återgå till de gamla karaktärena med nya glasögon och ny förståelse av dem.
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
Re: Förskapade karaktärer, mer pros

"De flesta jag känner som är skeptsika mot färdiga är de som gärna försöker "vinna" i rollspel och vill arbeta på att få "bra" karaktärer."

De flesta som jag känner som är skeptiska mot färdiga rollpersoner är de som vill bidra till kampanjens ståry. Så jag skulle inte sätta någon större vikt till din empiri.

Håller nog mer med MrG här. De som helst vill bidraga till story som jag spelar med brukar inte ha något problem med förskapade karaktärer, däremot är det vanligt att många, inklusive mig själv ibland, njuter av att opta sina karaktärer och därav ser det som lite av ett självendamål att därav ha en egen karaktär. Utmaningen i att få en färdig karaktär och göra den intressant sporrar mig dock ofta mer än om jag får fria tyglar.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Förskapade karaktärer, mer pros

”De flesta jag känner som är skeptsika mot färdiga är de som gärna försöker "vinna" i rollspel och vill arbeta på att få ’bra’ karaktärer.”
”De flesta som jag känner som är skeptiska mot färdiga rollpersoner är de som vill bidra till kampanjens ståry. Så jag skulle inte sätta någon större vikt till din empiri.”
”Håller nog mer med MrG här. De som helst vill bidraga till story som jag spelar med brukar inte ha något problem med förskapade karaktärer, däremot är det vanligt att många, inklusive mig själv ibland, njuter av att opta sina karaktärer och därav ser det som lite av ett självendamål att därav ha en egen karaktär.”


Själv håller jag mer med Krille. I min erfarenhet accepteras förskapade rollpersoner bara när syftet är att spela oseriöst och lite allmänt halvflamsigt; något att syssla med istället för att enbart sitta och snacka skit – ungefär som ett alternativ till Kasta Gris. Folk som verkligen vill bidraga till handlingen i en kampanj på andra sätt än att dra plumpa skämt och fåna sig, de brukar uteslutande vilja spela med rollpersoner de själva gjort (återigen, i min erfarenhet). Så även jag själv, kan nämnas.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Kan bara nicka och instämma!

Tycker det är en skön tvist med sånna scener, dock kan de funka bra utan förberedda karaktärer också.
 
Top