Nekromanti Förhandstitt: småprat i messenger-klient

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jag har "roat" mig med att bygga en brygga mellan småpraten och xmpp/jabber.

Nu kan man lyssna in på småpraten genom att med en jabber-klient gå med i konferensrummet "wrnu2@conference.programmer-art.org" med ett program som Adium, Pidgin eller Miranda.

Så småningom är det tänkt att det som skriva i chatrummet även ska visas i småpraten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Ballt! Det verkar funka.

Jag vet hur drygt det är med feature requests, men:

- Går det att ha ordentliga tidsangivelser, typ "21:19" istället för "1 min 50s sedan"?

- Går det att göra så att det inte är "shoutbridge_" som säger allting, utan att den byter namn eller nåt när folk säger saker?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,986
Location
Umeå
Gardener said:
Så småningom är det tänkt att det som skriva i chatrummet även ska visas i småpraten.
Grymt! Det hade varit otroligt smidigt måste jag säga!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
solvebring said:
Har använt Miranda förut, fast bara som msnklient då.
Nå, vilket program rekommenderas?
Vill du ha något som är bra eller något som är lätt?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
krank said:
Ballt! Det verkar funka.

Jag vet hur drygt det är med feature requests, men:

- Går det att ha ordentliga tidsangivelser, typ "21:19" istället för "1 min 50s sedan"?
Det beror på att jag inte har direkt tillgång till databasen från bryggan. Så jag läser samma xml som småpraten, som redan har färdigrenderad html.

Det kommer lösa sig om jag skulle få direkt tillgång till databasen. Eller om jag kodar ett hjälp-script på servern som returnerar obehandlad data. Behöver ändå ett sådant script för att hantera att skicka inlägg från rummet till småpraten.

Tills vidare har jag tagit bort tidsangivelsen helt. Den blir ändå ungefärlig med när det skickas ut av "shoutbridge".

- Går det att göra så att det inte är "shoutbridge_" som säger allting, utan att den byter namn eller nåt när folk säger saker?
Här blir det lite krångligare. Det finns i princip tre möjliga lösningar på det.
  1. Byta användarnamn på shoutbridge-användaren för varje meddelande som skrivs. Vet inte om xmpp stödjer det, men det är värt ett försök.
  2. Spara jabber-inloggnings-uppgifter för användare i forumet och logga in med dessa inloggningsuppgifter och skriva inläggen. Fullt görbart, men kräver att alla måste fylla i sina användaruppgifter (inklusive lösenord). Dessutom blir det rätt mycket jobb att hålla reda på X inloggade användare samtidigt.
  3. Stödja xmpp:s legacy-gateway-protokoll. Det blir lite mer data att hålla ordning på, men gör att informationen kan skickas som "fejkanvändare", typ "krank@rollspel.net" eller så. Klart snyggaste lösningen, men kräver en del merarbete.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Kraetyz said:
Är det inte deprimerande att dessa icke är kompatibla enligt linuxfolk? :gremwink:
Tja, ofta är det så. De som konstruerar enkla program brukar uppnå denna enkelhet genom att skala bort funktionalitet. Ofta bryr man sig dessutom mindre om att programmet till exempel drar mycket vad gäller systemresurser.

De som konstruerar program med god funktionalitet/flexibilitet däremot, brukar vara asdåliga på grafisk interfacedesign.

Och aldrig, eller sällan, talar de tu med varandra.


Det går att skapa bra, enkla program. Antalet personer som kan göra detta är försvinnande litet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Vill du ha något som är bra eller något som är lätt?
Det finns ingen chans att något är både och? :gremlaugh:
Annars lätt... Fast ja, man vill ju inte sitta med något bajs heller. Nej fan, helst bra. Fast något som inte snor en massa minne och skit i onödan också. Hatar onödigt blingbling som bara wastar prestanda. Förstår inte varför folk gör sådana program ens... :gremtongue:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
solvebring said:
Det finns ingen chans att något är både och? :gremlaugh:
Annars lätt... Fast ja, man vill ju inte sitta med något bajs heller. Nej fan, helst bra. Fast något som inte snor en massa minne och skit i onödan också. Hatar onödigt blingbling som bara wastar prestanda. Förstår inte varför folk gör sådana program ens... :gremtongue:
Antar att du kör Windows. Om du får Miranda att funka rekommenderar jag det. Miranda är lätt, snyggt, modulärt och på alla vis bättre än allt annat jag testat på plattformen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
solvebring said:
Det finns ingen chans att något är både och? :gremlaugh:
Annars lätt... Fast ja, man vill ju inte sitta med något bajs heller. Nej fan, helst bra. Fast något som inte snor en massa minne och skit i onödan också. Hatar onödigt blingbling som bara wastar prestanda. Förstår inte varför folk gör sådana program ens... :gremtongue:
Antar att du kör Windows. Om du får Miranda att funka rekommenderar jag det. Miranda är lätt, snyggt, modulärt och på alla vis bättre än allt annat jag testat på plattformen.
Okej. Tackar för hjälpen, danke kranke!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Guide för att ansluta via Pidgin
Ja, jag var inte så hemma på det här. Fast med lite envishet och hjälp från Gardener så löste det sig.

