Nekromanti Förhandstitt: småprat i messenger-klient

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Definition av rollspelstermer

Vad trevligt! Det här har jag velat ha länge, även om nu min tanke var en wiki. Detta är dock klart ballare.
Awesome work, Gardener!

Fast vilka specifika termer kan man kolla upp då?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Re: Definition av rollspelstermer

solvebring said:
Vad trevligt! Det här har jag velat ha länge, även om nu min tanke var en wiki. Detta är dock klart ballare.
Awesome work, Gardener!
Tja, målet är fortfarande en wiki. Den här grejen är ju lite svåruppdaterad...
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Definition av rollspelstermer

Ja, förhoppningsvis kommer den kunna läsa från wikin i framtiden. Wikin kommer ju även kunna ha utförligare beskrivning på saker.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Definition av rollspelstermer

Tja, målet är fortfarande en wiki.
A-somm! Trevligt, det ser jag verkligen fram emot.

Den här grejen är ju lite svåruppdaterad...
Indeed. Var inte alls så tufft som jag väntat mig. :gremcrazy: Men det är klart, det kräver ju massor med arbete för att den ska blir det. Nåväl, en wiki blir nog bättre och klart mer komplett.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Definition av rollspelstermer

Ja, jag tog typ några termer som fanns i ett inlägg från Arvidos som Han länkade till.

Men jag hoppas att det betyder att folk får lust att hjälpa till att fylla på med fler termer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Definition av rollspelstermer

Gardener said:
Nu kan HALiBot hjälpa till att beskriva rollspelstermer.
tradspel: Traditionella spel som Mutant, Drakar och Demoner, Eon och Dungeons & Dragons. Se även "indiespel".

indiespel: Indiespel har två tydliga riktningar som skiljer dem från traditionella rollspel: spelardeltagande och berättelsefokus. Se https://www.rollspel.nu/threads/48921 för mer information om detta.

(Jag hoppas att botens länkar blir auto-länkar. Jag tyckte väl kanske inte att indiespel stämde i den form den fanns nu.)

relationskarta: En tankekarta där spelledaren lätt kan se vilka som står i relation till andra, exempelvis vem som mördat vem, vem som ogillar vem etc.

[osäker på]
simulationism: Spelstil som fokuserar på simulera en viss genre, ofta med en realistisk ton.

gamism: Spelstil som fokuserar på taktiska utmaningar.
[/osäker på]

GNS: En del av forgeteorin The Big Model. GNS står för gamism, narrativism och simulationism. Teorin ska underlätta för spelmakare i vilket ett spels nischning ska ha.

The Big Model: Teori för skapandet av ett rollspel. Se Genesis TBM-skola: https://www.rollspel.nu/threads/47608

Forge / The Forge: En community för skapande av indiespel.

fortune-in-the-middle / FitM: Att kunna påverka utgången av ett tärningsslag efter att det har gjorts. Jämför med Fortune-in-the-end.

spelarinflytande: När spelarna har makten att påverka scenariot och världen utöver vad de kan göra med sin rollperson. Exempelvis hitta på saker i miljön, hitta på plotelement, hitta på bekanta till rollpersonen, bidra med rykten eller på annat sätt utöka världsinformationen med mera.

fortune-in-the-end / FitE: I vilket skede man slår tärningen. Att först beskriva handlingen, göra modifikationer, använda förmågor och slutligen slå tärningsslaget för att se om personen lyckas.

konvention: Regler som handlar mer om att sätta rätt spelstil än regelmekanik. Exempel: hur ofta man ska slå tärningarna, råd över vem som får beskriva miljö och handlingar med mera.

---

MrG får gärna vara med och fylla på listan med termer.

/Han som mest skrev något för att folk ska kunna få fingret ur arslet och påpeka sådant som kan vara felaktigt
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Definition av rollspelstermer

Bomb: En laddad situation där en rollperson måste reagera på något sätt, till och med att inte göra något är ett ställningstagande. Ofta någon form av dilemma som berör en av rollpersonens flaggor.

Djupimmersionism: Djupimmersionismen är en rollspelsinriktning där deltagarna strävar efter så total inlevelse, eller immersion, i sina rollpersoner som möjligt. Idealtillståndet anses vara det där spelarens personlighet helt och hållet undertryckts till förmån för rollpersonens.

Flagga: Någonting som är viktigt för rollpersonen och något som spelaren är intresserad av att se mer av i spelet, exempelvis en talang, ett ideal, en önskan med mera. En rollpersons flagga kan nå klimax i spelet genom en bomb.

Kicker: En enskild händelse/företeelse/situation som inleder scenariot och involverar rollpersonen på något sätt.

Krok: En händelse, företeelse eller situation som krokar fast rollpersonen i scenariot. Både en flagga och en kicker är en krok.

/Han som mest citerade andra
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Lägga till nya rollspelstermer

Tack! Skitbra jobbat. Har lagt in dom här nu.

Det går nu också att lägga till nya termer direkt till botten:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!term add term = beskrivning</pre></div></div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!define term = beskrivning</pre></div></div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!definiera term = beskrivning</pre></div></div>

Dessa sparas i en tillfällig fil och måste hanteras och godkännas av någon redaktör innan dom kommer med i den slutliga definitionslistan.

HALiBot måste svara att den har lagt in texten, annars har det gått fel.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Namngenerator

Nu är det möjligt att få enbart män eller kvinnor från Nomino:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!nomino kvinna</pre></div></div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!nomino man</pre></div></div>

Det går också att få flera namn på samma gång:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!nomino 10</pre></div></div>

Alla dessa går naturligtvis att kombinera:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!nomino 10 scottish women</pre></div></div>

Till sist är det även möjligt att få veta vilka namnlistor som finns:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!nomino list</pre></div></div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>!nomino help</pre></div></div>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Nytt rum: wrnu2@conference.programmer-art.org

Verkar som om jag pajade rummet när jag försökte ändra inställningarna så att ryssbotten inte skulle komma in.

Har gjort ett nytt rum som heter "wrnu2" där botten hänger nu. Det ska förhoppningsvis inte synas i publika listan, så vi kanske slipper fler konstiga ryssar nu.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Re: Nytt rum: wrnu2@conference.programmer-art.org

Tänk om ryssen ansöker om medlemskap i sverokföreningen då?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Nytt rum: wrnu2@conference.programmer-art.org

Nej, jag har gömt rummet för att slippa knäppa ryssar. Man måste skriva in namnet själv.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Tvåvägskommunikation!

Gardener said:
Den enda som jag har hittat som stödjer jabber-konferenser i iPhonen är Beejive IM, som kostar 75 kr.
I'm using it right now!
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Använder du rummet "wrnu2@conference.programmer-art.org"?

Vi är två inne i det just nu, så det borde funka.
 
G

Guest

Guest
Nu gör jag det, när ändrades det från WRNU?
Och varför e den inte synkad med småpraten?

/Zorbeltuss som gjärna skulle se en miniblogg angående hur den utveklas
 
Top