Nekromanti Förintelsen II - the second helping

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
ateismens fall ;-)))

MEN vad jag tror på är
1 Någon kan och nästan bör finnas.. VAD vet jag inte och bryr mig inte heller om...


Men Hatten, då är du ju inte ateist, utan agnostiker

/Tobbe
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: ateismens Uppgång ;-)))

Aaaa inte riktig min vän..
Det något som jag tror KAN finnas och bör finnas behöver nödvändigt vis inte vara en gud eller en skapare.
Det kan vara annat allt från andar till konstiga kvantveteskapliga telekinesiska telepatiska empatiska fält av ? idioti eller något..

Och jag mistänker att OM det finns något där ute så är det något som skapats av våran tro på dess existens än vi som skapades av dess tro på oss.

SÅ i slutändan blir jag ändå en Ateist Okej jag har vissa små agnostiker drag som gör det lite svårt att exakt säga VAD min tro eller brist på tro är.
Men det är okej först och främst ÄR jag en Filosof och att vakla mellan säkerhet och osäkerhet är en stor mänsklig tradition som även hatten syslar med.
*ler*
om jag riktigt ska bana iväg med min "tro" så blir jag en ateist med svaga drag av agnostiker i mig. sen att vissa dagar så jag har haft det jobbigt eller bara är djupt filosofiskt lagd så kan jag falla in på att bli mer agnostiker än ateist det stämmer. sådana dagar roas jag av tanken på att något kan finnas där ute..
Sen så HAR jag upplevet sådant som JAG inte kan förklara *ler* annat än med något av dessa alternativ..
1 finns en övernaturlig makt kan vara spöken eller telepati eller gud/gudar/gudrun/gudinnor vem vet vem bryr sig..
2 Någon använder avacerad vetenskapliga metoder för att bluffa mig.. Varför vet jag inte..
3 höga halter av hallucinations framkallande gaser... Vilket jag betvivlar...
4 kraftig magnetfält i samband med en Kosmisk slump av abnorm nivå.. Ungefär lika stor chans som att träffas av blixten 5 gånger..

SÅ om man har upplevt någon som det så är allt man kan säga att något finns kan vara allt från alternativ 1 till alternativ 4 antagligen finns några dussin till men vem bryr sig..

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Är det någon som har koll på om vi rollspelare fortfarande är ett lika förföljt och bespottat släkte som för ett antal år sedan.</I>

Eftersom vi inte figurerar i media särskilt ofta längre, uppenbarligen inte. Livets ord och Jehovas vittnen tycker säkert fortfarande illa om oss, men vem lyssnar på dem? De flesta andra har glömt bort oss, eller (i fallet med vissa journalister) önskar säkert att de aldrig hade hört talas om Piff, Puff eller oss och hoppas att <I>alla andra</I> har glömt det.

<I>Är debatten spårlöst försvunnen? Förs den någonstans i skymundan? Vem skall man passa sig för nu? Vem vann egentligen?</I>

Såvitt jag kunde se försvann debatten rätt snabbt inom några månader efter att DÖA hade kommit ut; det gick väl bra för Piff&Puff så länge de inte gick in på sina teser i detalj, men i och med boken blev det lite för magstarkt för att normala journalister skulle kunna gå på det längre.
De gjorde också en grov miss några månader i den vevan som kostade dem ett av deras främsta språkrör, Expressen. Ett par veckor efter det där tågmordet i Vagnhärad gjorde de som vanligt, och kontaktade tidningen om att mördaren var påverkad av rollspel. Som vanligt kom det in en liten artikel i tidningen om det. Senare <I>samma dag</I> släppte polisen ett pressmeddelande om att de nu hade avslutat förhören, och mördaren hade svåra kontaktproblem och drevs av hat mot homosexuella. Rollspel nämnde de inget om.  Vad som hände mellan Piff&Puff och Expressen efter det vet man ju inte, men det är inte svårt att gissa. Nån dryg vecka efter det tryckte tidningen en recension där DÖA sågades jäms med fotsulorna, och de har väl aldrig sagt nåt om rollspel efter det.

