Nekromanti Förläningsgenerator för Consaber

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Jag är tillbaka med än mer tjat om dessa evinnerliga förläningar. med er hjälp har även jag konstaterat att förläningsgeneratorn i Riddaren är avsedd för Soldarn. den passar nämligen perfekt för det landet. Kruxet är att min adelskampanj utspelar sig i Consaber och därför har jag varit väldigt angelägen att få det rätt.

Det finns nämligen feta skillnader mellan de två feodalländerna. Consaber har 2 000 000 invånare och Soldarn har ca 70 000. En soldisk baron skulle därför ha väldigt lite makt i Consaber ifall han hade en förläning i sin grad där. Dessutom har Sodlarn åtta hertigar, tjugotre grevar och sjuttio baroner medan Consaber har fem hertigar, tjugosju grevar och femtioåtta baroner. Mindre antal länsherrar borde göra att det blir mer makt till dem.

Jag gjorde därför en egen förläningsgenerator motsvarande Consaber.

Baron: Skogsmark x4, Gods 1T6+1, Antal byar (Antalet godsx2T6)/4, Invånare i en by 3T6x10+100, varav 25% fria & 75% ofria, Hantverkare 1T6-2.

Nästan som en soldisk greve fast med många fler invånare.

Hur tycker ni detta ser ut? Verkar det rimligt? Jag tar gärna emot både kritik och beröm men döm mig inte för hårt. Detta är bara ett första utkast. Ifall någon kan tänka sig att hjälpa är detta mycket tacksamt.

MVH Daniel
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Yarr, fuck the numbers!

Soldarns Rikskonung, må han för evigt regera på sin upplysta tron, kanske vill att makten bland alla lågadliga skall vara utspridd så att ingen blir mäktig nog att göra uppror.
Tokugawashogunatet i Japan gjorde något liknande (men höll också alla feodalherrars närmaste familjemedlemmar som gisslan i huvudstaden utifall att de skulle försöka sig på funny stuff).
Sedan så är det väl allmänt känt att befolkningssiffrorna i Mundana är fucked-up, så de är ingenting som man bör fucka-up sig på (då de redan är fucked-up). Och egentligen, tror du att du kommer ha någon nytta av befolkningsantalet när du spelleder din adelskampanj (skatter och sånt kan väl likagärna skötas av någon annan, så kan RP ha sitt boffer och jungfrurännande ifred)?

Är jag bara seg eller är Riddaren inte alls helt Soldarn-vriden? Jag tyckte nästan att det stod för lite om Soldarn i den när jag läste den sist (vilket bör nämnas var väääldigt längesen)...

Mitt råd är således att skita i siffrorna och köra på som du tycker är bäst. Personligen så har jag aldrig gillat siffror och de har aldrig tyckt särskilt bra om mig, och det färgar ofta av sig när jag spelleder.

/Daniel (nej inte den, den andra).
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Jag har för mig att det står i Riddaren att man ska hoppa ett steg uppåt när man gör sabriska förläningar, alltså en baron har motsvarande en greves förläning och så vidare, men det kan också vara något jag drömt ihop.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Nähe du!

Baron i fråga är inte bara hedersfull riddartyp med alla finesser de kan tänkas ha. Han är också en härskare som har ett folk under sig. Spelet kommer i stor del bara utspela sig i förläningen så befolkningsnumren blir ganska viktiga för kampanjen.

Soldarn har 70 000 och Consaber 2 000 000 är de uppfuckade är de rejält uppfuckade. Befolkningsmängden har så tydliga skillnader att nånting måste göras åt det.

Dessutom kommer han vara en del i fältslagsbranschen och då kan det vara trevligt att räkna ut hur stor hans armé kan tänkas bli. Sedan har jag alltid haft något för sifferpillande och onödig matematik.

Daniel (den ene igen)
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Folk har påpekat detta i forumet så du kanske har läst det härifrån. Men ändå blir invånarantalet väldigt luddigt. Det behöver rimligtvis en förändrad byinvånartabell.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Nämen skit it' då...

Du gör som du vill och jag tänker inte (kan inte heller om jag skulle vilja det) stoppa dig och dina idéer hur...siffervänliga...de än må vara. Däremot påpekar jag att jag inte skulle ha gjort så om jag vore SL... :gremwink:

Och ja, befolkningssiffrorna är fucked-up. Faktiskt.

/Broder Daniel den Brune, som tycker allt ska vara mera brunt.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Hehe, det var jag som påpekade det i den förra tråden om förläningar. :gremblush:
Har bläddrat igenom Riddaren och hittar inget som stöder det dock, så det är mycket möjligt att jag inbillar mig. Eller så är jag bara dålig på att leta.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Nähe du!

