Presentation Förklara ditt användarnamn

Så här kommer en plottwist som kommer chocka en del av er.

Mitt användarnamn är en en hyllning till George Lucas, som jag hade väldigt mycket respekt för som ung tonåring, tyvärr så gjorde min dyslexi att jag stavade fel på det.
Av skam över felstavningen så var det lättare att när folk frågade att säga att det var mitt namn.
Efter några år av att låtsas att jag hette Lukas, så bestod min umgängeskrest nästan uteslutande av folk jag kärt känna via rollspel och då var det fler som kallade mig Lukas än mitt riktiga namn. Så det enda rimliga var att officiellt byta.

Så jag är döpt efter mitt användarnamn, inte tvärtom vilket hade varit mycket rimligare
Åh!!

Tog något som var kort och enkelt att stava...

Näh, Faehrengaust var en rollperson - dock inte min utan en av mina spelares - som blev legendarisk i en våra tidiga kampanjer och fick därför återvända som SLP i så gott som alla följande kampanjer. Hen (komplicerat...) brukar vara med på ett hörn även numera om det är fantasy.

Tog något som var kort och enkelt att stava...

Näh, Faehrengaust var en rollperson - dock inte min utan en av mina spelares - som blev legendarisk i en våra tidiga kampanjer och fick därför återvända som SLP i så gott som alla följande kampanjer. Hen (komplicerat...) brukar vara med på ett hörn även numera om det är fantasy.
Älskar såna återkommande karaktärer, som binder ihop olika kampanjer och äventyr!

När mina föräldrar skulle gifta sig så kunde de välja mellan Olofsson och Eriksson som familjenamn, så då tog de istället min farmors flicknamn som kändes lite roligare och annars var på väg att försvinna i den här grenen av släkten.

Gelékub var först Gerkub som kommer från att jag nån gång råkade stava helt tokigt fel på mitt efternamn i ett massutskick. Så det var bara något jag tog när jag reggade här för att jag kom inte på något bättre just då.

Sen läste jag @Oldtimer s Dunder & Drakar, och blev förtjust i de svenska översättningarna av de klassiska D&D-monstren. Gelékub (Gelatinous cube) är ett ljuvligt monster, ett ljuvligt ord på svenska, och liknar det första namnet på ett sätt som kändes passande. Så jag trivs med det, tackar som frågar!

När man spelade Quake på högstadiet så behövde man ha något nick och mitt blev zir_jozef för man var inte bättre än så på den tiden. Ingen orkade säga det irl så då kallade folk som man spelat med (som jag inte kände innan) mig för "zire" istället. Och det gillade jag bättre så jag bytte nick. Och senare när jag reggade en användare på wrnu så fick det bli Zire.

Mitt användarnamn är en en hyllning till George Lucas, som jag hade väldigt mycket respekt för som ung tonåring, tyvärr så gjorde min dyslexi att jag stavade fel på det.
Av skam över felstavningen så var det lättare att när folk frågade att säga att det var mitt namn.
Efter några år av att låtsas att jag hette Lukas, så bestod min umgängeskrest nästan uteslutande av folk jag kärt känna via rollspel och då var det fler som kallade mig Lukas än mitt riktiga namn. Så det enda rimliga var att officiellt byta.

Så jag är döpt efter mitt användarnamn, inte tvärtom vilket hade varit mycket rimligare
Vi är hedrade över att ha med dig i gänget! Lite synd dock att du råkade få fel mittenbokstav.

OK, du vann just tråden.

Alltså det är ju frestande såklart att läsa en sån story och tänka att den känns för osannolik för att vara sann, men jag tänker välja att trycka undan min skeptiska sida och tänka att den är på riktigt.

Alla de gånger jag skämtat om att våra IRL-namn är våra "slavnamn" och att det vi heter på forumet är våra riktiga…

Det här är väldigt, väldigt coolt, och jag är glad över att ha lärt känna dig som Lukas för… fler år sedan än jag är helt bekväm med att tänka på, om jag ska vara helt ärlig.

För 3000 år sedan, när IRC och ICQ var det nya svarta, behövde jag komma på ett nick. Eftersom jag håller på NY Rangers fick det bli "Ranger". På en av servrarna skojade vi om toffelhjältar, som "en vän" kanske var på den tiden, och med anledning av det var det någon som spelade The Man Song.

Så då blev det Ranger The Man, som så småningom drogs ihop till Rangertheman.