Piff&Puffs största fiende var ändå verkligheten själv; det funkar inte att skrämma folk med mörkermän och konspirationer år efter år, om det sen aldrig <I>händer</I> nåt.

--
Åke
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det här kommer ni att gilla, pojkar! Höhö!

<A HREF="http://www.planethalflife.com/vampire" target="_new">http://www.planethalflife.com/vampire</A>

(Jag vet att åtminstone EN av er spelar half-life..)


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Targeting..

Sen så HAR jag upplevet sådant som JAG inte kan förklara

Ojdå! Det låter som en SUVERÄN anekdot är på gång! Kan du, snälla hatten, låta oss få veta vad som har hänt dig?


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: ateismens Uppgång ;-)))

Men just ateism innebär ju ett aktivt förnekande av en högre kraft, transcendent verklighet, eller vad man nu föredrar att kalla det.
Så fort man erkänner att det _kan_ finnas exempelvis någon form av transcendens så går man från ateist till agnostiker. Lite förenklat så säger ateisten att "det finns _inget_ förutom det vi empiriskt kan bevisa" medans agnostikern säger att "det kanske finns en Gud eller nåt annat tjafs, men i vilket fall som helst så bryr jag mig inte"

Jag kommer ihåg en mycket roande diskussion jag hade med en kompis om just det här under en förfest. Problemet var att han inte passande in på varken agnostiker eller ateist, så till slut kom vi fram till att han nog fasen var en väldigt nihilistisk agnostiker :)

Så här helt apropå förresten - visst är religion skoj? Jag lyckas alltid få en massa bisarra idéer till äventyr och liknande när jag pluggar...dessvärre tenderar dessa idéer att flyga ut lika fort som dom kom in. Jag _tror_ att det kan ha att göra med min blonda utväxt - jag provade med artificiell intelligens (färga det alltså :gremsmile: men det hjälpte inte ;-))

/Tobbe - ge mig en flaska vin alt. whiskey så ska jag nog bli djup :)
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
""Enligt mig är Bibeln bara en felaktig förklaring till hur världen skapades och innehåller lite lagar för människor som nu kan tas bort då vi har lagar påkomna utav samhället.""

"Där vill jag nog påstå annat. Våra lagar grundar sig faktiskt på vårat kristna kultur arv, det är fortfarande olagligt datt döda och stjäla, dvs de är inte påkommna av samhället. att vi har fler lagar nu än budorden beror på, så som jag ser det, att sammhället har utvecklats och att nya makthavare har skrivit nya lagar för att behålla sin makt. Så skulle vi ta bort de lagarna som grundar sig på bibeln så skulle vi ta bort fundamentalt viktiga grunder i vår nutida lagbok."

Skulle våra lagar baseras på någon religon skulle det vara den gamla grekisk/rommerska tron. Stora delar av våra lagar baseras på de rommerska (som är äldre än kristendomen).

Och ska man hårdra det hela grundar sig ju faktiskt _religonen_ på samhället...

/Henrik
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Vem?

Vem av oss??? Dum fråga förresten. Jag spelar ju Half-Life.

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Citering [OT]

När man citerar och ett citat förekommer inuti så skriver man tecknet ' och inte ".
Citerar man får man inte ändra nå'nting, även om det är felstavat eller grammatiskt fel.
Eg. måste man också ge en otroligt exakt källa men antar att det inte är så noga här.

/[color:green]Han</font color=green> som bara inte kunde hålla sig ifrån att säga det
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: ateismens Uppgång ;-)))

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Men just ateism innebär ju ett aktivt förnekande av en högre kraft, transcendent verklighet, eller vad man nu föredrar att kalla det.
Så fort man erkänner att det _kan_ finnas exempelvis någon form av transcendens så går man från ateist till agnostiker. <p><hr></blockquote><p>Nix det finns gott om folk bland ateister som anser att Evulution ÄR ett faktum vetenskapligt bevisat och att det finns ännu gott om fysiska vetenskapliga lagar SOM vi ännu inte lyckats förklara.
Det finns till ohc med gott om biologiska fakta inom DNA som vi ännu inte kan förstå.
Inget inom Ateism förnekar möjligheten till utomjordisk liv ELLER möjligheten till att det finns livsformer vars utseende och form trotsar allt vad dagens vetenskap säger är möjligt.
I teorin skulle det kunna existera livsformer som består av energi, sådana varelser skulle för en primitiv varelse kunna tas för "andar" eller "gudar".

