[Neotech] Första intryck

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Jag hade höga förväntningar på det här spelet. När det väl kom var det en så mastig hög med böcker och info att jag blev lite paralyserad och förmådde mig inte mer än att bläddra lite och läsa här och var. Ska sägas att jag som extern helmgastare har haft viss insyn och lite därför kände att jag det var bra skit, men jag orkade inte ta in det.

Men, igår började jag läsa på riktigt och blev helt blown away. Det här är begåvat, nyskapande, ambitiöst, genomarbetat och genomsyras av sjukt hög kvalitet på exakt alla plan. Jag har faktiskt inte läst ett så här ambitiöst spel någonsin innan. Innehållet är top notch, och faktiskt i en klass för sig. Ibland infinner sig tanken att "shit,det här kommer bli lite krångligt i spel" men givetvis hinner man inte läsa mer än några rader/sidor innan det adresseras. Det känns verkligen som att Team Neotech har tänkt på allt. Och lite till.

Jag är djupt imponerad!

Och nu ska jag fortsätta läsa!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns;n343612 said:
Jag hade höga förväntningar på det här spelet. När det väl kom var det en så mastig hög med böcker och info att jag blev lite paralyserad och förmådde mig inte mer än att bläddra lite och läsa här och var. Ska sägas att jag som extern helmgastare har haft viss insyn och lite därför kände att jag det var bra skit, men jag orkade inte ta in det.

Men, igår började jag läsa på riktigt och blev helt blown away. Det här är begåvat, nyskapande, ambitiöst, genomarbetat och genomsyras av sjukt hög kvalitet på exakt alla plan. Jag har faktiskt inte läst ett så här ambitiöst spel någonsin innan. Innehållet är top notch, och faktiskt i en klass för sig. Ibland infinner sig tanken att "shit,det här kommer bli lite krångligt i spel" men givetvis hinner man inte läsa mer än några rader/sidor innan det adresseras. Det känns verkligen som att Team Neotech har tänkt på allt. Och lite till.

Jag är djupt imponerad!

Och nu ska jag fortsätta läsa!
Jag vill verkligen köpa nya Neotech, men inte i bokformat. Jag vill ha det som PDF men det tycks tråkigt nog inte finnas att inhandla enbart som PDF :-(
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Minimoni;n343617 said:
Jag vill verkligen köpa nya Neotech, men inte i bokformat. Jag vill ha det som PDF men det tycks tråkigt nog inte finnas att inhandla enbart som PDF :-(
Jag tycker att man kan stödköpa det i bokformat (Och använda de medföljande PDFerna). Killarna sliter som sjutton och tjänar inga bra pengar på detta.
Är man intresserad av produkten så kan man ju stötta hobbyn genom att slänga in lite kulor. Även om man får några böcker extra i bokhyllan på köpet.


För övrigt kan jag enbart instämma med trådstartaren. Det är enormt hög kvalité. Jag ser ingen liknande kvalité någon annanstans.
Vår spelgrupp anammade spelsystemet direkt och samtliga vittnar om en mycket bra upplevelse.
Bra jobbat Helmgast.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Kan nu uppdatera med att jag läst åtminstone 60% av System och Pearl River Delta (alltså 2/3 böcker) och intrycket håller i allra högsta grad i sig. Anonboken har jag bara skummat. Egentligen hade jag nog tyckt att Anon hade kunnat vara en modul i sin egen rätt att släppa senare men det är svårt att klaga på ett spel för att det innehåller för mycket bra grejer :)

När det gäller spelbarheten så känns PRD + avatarreglerna som helt tillräckligt för minst en kampanj.

Det enda jag saknar är en liten översikt över resten av världen. Kan iofs tänka mig att det kan vara svårt att ge en kortfattad beskrivning av den.

En tanke hade varit att beskriva delar av världen utifrån lagerbubblor. Men det har ni nog tänkt på.