Som ett litet allergiskt barn av sin tid så låg det nära till hands att man önskade sig en sköldpadda som husdjur.
Sköldpaddan har hängt med sedan dess då det även kom att kännas som ett Totem som även speglar min sanna natur.
"Den hemliga sköldpaddan" kändes således som ett lämpligt val av Avatar att "gömma" sig bakom på detta forum.

Det blev dock ingen sköldpadda som husdjur, jag blev istället en inbiten akvarist med förkärlek för Malawi-ciklider - då många av mina intressen innefattar någon koppling till vatten är jag väl mest att betrakta som en havssköldpadda som stillsamt seglar fram med hjälp av någon havsström.
Som den "vattenskalle" man då alltså är så passade det även bra att ha den Japanska yoki´n Kappa som profilbild.

Som ett litet allergiskt barn av sin tid så låg det nära till hands att man önskade sig en sköldpadda som husdjur.
Sköldpaddan har hängt med sedan dess då det även kom att kännas som ett Totem som även speglar min sanna natur.
"Den hemliga sköldpaddan" kändes således som ett lämpligt val av Avatar att "gömma" sig bakom på detta forum.

Det blev dock ingen sköldpadda som husdjur, jag blev istället en inbiten akvarist med förkärlek för Malawi-ciklider - då många av mina intressen innefattar någon koppling till vatten är jag väl mest att betrakta som en havssköldpadda som stillsamt seglar fram med hjälp av någon havsström.
Som den "vattenskalle" man då alltså är så passade det även bra att ha den Japanska yoki´n Kappa som profilbild.
De mest fascinerande (och intelligenta) fiskar jag haft var två blårandiga Malawi-ciklider - en hona och en hane - som styrde upp hela verksamheten i akvariet. Slutade med att bara hade denna sorts fisk till slut, samt några krabbor och drakmalar.

Hade mitt IRL-namn som nick, men ett tag hade vi några...element...här inne och jag kände att det var lite obekvämt att outa ens bara mitt förnamn (vilket nog rätt lätt går att hitta ändå... :) ) så jag bytte till Mogger, eftersom:

1. Mogger är den fräna anksläkten i Svavelvinter
2. Som vi gav större betydelse i Ereb Altor.
3. Och jag har ju som en liten gimmick att alltid försvara ankans rätt!

Det är det mest cyberpunk jag hört sedan jag konfirmerade mig! 😂

Som ett addendum: på delar av nätet var "Bolongo" redan upptaget. Jag tycks inte vara den enda Glorantha-nörden där ute...
Exempelvis när jag skulle registrera mig på YouTube.

Så mitt alternativa handle är "Doc Eon". Detta är en NPC ur splatboken till Sons of Ether för Mage: the Ascension. Han är deras riff på Doc Savage.

(För några år sedan gjorde YouTube någon slags automatiskt uppdatering av en massa användarnamn. Jag blev utan att någon tillfrågade mig omdöpt till "DocEonChannel". Jag har försökt skicka frågor om detta till deras kundtjänst utan att någonsin få svar. Jag har heller aldrig sett någon annan användare som blivit tilldelad suffixet -channel. Alltihop är väldigt konstigt.)

Favoritfärg, favoritsiffra.
Lögn och förbannad statistik!

Det är härifrån @ceruleanfive fått sitt namn (på svenska ”Coelinfemman”), då han är det femte syskonet av sin koboldkull. Kobolder ger generellt bara ett namn till kullen, och lägger till ett nummer på de olika syskonen.

Som ett addendum: på delar av nätet var "Bolongo" redan upptaget. Jag tycks inte vara den enda Glorantha-nörden där ute...
Exempelvis när jag skulle registrera mig på YouTube.

Så mitt alternativa handle är "Doc Eon". Detta är en NPC ur splatboken till Sons of Ether för Mage: the Ascension. Han är deras riff på Doc Savage.

(För några år sedan gjorde YouTube någon slags automatiskt uppdatering av en massa användarnamn. Jag blev utan att någon tillfrågade mig omdöpt till "DocEonChannel". Jag har försökt skicka frågor om detta till deras kundtjänst utan att någonsin få svar. Jag har heller aldrig sett någon annan användare som blivit tilldelad suffixet -channel. Alltihop är väldigt konstigt.)
Jag brukar använda femininformen av Zire när det är upptaget: Ziress. (Vilket är helgalet eftersom den enda riktiga personen jag känner till som heter Zire är kvinnliga regissören Zire Schucany. Men så kan det vara ibland.)

Back