Nekromanti Förseningsavgifter och böter

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Jag spenderar en stor del av min inkomst på olika förseningsavgifter. De senaste tre telefonräkningarna har jag glömt att betala och fått lägga 60 spänn extra på. Tycker att det är värt de här extra pengarna så att man liksom får ut mer av sitt abonnemang.

I början av året testade jag det här med fortkörningsböter. För bara 1500 kr fick jag hem en lapp från polisen, klart väl spenderade pengar tycker jag.

Visst, man skulle ju kunna lägga de här slantarna på typ välgörenhet eller mikrolån eller så. Men man måste ju få unna sig lite kvalité i livet, eller hur?

Vilka tips har ni kring förseningsavgifter och böter? Någon särskild bot som ni tycker har extra mycket stil?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,690
Location
Stockholm
Innan någon hinner göra bort sig: Nej trängselavgiften är _inte_ stilfull, den är gräll och vulgär i sin utformning med skrytfaktorn som enda ljusglimt i smaklöshetens mörker.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Arazand;n172302 said:
Autogiro och epatraktor.
Men det här låter ju som sätt att undvika förseningsavgifter och böter? Det är ju som att föreslå att någon som ber om tips på, jag vet inte, exklusiva kläder ska köpa mjukisbyxor istället.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
RasmusL;n172305 said:
Innan någon hinner göra bort sig: Nej trängselavgiften är _inte_ stilfull, den är gräll och vulgär i sin utformning med skrytfaktorn som enda ljusglimt i smaklöshetens mörker.
Men säg att man försöker mjölka ut så mycket stil som möjligt ur de där småpengarna genom att dra på sig inkassokrav för att man inte betalar? Det måste ju ändå vara prisvärt?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,105
Location
Tindalos
X-wing - en hel drös av modeller. I hyperrymden försvann någon slags faktura och likt Han Solo försökte jag undkomma faktum att Hutterna ville ha betalt trots allt...
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag gillade att glömma bredbandet, det gick så långt att jag var tvungen sätta det på autogiro eller bli utan. Det är för övrigt svårt kolla upp telefonnummer till internetbolag utan Internet då jag kan rekommendera att man kollar upp och skriver ner det i förväg, om man inte vill ha den där lilla extra utmaningen.

Vill man lyxa lite extra kan man även boka tex ett läkarbesök och sedan glömma gå dit, det är väl en tre hundra kr eller så. Även här finns det nivåer, tex ett vanligt besök hos en sjuksköterska kostar ju bara en hundring.

Om man istället av någon anledning vill undvika sådant har jag hört att man inte har då mycket tid över till sånt här om man startar lite varulvsspel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,690
Location
Stockholm
Vimes;n172308 said:
Men säg att man försöker mjölka ut så mycket stil som möjligt ur de där småpengarna genom att dra på sig inkassokrav för att man inte betalar? Det måste ju ändå vara prisvärt?
Ah, jag menade givetvis påminnelseavgiften som utgår om betalningen inte inkommer exakt i tid. En grotesk summa på 500 kr som avgift på en faktura på 60 kr. "Sensationellt " på samma sätt som Maybach Exelero men lika smaklöst.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Men dåså, det låter ju extremt prisvärt tycker jag. Kanske borde börja köra mer bil inne i stan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Eller är det lite vräkigt tycker du? Svårt det där att balansera mellan exklusivt och vulgärt.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Annars rekommenderar jag nog starkt ett gäng sms lån, bara så man har lite Cash på banken liksom.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Min favorit var nu i höstas när jag skulle betala skatt på bilen (eller vägskatt, nåt skit knutet till att äga bil iallfall). Jag har framgångsrikt undvikit det där med bilägande tills för ett år sen då jag var tvungen att skaffa en. Iallafall så har jag missat den där inbetalningen, gissningsvis mer än en gång för den hamnade till sist hos kronofogden om totalt 1500 riksdaler samt att jag fick en anmärkning så kreditkortet sas upp...sköj!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Men som man säger "Betalningsanmärkningarna gör mannen"!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Jag älskar övertrasseringsavgiften på kortet på 100 kronor. Det tycker jag är en väldigt värd utgift. Jag är glad att de inte uppmärksammar en på något vis om att man har övertrasserat men ändå skickar ett pappersbrev långt senare så att man kan rama in och sätta på väggen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Trafikförsäkringsföreningen, som du får betala till om du inte betalat din ordinarie trafikförsäkring för bilen, tar ut skyhöga avgifter. Förseningsavgifter finns det också för alla slags deklarationer. Om du tycker att en försenad inkomstdeklaration per år är för ynkligt kan du alltid starta ett företag med momsdeklarationer som borde lämnas varje månad.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
När jag tågpendlade var det vana att 10 månader om året bara gå in och sätta sig. Pendelkortet hade man i fickan och behövde bara visa. Men på sommaren blev det sommarkort och det måste man stämpla innan man hoppade på. Vanan att bara-kliva-på ändrade man dock inte så lätt. Kommer speciellt ihåg en gång med en ung oerfaren nyanställd som gick framför en barsk äldre man som myndigt nickade. Ungefär som att han ville säga:
"Jo, både du och jag vet att han har sommarkort och att vi skånetrafiken blåser honom. Det tillhör jobbet. Bötfäll honom nu eftersom han saknar giltigt färdbevis."
Obetalbart!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Gurgeh;n172371 said:
Flyttad från Kultur till Off Topic.
Varför det? Vi pratar ju här om förseningsavgifter och böter som kulturella uttryck. Exempelvis genom att diskutera vilka typer av avgifter som ger högst status.
 
Top