Återigen, sjukt imponerad av jobbet ni lagt ner på detta! Och inte minst resultatet!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Spännande läsning! Jag älskar ju cyberpunk och har varit sugen på NeoTech, men har varit lite skrämd över att det verkar så omfattande. Jag brukar föredra snabba och enkla spel :) Om du skulle göra ett case för detta spel jämfört med andra cyberpunkspel, framförallt Mutant 2089 som jag spelar mest, varför ska man då spela NeoTech? Vad gör att NeoTech sticker ut som cyberpunkspel? Vad har NeoTech för verktyg, typ saker i settingen, som gör att man kan få in teman som cynism, kritik mot kapitalism, rasism o.s.v. i sina kampanjer?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Franz;n343673 said:
Spännande läsning! Jag älskar ju cyberpunk och har varit sugen på NeoTech, men har varit lite skrämd över att det verkar så omfattande. Jag brukar föredra snabba och enkla spel :) Om du skulle göra ett case för detta spel jämfört med andra cyberpunkspel, framförallt Mutant 2089 som jag spelar mest, varför ska man då spela NeoTech? Vad gör att NeoTech sticker ut som cyberpunkspel? Vad har NeoTech för verktyg, typ saker i settingen, som gör att man kan få in teman som cynism, kritik mot kapitalism, rasism o.s.v. i sina kampanjer?
Jag hade samma känsla. Sug och skrämsel. Och ja, det är mastigt. Jag har inte riktigt dykt ner i regeldelen än men helt ärligt så är den sannolikt något för avancerad för mig. Men samtidigt känns det helt rätt. Det är ett komplext maskineri men allt hänger ihop. Men ska man bara kika på settingen så är den riktigt skön. Den dryper av cynism, och världen är post-kapitalism på ett sätt som förstärker det Man kan säga att allt som vi brottas med idag finns med men uppskruvat till 11:an. Det är rätt långt ifrån Mutant 2089:s mörka dystopi (som jag verkligen älskar) men samtidigt inte längre ifrån än att det faktiskt finns en hel del tips för hur du spelar Neotech som klassisk cyberpunk.

Men Neotech är mer cynisk framtidssatir än mörk framtidsdystopi. Den är inte glättig eller humoristisk men den är med glimten i ögat och det är rätt skönt. Jag skrattar högt rätt ofta när jag läser. En del metaskämt men absolut utan att gå över gränsen. Hela produkten är så gedigen att det är svårt att peka på enskilda delar. Helheten är närmast perfekt. Jag hade en känsla av att framtidsvisionen kanske låg lite för nära vår samtid, och visst, kikar man på enskilda företeelser så är skillnaden kanske inte så stor, men allt sammantaget så ger det en bild som åtminstone jag tycker känns både trovärdig, intressant och ffa spelvänlig!

Gillar man cyberpunk finns det verkligen inte någon anledning alls att inte köpa spelet. Även om man spelar 2089 så kan man använda sjukt mycket material rätt av. Det är det fulländande cyberpunkspelet. Sorry, neopunk menar jag.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
dancodan;n343655 said:
Jag tycker att man kan stödköpa det i bokformat (Och använda de medföljande PDFerna). Killarna sliter som sjutton och tjänar inga bra pengar på detta.
Är man intresserad av produkten så kan man ju stötta hobbyn genom att slänga in lite kulor. Även om man får några böcker extra i bokhyllan på köpet.


För övrigt kan jag enbart instämma med trådstartaren. Det är enormt hög kvalité. Jag ser ingen liknande kvalité någon annanstans.
Vår spelgrupp anammade spelsystemet direkt och samtliga vittnar om en mycket bra upplevelse.
Bra jobbat Helmgast.
Ja att köpa rollspel av svenska spelmakare är bra för det håller igång hobbyn, är det något mer du vill berätta som jag redan vet, ”Captain Obvious”?

Ja... Jag brukar köpa mer eller mindre allt som ges ut av svenska rollspelsmakare och slänger in en rätt ansenlig mängd med ”kulor” varje år till den svenska rollspelsmarknaden, men jag förbehåller mig ändock rätten att ibland enbart köpa PDF-versioner av spelen. Detta av flera orsaker, den viktigaste är att jag själv väljer vad mina egna pengar skall gå till då även jag likt de flesta andra inte har ett oändligt kapital att ta av. Jag får helt enkelt prioritera och eftersom jag inte använder böcker nästan alls längre, så går naturligt köp av PDF-versioner av rollspel före.

Sen känner jag mig inte det minsta ondskefull om jag istället för att av ekonomiska och andra skäl stå över bokformaten, väljer att prioritera just böcker via PDF. Mina hyllor är redan överfulla och jag skulle redan som det är behöva ett eller två nya rum för de rollspel jag redan köpt men inte läst.Trots allt är min gissning att ett köp via PDF är bättre för skribenterna än att det inte blir något köp alls.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Kan du inte köpa ett paket med böcker och PDF och sen sälja böckerna?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Kri;n343719 said:
Kan du inte köpa ett paket med böcker och PDF och sen sälja böckerna?
Köper du böckerna av mig så absolut!?

Sen är det ingen jättestor sak för mig, det är inte som att jag dör bara för att jag skippar att äga nya Neotech. Det blir helt enkelt att jag istället lägger pengar på spel som går att köpa i PDF-format utan att samtidigt också betala för böcker. Det är inte direkt så att det är brist på spel som man kan välja att köpa som fysiska böcker eller som digitala versioner.
 