"Soldarn har 70 000 och Consaber 2 000 000 är de uppfuckade är de rejält uppfuckade. Befolkningsmängden har så tydliga skillnader att nånting måste göras åt det."


Våran spelgrupp beslöt oss för att tiodubbla folkmängderna på hos Asharier, Soldier och Tiraker. Sen bör även Västmarkare, Damarier och Drunoker puffas på en smula, men det var inte lika akut för oss. Dessutom är blir det lite för mycket om man tiodubblar i dom fallen (förutom Drunok som troligtvis ska ha mer ändå).


/Naug
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Var inte så fixerad vid talen. Det är den relativa styrkan mellan rollpersonens län och övriga som har någon betydelse.

Om rollpersonen har 30 i land och övriga baroner har 20 så kommer han känna sig lika rik som om han hade 300 och de andra hade 200. Nufferexercis kan vara kul till att börja med med förr eller senare så utmynnar det alltid i att siffrorna får mer betydelse än ROLLspelandet.

-örn
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Reglerna i boken då?

Om jag inte har fel nämner riddaren att en feodalherrarna i consaber räknas som en grad högre i consaber, frivillig regel givetvis men jag kör med den, så en baron är regelteknisk greve, greve hertig, riddare är väl baron osv...

Har du snubblat över dessa regler?
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Re: Reglerna i boken då?

faktiskt inte men en del har påpekat detta. Men ändå så ges inte invånarantalet i de individuella byarna rättvisa.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Du har antagligen rätt

Du har antagligen rätt. Att strunta i det och fokusera sig enbart på rollspelandet skulle vara mycket enklare. Men tråkigt nog betyder upplägget i förläningen ganska mycket för min kampanj. Jag är fast i ett nät av siffror för tillfället men uppskattar din åsikt. :gremsmile:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
De bortsprungna orden (OT)

Jag har för mig att det står i Riddaren att man ska hoppa ett steg uppåt när man gör sabriska förläningar, alltså en baron har motsvarande en greves förläning och så vidare, men det kan också vara något jag drömt ihop.

Det känner jag igen men ärligt talat så hittar jag inte heller igen det i Riddaren.

Vi borde kanske annornda en skallgångskedja :gremlaugh: Alla som äger Riddarboken får hjälpa till att leta så ser vi ifall någon hittar de bortsprungna orden :gremlaugh:

Fast i och för sig kanske det är någon annan som har nämnt det här på forumet tidigare och så har det fastnat.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Siffror är bra

Jag tycker om siffrorna och spindelnäten av regler i Eon, finns mer o göra för både spelledare och spelare om spelledaren kan använda det rätt, för mig fungerar det som en dynamik i världen, jag som SL tar ett initiativ, men siffrorna och reglerna bestämmer vad som kommer hända, som om Mundana bestämde själv. (Regler för allt möjligt, affärer, strid, slagfält, förläningar... i love it)
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Då var det löst (OT)

Jag tänkte faktiskt skriva i mitt tidigare inlägg att ifall det var någon här på forumet som givit detta råd så skulle personen ifråga stiga fram ur dunklet och berätta det får oss. Så vi oroliga själar äntligen skulle få ro men jag glömde det i all hast. Fast det visade sig att det löste sig till slut, slutet gott allting gott.

jag har lätt svårt att få det att gå ihop

lätt svårt = ganska lätt/inte så svårt?
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Re: Då var det löst (faktiskt inte så mycket OT)

Då har jag hört svaret från författaren själv. Men ändå. Invånarantalet i byarna borde likna mer mitt förslag än det som står i Riddaren. Håller någon med?
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jag gillar variation

Jo jag håller med om att det ibland känns lite för lite med Riddarens invånarantal. Eller egentligen är det inget fel med små byar men jag skulle vilja se att maxtalet för invånarantalet skulle öka men behåller gärna den undre gränsen.

Jag hittade på en egen formel som både har ökat maxgränsen rejält men behåller mingränsen.

<table border=1><tr><td></td> <td>Formel</td> <td>Min</td> <td>Medel</td> <td>Max</td></tr><tr><td>Riddaren</td> <td>3T6*5+30</td> <td>45</td> <td>82</td> <td>120</td></tr><tr><td>Din (Enshadi)</td> <td>3T6*10+100</td> <td>130</td> <td>205</td> <td>280</td></tr><tr><td>Min</td> <td>3T6*15</td> <td>45</td> <td>157</td> <td>270</td></tr></table>

Jaggernaut som anser att konstanten tar bort det roliga mer variation.
 
Top