1.
- Först och främst, ladda hem Pidgin och installera.
... Just nu funkar inte Pidgin huvudsida men det finns på flera ställen. Bara att googla.
- Välj Svenska som installationsspråk så blir också själva programmets funktioner på svenska.

2.
- Efter att Pidgin är installerat är det dags för att skapa ett konto. När Pidgin öppnas första gången kommer det automatiskt komma upp ett fönster för detta som heter "Lägg till konto".
- Skulle det av någon anledning inte göra det så klicka uppe i huvudmenyn på knappen "Konton" -> "Hantera konton" och "Lägg till" i det nya fönstret som öppnas.

3. I fönstret "Lägg till konto" utför du följande steg:
- I menyn för protokoll väljer du "XMPP".
- I rutan för användarnamn skriver du ditt önskade användarnamn.
- I rutan för domän skriver du i "programmer-art.org" (utan citationstecken)
- Resurs kan du hoppa över.
- I rutan för lösenord väljer du det lösenord du kommer att identifiera ditt konto med fortsättningsvis.
- Längst ned klickar du sedan i rutan "Skapa detta nya kontot på servern".
- Klicka sedan på "Spara".

4.
- Nu kommer ett nytt fönster som heter "XMPPP Client Registration". Där skriver du återigen i de uppgifter du förut skrev in tidigare, som t.ex. användarnamn, lösenord plus fullständigt namn och e-mailadress.

5.
... När det är gjort så minns jag inte om det kommer upp ett nytt fönster för anslutning till ett chattrum automatiskt eller om man måste göra det manuellt. Nåväl...
- Om det inte kommer upp så klicka på "Kompisar" i huvudmenyn längst upp -> "Anslut till chatt".
- Då öppnas ett fönster som heter just "Anslut till chatt". Klicka på knappen "Rumlista" i det fönstret.
- I fönstret "Rumlista" klickar du på "Hämta lista".
- Då öppnas ännu ett fönster, "Ange konferensserver", i vilket du klickar på "Sök rum". Därefter kommer en lista med tillgängliga rum på servern upp. Klicka på rummet "shoutbridge" och grattis, du har kommit rätt!
:gremlaugh:

... Hoppas den här guiden kan hjälpa någon.

Skulle du mot all förmodan inte lyckas se här!
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Tack för den guiden, kan nog vara många till hjälp!

Fast nu kanske jag måste göra färdigt den här tjänsten också... =)

Den har fortfarande en hel del barnsjukdomar, och går ju inte åt bägge hållen än. Men det kommer förhoppningsvis snart.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Gardener said:
Tack för den guiden, kan nog vara många till hjälp!

Fast nu kanske jag måste göra färdigt den här tjänsten också... =)

Den har fortfarande en hel del barnsjukdomar, och går ju inte åt bägge hållen än. Men det kommer förhoppningsvis snart.
Np :gremsmile:

Ser fram emot att du får allt att fungera korrekt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Jag kommer inte in i rummet. Bryggan ger inga felmeddelanden på min sida. Är det någe knep med rummet i sig?

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
jabber - Error: Error joining groupchat shoutbridge@conference.programmer-art.org/krank: recipient-unavailable
</pre></div></div>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jag lyckas inte joina rummet med min messenger-klient ens. Och bryggan kräver att rummet redan finns för att kunna logga in. Den har inte möjlighet att skapa rummet själv.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Tvåvägskommunikation!

Jag har nu infört tvåvägskommunikation, så att det som skrivs i jabber-rummet även visas i småpraten!

Nu kan man alltså diskutera fullt ut med sin messenger-klient.

För övrigt har vi bytt rum till "wrnu" på servern conference.programmer-art.org
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Tvåvägskommunikation!

Sådär, nu ska bryggan fungera bättre.

Den ska förhoppningsvis inte studsa ut och in hela tiden.

Meddelanden ser nu ut att komma från det forumnamn som meddelandet skrevs med. Tyvär ser man också att bryggan byter namn för att åstadkomma detta, vilket nog kan bli rätt irriterande om många olika skriver saker efter varandra.

Skriver man in sitt Jabber-ID på sin profil så kommer även meddelanden som skrivs via jabber att synas som om dom kommer från din användare. Detta är att rekommendera att ni gör, eftersom nån annan annars kan skriva in ert konto så ser det ut som om dom skrivit saken.

Använd förresten inte samma nick på jabber-chatten som ni heter på forumet, då blir bryggan konfys. Får se om jag kan få den att upptäcka det och isf lösa namnet på nåt annat sätt.
 
Top