Nekromanti Förläningsgenerator för Consaber

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Re: Jag gillar variation

Din var bra jaggernaut. Felet med min variant var att man bara får jämna antal. med din kan man få lite allt möjligt. Riktigt stora byar kan ju t om ha 3T6*18-20.

Det är precis det här jag försöker uppnå. Invånarantalet i byarna är på tok fel för Consaber. Uppskattas verkligen. :gremsmile:
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Avknoppning

Jag har funderat lite. Byar kan ju inte vara hur stora som helst, får en by för många invånare så blir det ju någon stackars sate som får gå hela dagen för att komma fram till sin åker, då tänker ju till slut den stackars saten att "äh, vad fan, jag flyttar". När tiden går så tänker fler bönder så och vips... Vi har en ny liten by, så det är väl inte hur stora byarna är som spelar roll i slutändan, utan hur många byar det finns i förläningen. Nu vet jag att jag inte är särskilt tydlig, men ni förstår förhoppningsvis vad jag menar ändå. När en by blir för stor så borde den ju liksom knoppa av sig av sig själv. Städer däremot är en helt annan sak.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Jag gillar variation

Tja det är fortfarande ett steg om 15 i min variant men då kan man ju alltid lägga till något i stil med +6T6-21.

3T6*15+6T6-21

Då får man även en variation på max +/-15 och då tar man bort det där med steg om 15. Detta kan lika gärna bruka på din formel som den i Riddarboken.
Fast det är klart din formel har ju steg om 10 då kanske man vill ha något sådant +4T6-14 istället. Variation = +/-10.
Riddaren har steg om 5. Formel +2T6-7. Variation = +/-5.

ja detta är mina funderingar
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Jag gillar variation

Det är möjligt att byarna är för små i Consaber, men jag måste ändå fråga: Varför är det inte antalet byar det är fel på istället? Eller både och. Jag skulle gissa på att det beror på var man befinner sig i skifteshistorien. Innan alla skiften så har ni rätt, då är det storleken som ska ändras, men det kanske har skett något skifte i Consaber? I alla fall på Dan-Breann (stavning?) vilket i så fall torde innebära att antalet byar ökat men deras storlek minskat eftersom varje bondes ägor är mer koncentrerade varför det inte är praktiskt att ha så många bönder i en by eftersom vissa av dem i så fall måste resa för långt för att komma åt sin mark.
 
Top