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Lite förenklat så säger ateisten att "det finns _inget_ förutom det vi empiriskt kan bevisa" medans agnostikern säger att "det kanske finns en Gud eller nåt annat tjafs, men i vilket fall som helst så bryr jag mig inte"<p><hr></blockquote><p>Aa exakt MEN många ateister säger även att vetenskapens gränser och vad som är möjligt idag skulle har varit omöjligt för tjugo år sedan på grund av våra framsteg. Under 1800 talets början så skulle tanken på telefon få folk att himla med ögnonen och säga DET är omöjligt..
Slutkontentan är att en riktig vetenskapligt intreserad Ateist han lämnar dörren öppen även för det som är mot han sätt att se värden tills det är empirskt bevisat.
Specielt i de fall där det "övernaturliga" kan förklaras genom vetenskapliga metoder och teorier.
( exempel på sådan kan tas av norrsken som många trode var ett bevis på gud till vetenskapen visade att det var ett bevis på jordens magnetfält + solenstrålning,. En övernaturlig magiskt sken hade fått en vetenskaplig förklaring )
Alla forskare som jag har pratat med säger att det är otroligt mycket inom kvantvetenskapen och inom medicinska ämnen hur hjärnan fungerar och hur det mänskliga psyket funkar som vi ännu inte kan förstå.
Så övernaturliga uppleverlser ÄR ett vetenskapligt faktum och 9 grr av 10 är en drog framkallade synder inblandad..
Men det utesluter inte att det finns något oförklarligt inte ens för en Ateist.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Jag kommer ihåg en mycket roande diskussion jag hade med en kompis om just det här under en förfest. Problemet var att han inte passande in på varken agnostiker eller ateist, så till slut kom vi fram till att han nog fasen var en väldigt nihilistisk agnostiker :)<p><hr></blockquote><p>Ooja gränsen mellan agnostiker och ateist är svår att definiera.
och jag kallar mig ateist för att det är vad jag anser att jag är.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Så här helt apropå förresten - visst är religion skoj? Jag lyckas alltid få en massa bisarra idéer till äventyr och liknande när jag pluggar...dessvärre tenderar dessa idéer att flyga ut lika fort som dom kom in. Jag _tror_ att det kan ha att göra med min blonda utväxt - jag provade med artificiell intelligens (färga det alltså :gremsmile: men det hjälpte inte ;-))<p><hr></blockquote><p> Oooja filosofi är ett härligt ämne *ler* ideer och tankar flyga in och ut.. Och religion uj uj det är otroligt roligt ämne att läsa specielt om man kombinerar det med att läsa psykologi och filosofi samt lite historia då plötsligt kan man få en förklaring till VARFÖR folk uppträder som de gör.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> /Tobbe - ge mig en flaska vin alt. whiskey så ska jag nog bli djup :)
<p><hr></blockquote><p>Whiskey Uj det smakar skit.. Nä tacka vet jag en härlig god Tequila *hmm* Det är gött och ger hår på bröstkorgen.. "undrar om det är därför jag börjar se ut som en gorilla"...

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: ateismens Uppgång ;-)))

"I teorin skulle det kunna existera livsformer som består av energi, sådana varelser skulle för en primitiv varelse kunna tas för "andar" eller "gudar"."

Skillnaden är att ateisten säger att det inte är en gud, utan möjligen en energilivsform, en missuppfattning eller en bluff. Agnostikern går med på att det kan vara en gud, men eftersom det inte påverkar honom så bryr han sig inte.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: ateismens Uppgång ;-)))

och jag kallar mig ateist för att det är vad jag anser att jag är.

Och jag kallar mig agnostiker. Men att döma av det du skrivit har vi precis samma världssyn. Tänk vad roligt livet är.

Ridijeck
agnostiker
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Ateismens Uppgång Och Fall.

