Presentation Förklara ditt användarnamn

På 1990-talet skrev jag rollspelet Gondica och där introducerade jag "magiskolan" Mekanurgi: dvs magiker som är så starkt i samklang med de kosmiska elementen att de kan bygga magiska manicker*. Ett av mina favoritpåhitt och jag använder därför Mekanurg som nick i många sammanhang. Jag lät därtill @Oldtimer översätta artificer till mekanurg i Dunder och Drakar.

Oj... Nu får vi gå långt tillbaka,,,,

Under BBS (bullentin board systems) eran. Innan Internet alltså (ja rent teknisk fanns "intenet" innan dess...men då pratar vi verkligen rent tekniskt), så gick jag bara under Lestat som Handle, som det hette på den tiden 1987 typ. (handel är visst tillabaka som term igen efter ett par decenniuers dvala för moderniteter som gamer tag, nick osv).
Jag var däromkring väldigt inne på olika vampyr berättelser och lore och ville ha något därifrån. Samtidigt ville jag att den skulle signalera "nörd" till andra nördar (inom datorvärelden då var det inte lika utbrett med det vi idag kallar ´geek culture annat än SF,) En typ av identifierare till andra som förstod när de såg namnet. Dracula var uteslutet. För kännt av "allmänheten" och skulle helt missa mitt mål. Det blev "Lestat". Lagom obskyrt, men inte så obskyrt att nördar i allmänhet inte skulle missa det barta för att de inte läst just bok X.
Det fungerade utmärkt och som tänkt till 1994 när filmen "en vampyrs bekännelser" hade premiär.... och en film med Tom Cruise OCH Brad Pitt drog typ halva befolkningen under 50 år att se den, trots att de ALDRIG skulle gfått på en sådan film annars.
Plötsligt funkade inte Lestat längre.,.. Alls... SDå då behövde jag byta,,,, Jag tog snabbt Strahd... Efter att ha läst massa Ravenloft pocketromaner så var han top of mid... Och så hade jag min "dracula". Stradh fungerade ännu bättre än Lestat för att få andra att självidentifiera sig som nördar. I och med att här var vi nästan uteslutande på de som hade eller haft någon kontakt med rollspel eller rollspelslika saker. Det fungerade till DnD 5e kom och gav ut sin version av Curse of Stradh...... helt plötsligt var det lite samma som med Lestat. Kännt i lite för breda kretsar, men då hade jag blivit så gammal att jag bara kände f- it. Jag kör vidare på Stradh.
Dilemmat uppstod när vart jag än skulle regga ett kontoi, så var strahd redan upptaget....såä jag började stava det lite annorlunda...det funkade ett tag,,,sen var det samma dilemma. Så någongång när jag nekades att regga mig för "nick already in use", så lackade jag ur och la till ett Lestat också.... Då slank det igenom. Än så länge hart det bara varit någon enstaka gång som min "nya" handle varit upptaget när jag skall regga mig :P
Nästa naturliga utveckling är Lestrahd!

Och eftersom vi alla lättar våra hjärtan om namnbytesmissbruk: När jag reggade mig hette jag något i stil med "..~=::]Genesis[::=~..". De där kallades för CPkrull-tecken och var jättehäftiga på den tiden. Alla coola tonåringar hade sådana. Efter ett par år var de inte lika häftiga längre och jag skickade ett PM till Gardener och fick användarnamnet bytt. Sedan hade jag under typ en månad för några år sedan användarnamnet "Jenesis" för att lära folk att sluta uttala mitt användarnamn med engelskt uttal, men det hjälpte föga. Nästa gång ska jag kanske prova med "ienesis".

Under en period kallade Simon mig för "Genny", vilket jag tyckte var kul, men det fastnade aldrig, och sedan dess har jag varit avundsjuk på DeBracy för att han får ha ett tjejigt smeknamn som "Debbie".
Fantasy heartbreaker. Jag försökte göra det som alla började med och ingen utom Rickard lyckades med, ett DoD "fast bättre". Jag slog upp att "Genesis" var latin och betydde "ursprung" och så fick den huvudsakliga guden heta. Det fanns några typer som hette "väktare" som sprang omkring och var awesome. Jättehöga stats, superrustningar och magiska svärd. De fick man inte spela. Jag minns att jag läst någonstans om pendragonmodellen och jag baserade mitt spel på den. Jag gjorde en rollperson som översattes från min favoritrollperson i Eon (fan, jag spelade Eon på den tiden!). Han var alv och hette nå't på 'D' och hade jättehög Smidighet. Det gjorde att jag upptäckte att hög Smidighet var obalanserat bra i mitt system. Jag tänkte fixa det, men det blev aldrig av.

På BBS-tiden var det Hades som gällde för min del, men när jag klev över till Internet så blev det ganska så snart DevL som kort och gott stod och står för ”Developer Lennart”.

Feuflux (eld på franska (fast jag uttalar det som fe-u och inte fö) och flöde på latin, fett coolt!) var namnet på en stavmagiker jag hade när jag var spelare i den Nidländska reningen andra halvan av 90-talet nånstans.

Ingen annan på internet vill ha namnet så jag får ha det ifred.

Mitt användarnamn är helt enkelt mitt förnamn så det är ju inte så intressant. Min custom title (texten under namnet), "xenomorf mystiker", kommer från Stjärnornas krig rollspelet där det var arketypen för Yoda-liknande rollpersoner. Min location, "Demokratiska Republiken Latveria", var en kampanjidé jag hade för superhjälterollspel.
Du kände dig aldrig frestad att självidentifiera som en överspänd jedi i stället? 😄

Heter Tobias. När jag var 14 och skulle välja ett internet handle så tyckte jag att vända på namnet och ändra stavningen så att det låter som Cyborg/Robot (Tobias->Saibot->Cybot) var den smartaste grejen någon hade gjort någonsin.
Still is!

Back