Attackmack

Veteran
Joined
6 Mar 2020
Messages
1
Impulsköpte System idag av nostalgiska skäl. Har legat o småbläddrat i boken medans jag ser hockey...vilket övergick till att läsa boken medans jag småsneglar på hockey :D

Har lite svårt att hänga med i alla termer och uttryck, känner mig plötsligt väldigt gammal, men boken är oerhört vacker och det jag hunnit se av reglerna verkar helt briljant! Eventuellt lite för mycket ”crunch” för min del, och jag hade verkligen föredragit mer traditionella namn på attribut och färdigheter men jag förstår varför det gjorts som det gjorts och uppskattar tanken!

Registrerade mig bara för att få uttrycka min glädje och ge lite beröm!
Kilar nog in på lokala butiken och köper resterande böcker senare i helgen!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Måns;n343678 said:
Jag hade samma känsla. Sug och skrämsel. Och ja, det är mastigt. Jag har inte riktigt dykt ner i regeldelen än men helt ärligt så är den sannolikt något för avancerad för mig. Men samtidigt känns det helt rätt. Det är ett komplext maskineri men allt hänger ihop. Men ska man bara kika på settingen så är den riktigt skön. Den dryper av cynism, och världen är post-kapitalism på ett sätt som förstärker det Man kan säga att allt som vi brottas med idag finns med men uppskruvat till 11:an. Det är rätt långt ifrån Mutant 2089:s mörka dystopi (som jag verkligen älskar) men samtidigt inte längre ifrån än att det faktiskt finns en hel del tips för hur du spelar Neotech som klassisk cyberpunk.

Men Neotech är mer cynisk framtidssatir än mörk framtidsdystopi. Den är inte glättig eller humoristisk men den är med glimten i ögat och det är rätt skönt. Jag skrattar högt rätt ofta när jag läser. En del metaskämt men absolut utan att gå över gränsen. Hela produkten är så gedigen att det är svårt att peka på enskilda delar. Helheten är närmast perfekt. Jag hade en känsla av att framtidsvisionen kanske låg lite för nära vår samtid, och visst, kikar man på enskilda företeelser så är skillnaden kanske inte så stor, men allt sammantaget så ger det en bild som åtminstone jag tycker känns både trovärdig, intressant och ffa spelvänlig!

Gillar man cyberpunk finns det verkligen inte någon anledning alls att inte köpa spelet. Även om man spelar 2089 så kan man använda sjukt mycket material rätt av. Det är det fulländande cyberpunkspelet. Sorry, neopunk menar jag.
Okej, du har övertygat mig! Kommer absolut att köpa spelet! Kul, jag har ju tagit en lång paus från rollspel, detta blir det första nya spelet jag köper sen Mutant: Undergångens Arvtagare :) Sen ska jag lägga vantarna på Kopparhavets Hjältar och Ktuthulu med :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gav in för grupptrycket och det faktum att de pengar jag lagt på hög för årets resa till Japan nu inte kommer användas till det. Så jag har nu beställt nya Neotech från Helmgast-butiken för 999 kr. Beställde igår så jag har självklart inte fått det ännu men väntar spänt med att kunna berätta om mina intryck :) Jag och frun hade i vanlig ordning sparat en rätt rejäl slant för att kunna åka till Japan och leva gott i en månad, nu så finns det istället ett stort utrymme för andra inköp då vi tidigast kommer åka nästa sommar istället.

Så fort jag har böckerna och fått den medföljande koden till PDF-versionerna så kommer jag att berätta vad jag tycker, men med tanke på allt gott jag hört så har jag stora förväntningar på att nya Neotech blir min spelgrupps nya ”to go to” cyberpunk/neopunk-spel.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,361
Jag köpte PDFerna via kickstartern men har svårt att ta mig igenom dem. De är så fruktansvärt tunga och långsamma, åtminstone på min läsare. Har någon bättre erfarenhet av PDFerna eller vet om de släppts i någon bättre komprimerad form?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,534
Åh! äntligen en Neotech-diskussion!

