Nekromanti Förseningsavgifter och böter

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Vimes;n172378 said:
Varför det? Vi pratar ju här om förseningsavgifter och böter som kulturella uttryck. Exempelvis genom att diskutera vilka typer av avgifter som ger högst status.
Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.

Men jag kan besvara din fråga här: Kulturforumet är till för att diskutera film, musik, litteratur och liknande, inte för att diskutera godtycklig företeelse som kan vara uttryck för kultur.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Min personliga favvis är att
- vara med i en bokklubb jag tröttnat på för två år sedan (men för lat för att orka kolla hur fasen jag går ur)
- glömma avbeställa deras böcker
- glömma hämta ut den bok jag därför automatiskt får, som jag ändå inte vill ha, så den skickas tillbaka
- få påminnelseavgift på den faktura jag ju inte kunde betala för att den kom ihop med boken jag aldrig hämtade ut.

Det där har jag förvandlat till en konstart!
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Vimes;n172307 said:
Men det här låter ju som sätt att undvika förseningsavgifter och böter? Det är ju som att föreslå att någon som ber om tips på, jag vet inte, exklusiva kläder ska köpa mjukisbyxor istället.

Tror ingen i sitt rätta sinne vill ha böter, förseningsavgifter eller betala vite. Mitt sunda förnuft(om än lite trasigt) ser din tråd som ett rop på hjälp. Så istället för att mata dig med det du säger du vill ha så ger jag dig du faktiskt behöver. Och det är som de säger man behöver inte exklusiva kläder, men man behöver i alla fall kläder. Så mjukisbyxor är mer praktiskt alternativ för att undvika vara med i lyxfällan (även om de flesta deltagarna i det programmet är mjukbyxare).

Men om ni nu vill prata idiotisummor som alla betalar men få känner till så kan vi ju bara ta upp Copyswede och sluta prata om saken där. Hur många av er som skrivit något verk, tillverkat någon bild åt någon annan eller i annan mån betalat skatt för något som kan anses täckas av upphovsrätt eller andra saker samt är medlem i en av de många föreningar som är kopplade till Copyswede(t.ex Sveriges Författarförbund) har någonsin sett ett enda öre av de där pengarna som de påstår de ska betala ut till konstnärer och artister inte minst inom de nya medieområdena för att folk ska kunna privatkopiera som de själva säger. Faktum är att jag tror de flesta av er mest betalat till Copyswede i form av högre priser på hårddiskar, telefoner, usb-minnen osv. ;)

Eller varför inte Radiotjänst och deras roliga licensavgifter som mest verkar vara finansiering av melodifestivalen. Den kan man ju skippa men man kan vara dum som jag och betala skiten för att man naivt tror man ska kunna få krisinformation på radio eller liknande om skiten skulle gå åt helvete. ;)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,017
Location
Sthlm
Klarna är min favorit att betala mer pengar till än de egentligen borde ha. Men så har de ju reklamen med sega rått-skor, så det kanske de ska ha.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jocke;n173073 said:
Klarna är min favorit att betala mer pengar till än de egentligen borde ha. Men så har de ju reklamen med sega rått-skor, så det kanske de ska ha.
Något måste de ju göra, med alla pengarna du kastar på dem.
 
Top