Själv är jag en blandning av Agnostiker och Ateist.

Allt som inte påverkar mig spelar mig heller inte nån roll.
Låter trovärdigt eller?
Tänk om man skulle komma in och säga så på livets ords nästa möte. Jävlar vad förvånade de skulle bli.

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: ateismens Uppgång ;-)))

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Skillnaden är att ateisten säger att det inte är en gud, utan möjligen en energilivsform, en missuppfattning eller en bluff. Agnostikern går med på att det kan vara en gud, men eftersom det inte påverkar honom så bryr han sig inte.<p><hr></blockquote><p>Perfekt krille till räddningen.. *ler*
Fast jag anser ändå att jag är en ateist men genom att jag är filosofisk och vetenskapligt intreserad så har jag vissa Agnostikska åsikter genom att jag säger ATT DET troligen ej MEN KANSKE TEORETISK FINNS EN Gud/Gudrun/Gudar/Gudinor ELLER EN LIVS FORM MED "för oss primitiva människor" GUDA LIKNANDE FÖRMÅGOR, eller skickliga BLUFFMAKARE eller NATURLAGAR som vi ännu inte förstår men jag bryr mig inte och jag vill inte störa dom eller att dom stör mig OM DOM finns....
så det blir ateist filosofisk tro som jag har..
och en sann filosof kan lugnt säga att allt han vet är att han ingeting vet *suck* Är så jäkla okunig om allt...

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ateismens Uppgång Och Fall.

Aaa det var det JAG hotade med när Jehovas senast var på min dörr och försökte genom reklam och verbal övertalning tvinga på deras religion på mig.

Jag sa om DE inte slutade ringa på MIN dörr och POSTA reklam skulle jag komma till deras kyrka och börja predika MIN ateistiska tro och mina åsikter om varför organiserad Religion är av ondo och leder till fanatism,.

De försökte försvara sig med att pappret DE postar har religiös text därför INTE reklam vilket jag med argumenterade att det var det. *ler*
Jag avskyr reklam har en stor FET skylt "Ingen reklam gärna annonsbladet"
så nu har jag sluppigt deras ständiga besök på nästan ett halvår.. *ler*
fast om ytterligare 3 månader så kommer nya fanatiker *suck* Det ska bli skoj att driva dom bort... *skrattar*

Jag påpekar JAG är alltid artig vänlig och bjuder OFTA fanatikerna PÅ te och bulla när jag börjar diskutera och förklara mina åsikter om religion och om organsierad religion samt att jag aktivt försöker få dom att se FELEN i DERAS TRO och det hemska som bibeln gjort tror det är det faktum att jag predikar för DOM som får dem att fly...

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Ateismens Uppgång Och Fall.

Din religion är väl egentligen ingen religion?

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ateismens Uppgång Och Fall.

Nix min "religion" är en filosofisk inställning till livet.
*ler* du har så rätt så...
Men tyvär finns det fantiska dårar som Dr Howinds som hävdar att Ateism är en form av religion styrd av satan osv.. *ler* så tja allt jag säger är *SUCK* men man kan förklara och uppmana en person att följa en livsfilosfisk sätt att leva livet på samma sätt som man kan uppmana folk att följa ett dammig bok skriven av galningar från en öken..

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Ateismens Uppgång Och Fall.

Så din religion är alltså Hattenism?

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Citering? [OT]

Jag citerade ju ingenting?

Jag har inte klurat ut hur formateringen funkar så jag sätter " runt texten jag svarar på. Jag antar det var det du menade.

/Henrik
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Re: Citering? [OT]

"<EM>Jag citerade ju ingenting?
Jag har inte klurat ut hur formateringen funkar så jag sätter " runt texten jag svarar på. Jag antar det var det du menade.</EM>"
Du upprepade ju vad vi skrivit, en citering? Å du citerade Hasses inlägg å som citerade mitt å... å.. Äh, vi lägger ner det här, va?

Om du vill veta nå't om formateringen så läs FAQ:en. Det finns en länk där uppe i menyn.

/[color:green]Han</font color=green> som ska lägga ordet "agnostiker" på minnet
 
Top