Vår grupp har precis börjat spela och det är kul. Mitt första intryck är i osamlad ordning:

-Det är sjukt snyggt. Layout, design, språk, koncept är galet genomarbetat och genomtänkt.
-För svaga ögon är det krångligt att läsa.
-Det är som sagt genomtänkt. På många plan. Neotechsgängets kunskaper i tex komplicerade samhällsvetenskapliga teorier märks, vilket jag tycker är coolt. (post-postmodernism någon?)
-Sjukt coola illustrationer.
-Det här är rollspel på (sjukt stort) allvar
-Man fångar in många inspirerande tidstypiska/samtida problem och gör de till intressant rollspelsmaterial

Till sådant som jag tycker är mer problematiskt:
-Själva världen är skrämmande svår att få en överblicksförståelse av. Rhizomatiskt.
-...och därför också svår att hantera för mig. Om ajg ska skriva ett äventyr till Neotech, hur kan världen se ut och fungera? Här finns inga snabba svar, utan det krävs att vi läser reglerna länge, detaljerat och memorerar rätt mycket detaljer och därtill förstår hur de hänger ihop. Det blir liksom motsatsen till standrad-fantasy Det finns människor, dvärfgar och alver och monster. Skaffa skatter och befria nekromantikerns fångar!"<<<< det där kan jag bygga tusen äventyr av, en enkel grundpremiss. I NX finns inte en sådan enkel grundpremiss. Vilket är coolt, men svårt.
-Det är inte helt lätt att förstå hur en karaktär ska och framförallt kan skapas. Hur optar man? Vad blir mest fördelaktigt? Här måste man verkligen läsa hela boken noga och minnas alla möjliga val och bakgrunder samt deras eventuella konsekvenser. Om vi jämför med schack så är grundreglerna för schack simpla, men kombinationsrikedomen enorm. I NX är också grundreglerna komplexa. Vilket de måste vara med tanke på den övergripande designfilosofin, som är väldigt ambitiös.
-Det blir för mig svårt att förstå färdigheter, edges, triqs, equips, cybertech, genmodifiering mm (sorry för att jag inte använder spelets namn på dessa saker). Det finns ingen enkel översiktlig bild av hur de hänger ihop eller påverkar varandra, det blir mycket en fråga för avrej enskild situation
-Stridssystemet är bra. Eller, det är verkligen inte dåligt jämfört med alla dåligheter andra stridssystem har. Men. Tex gör vapen inte särskilt mycket skada, vilket slutar med att man står och pucklar på/skjuter på varandra länge. Regeln om "aktivt försvar" tar bort massa skada, vilket förlänger stridssekvensen. En liknande mekanik som Järn/Hjältarnas tid har med Gard, finns också här i NX. För mig som vill att strider ska vara snabba och schematiska (jag bryr mig inte om att strid ska "se snyggt ut", eller vara drama, eller betona häftiga actionscener) så blir striderna lite för långa och onödigt detaljrika ("du tar skada i halsen"). För mig så blir strider roligare om vi betraktar de som rätt simpla resursutmaningar och som trösklar i uppgiften att klara äventyret, så problemet kan verkligen vara mina enfaldiga ingångsvärden. :)

Sammanfattningsvis: trots allt, du vill ha det här spelet. Det är verkligen en milstolpe. Skaffa det. Men kom ihåg att det kräver mycket av dig. Och att det är på allvar. ;)
/B
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Paal Vi är medvetna om problemet med långsamma PDF:er och det är på todo-listan att åtgärda! Men vår grafiska designer som byggde PDF:erna och layoutade boken är otillgänglig på grund av frånfälle i familjen. Vi letar efter andra vägar att fixa PDF:erna, men hans expertis har hittills varit svår att ersätta.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
GrottrolletNaug;n344956 said:
Paal Vi är medvetna om problemet med långsamma PDF:er och det är på todo-listan att åtgärda! Men vår grafiska designer som byggde PDF:erna och layoutade boken är otillgänglig på grund av frånfälle i familjen. Vi letar efter andra vägar att fixa PDF:erna, men hans expertis har hittills varit svår att ersätta.
Har ni testat någon simpel komprimeringslösning, typ https://www.ilovepdf.com/compress_pdf?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tycker PDF-filerna fungerar utmärkt. Jag har en IPad Air 2019 och varken text eller bilder är långsamma att läsa in.

Än så länge är mitt intryck att spelet är snyggt, unikt och välgjort! Jag återkommer när jag har en mer ingående och detaljerad åsikt om spelet som helhet. :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,361
Minimoni;n344966 said:
Tycker PDF-filerna fungerar utmärkt. Jag har en IPad Air 2019 och varken text eller bilder är långsamma att läsa in.

Än så länge är mitt intryck att spelet är snyggt, unikt och välgjort! Jag återkommer när jag har en mer ingående och detaljerad åsikt om spelet som helhet. :)
Jag läser på en iPad Pro från 2017 så det borde inte vara ett hårdvaruproblem. Jag använder Foxit PDF som oftast är mycket snabbare och smidigare än adobes egna app. Andra spels PDFer som är minst lika stora och grafiskt tunga flyter på snabbt. Vilken läsare/app använder du när det går smidigt?
 
Top