Förklara cyberpunk för oinsatta

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Hej!

Min tonåriga dotters spelgrupp har fått tag i och beslutat sig för att testa neotech edge, men de känner att har dålig koll på denna genre. Jag drog fram William Gibson-böckerna samt ett par filmer ur arkivet. Film har jag och dottern lyckats se (Bladerunner, Elysium, Johnny Mnemonic), men Gibson förblir tyvärr oläst.

Jag letar efter andra mer lättillgängliga medier för att förmedla cyberpunk-känslan.

Finns det någon bra actual play-podcast (på svenska eller engelska) där det spelas cyberpunk?

Finns det någon film som lämpar sig för mogna tonåringar som på ett bra sätt förmedlar denna känsla?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Vad kul att de är intresserade av cyberpunk, det är min personliga favoritgenre 🙂

Podcasts vet jag tyvärr inte, men det finns ju hur många bra filmer som helst. Akira, Hardware, Alita, Dredd, Robocop och Ghost in the shell för att nämna några.

Jag har viss förståelse för att Gibson inte lästes, tycker själv att det är något med hans språk som gör böckerna väldigt svårlästa. Om hon inte har något emot att läsa på engelska så rekommenderar jag Random acts of sensless voilence. Huvudpersonen i boken är en tonårig tjej, vilket ju kan vara kul att läsa om man själv är tonåring.

Tycker hon och hennes vänner om tv-spel? Det finns ju massor av bra cyberpunk-spel! Deus ex-spelen, Observer och Cloudpunk för att nämna några.

Jag sprang tidigare på en riktigt bra och informationsrik youtubefilm om vad cyberpunk är:
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
På Youtube borde det ju finnas en del spelexempel där det spelas spel som faller under cyberpunk genren . Jag har genom lite enkelt slösökande på Youtube hittat spelexempel på både shadowrun och cyberpunk red och jag är ganska säker på att man kan gräva fram mer om man ägnar lite mer tid åt det.

Om du har en ps5 eller hyffsat speldator så finns ju cyberpunk 2077 .
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Själv känner jag att TV-serier är ofta rätt material för att kommunicera de ofta lite mer komplexa problemen som cyberpunk karaktärer står inför.

"Ghost in the Shell: Stand Alone Complex", "Ergo Proxy", "Altered Carbon" och "Almost Human" är trevliga tv-serier.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Det är ju väldigt svårt att säga vad är/vad är inte cyberpunk.

Men typ: Storföretag har makt, nationalstater har det inte.
Cybernetisk teknik syns tydligt och är viktigt.
Gängkultur ersätter samhällskontraktet.
Människor är fundamentalt ensamma.
Det regnar.
Hästar är utdöda.
Internet är svårt att använda - men coolt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Är inte det här lite bakvänt? Om de redan vill spela Neotech Edge vet de väl vad cyberpunk är, det är ju vad som finns i spelets böcker? Mer behövs ju inte.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
"Ghost in the Shell: Stand Alone Complex", "Ergo Proxy", "Altered Carbon" och "Almost Human" är trevliga tv-serier.
Tänkte själv också altered carbon, men det är nog lite för "vuxet" innehåll för en del personer i spelgruppen. PG-13 (kansle lite mognare än så också) är det materialet jag söker, vilket begränsar en del.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Är inte det här lite bakvänt? Om de redan vill spela Neotech Edge vet de väl vad cyberpunk är, det är ju vad som finns i spelets böcker? Mer behövs ju inte.
Det är nog så att det är deras SL som vet och inte gör ett så bra jobb att förmedla det hela ( inte så tillgänglig). Sen är det via distans så det är inte så lätt för spelarna att läsa i böckerna.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Tänkte själv också altered carbon, men det är nog lite för "vuxet" innehåll för en del personer i spelgruppen. PG-13 (kansle lite mognare än så också) är det materialet jag söker, vilket begränsar en del.
Ah. Då ryker alla de här serierna förutom Ghost in the shell: SAC (som är typ PG-13).
De övriga är mer passande för 15+. Ergo Proxy framför allt för att man nog inte tycker att den är underhållande förrän man är 15+.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Well... beror lite på vad du vill ha för smak av cyberpunk. Men ditt val av filmer och böcker tyder på den klassiska (min favorit), och där kan det vara viktigt att lyfta fram att det ju är en dystopisk framtid, så som man trodde att den skulle bli på 80-talet. Det kan vara lite svårt att sätta sig in i om man inte upplevde det själv. Det var ju en tid innan mobiltelefoner var något nästan alla hade. Internet var ingen självklarhet. "Trådlöst" var ju något som nästan inte fanns. I synnerhet inte för "gemene medborgare", och i vart fall inte utan gigantiska antenner. Kan vara väldigt svårt att förstå hur det funkar om man är van vid moderna tider.

Det kan vara nödvändigt att söka sig till någon lite mer modern tolkning. Typ säsong 3+ av Westworld, Minority Report, Brainstorm (Cypher)...

Tales from the stuffer shack är en rätt kul podcast där de spelar shadowrun. Så lite magi och fantasy inblandad där. förvisso.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Det seriösa svaret är att Cyberpunk är en kritik av tanken att vårt nuvarande system kommer göra någonting bättre. Teknologi kommer inte göra oss fria för det är frukterna av ett kapitalistiskt system. När kroppen och jaget i sig blivit en produkt kommer det inte finnas någon väg tillbaka. Problemet är att vårt samhälle redan är värre ån dystopierna som förutsågs på 80-talet.

Rent estetiskt är det en retro-framtid som dog för alltid 2007 med Iphonen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Försökte mig på ett kortfattat intro här: https://www.rollspel.nu/threads/renskrivna-one-shots.76017/, men med specifika saker i åtanke.

Jag tycker egentligen tema är skitviktigt. Kalla krigets dystopi känns idag närmast lite gullig, precis som alla coaxialkablar och hela idén med cyberspace.

Ni sitter i botten och vill klättra, men på era egna villkor. Ni är rockmusikerna med idéer om att rasera systemet. Soldater som saknar att ha en tydlig fiende, för alla bär vapen. Allt har ett pris, och priset är alltid lågt.

Egentligen finns typ ingen bättre text om vad cyberpunk är än introtexterna till första cp-rollspelet, från 1988. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Dock, Neotech är inte riktigt klassisk cyberpunk.

Jag skrev denna tråd för typ ett år sedan:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Det seriösa svaret är att Cyberpunk är en kritik av tanken att vårt nuvarande system kommer göra någonting bättre. Teknologi kommer inte göra oss fria för det är frukterna av ett kapitalistiskt system. När kroppen och jaget i sig blivit en produkt kommer det inte finnas någon väg tillbaka.
Vilket är orsaken till att anarko-nihilism är både den mest naturliga och de mest skrämmande responsen i en cyberpunk verklighet. För att citera, "Blessed is the flame" ett relativt modernt anarko-nihilistiskt manifesto "There are no demands to be made, no utopic visions to be upheld, no political programs to be followed - the path of resistance is one of pure negation".
Samhället är fördärvat, så i grunden förgiftat att den enda lösningen är att förstöra allt. Utan förhandlingar, utan visioner om framtiden (för dina visioner om framtiden är formade ur ett kapitalistiskt samhälle och därmed korrupta), utan pardon.

P.S Det är troligtvis inte dina karaktärers ståndpunkt om du inte ska vara riktigt edgy, men de kommer säkert att finnas någonstans i din förpestade megacity.
 
Last edited:
Top