Nekromanti Förskapade karaktärer eller inte?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Förskapade karaktärer, mer pros

"De som helst vill bidraga till story som jag spelar med brukar inte ha något problem med förskapade karaktärer, däremot är det vanligt att många, inklusive mig själv ibland, njuter av att opta sina karaktärer och därav ser det som lite av ett självendamål att därav ha en egen karaktär."

Här är det precis tvärtom. Spelare med förskapade rollpersoner känner ofta - enligt min erfarenhet - att de inte har någon som helst möjlighet att bidra till ståryn, utöver rent teateragerande. Med egenskapade rollpersoner så måste spelledaren ta hänsyn till dem om äventyret ska funka över huvud taget. Då blir det vår ståry. Med förskapade personer behövs sällan mer än nominellt utrymme för oväntade manövrer och tärningskast. Då är det fortfarande spelledarens ståry.

Jag har en liten hemsk ståry där en spelledare under spel försökte tvinga på en spelare en bit bakgrund där spelarens rollperson under studietiden var hejjans nyfiken och därför bröt sig in i sina klasskamraters skåp på skolan, och att rollpersonen därför hade färdigheten att bryta upp lås, bara för att ståryn krävde att rollpersonen kunde ta sig in i ett rymdskepp och stjäla det. Förskapade rollpersoner känns som samma sak för mig, fast före spelet och utan möjlighet att protestera om det känns fel.

"Utmaningen i att få en färdig karaktär och göra den intressant sporrar mig dock ofta mer än om jag får fria tyglar."

Den biten kan jag förstå, men själv sporras jag inte det minsta av det. Jag har svårt att identifiera mig med en rollperson som jag inte får mumsa på i ett par veckor och fundera över. Observera nu att jag inte menar optandet - sifferjocklandet sker i de rollspel som jag helst spelar (Star Wars, Castle Falkenstein, Andra Imperiet) ungefär en kvart före spelmötets början.

Kan jag inte identifiera mig med rollpersonen så blir mitt rollspelande sämre och än mer passivt än vanligt. Så för min del funkar förskapade rollpersoner rent uselt, utöver det faktum att jag känner mig inlåst i spelledarens ståry.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Förskapade karaktärer, mer pros

Och här sitter jag med motsatta problemet, att spelare kommenterar över att de får styra för mycket... (senast igår kväll, ingen alvarlig kritik då det var en sån plott den kvällen, men så är det i min värld av relativt mycket samberättande)

Åter sitter jag fascinerad över hur annorlunda vi spelar rollspel här på forumet. När det pratas om spelledarens historia och jag suttit och hört efterhistorierna på konvent där vi haft helt olika historier efter varje pass och kunnat sitta och njuta av hur olika spelgrupper färgat histroierna och gjort dem till sina.

Visst har jag också hört historier (och upplevt) där spelledarna låser spelarna, men det är inte den norm vi strävar mot (eller det jag brukar uppleva).

Så tråkigt att du (Krille) inte har några posetiva erfarenheter att dela med dig av när det gäller förskapade karaktärer, men du skriver trevliga sånna själv. Njöt av min partyflicka i Nio systrar, vilket också kändes som det blev vår historia, kanske hade vi bara tur med spelledare, eller så passar det vår spelstil.
(Du råkar förresten inte ha speltester av fortsättningen nere i Göteborg?)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Förskapade karaktärer, mer pros

"Så tråkigt att du (Krille) inte har några posetiva erfarenheter att dela med dig av när det gäller förskapade karaktärer,"

Jag har inte haft enbart negativa erfarenheter, men de har varit övervägande. De positiva erfarenheter som jag har varit har antingen varit så ospecificerade att jag har kunnat ta en "gammal" gubbe och återanvända personligheten från den (dvs i princip enbart nuffror och namn), eller har varit ren jefla slump.

På konvent så är förgjorda gubbar ett nödvändigt ont, så där har jag inte så mycket val än att stå ut med dem.

"men du skriver trevliga sånna själv."

Tack. Jag försöker skriva rollpersoner som passar olika spelartyper, och i och med Nio Systrar så hittade jag ett upplägg med relativt mycket flexibilitet.

Uppföljaren kommer inte att speltestas i Göteborg, men däremot i Skövde. Du kommer däremot att få spela det i Göteborg vid påsk om du vill. :gremgrin:
 
Top