Författares uttalanden om sina verk

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag väljer att ta alla analyser som handlar om vad författaren egentligen menar med en stor nypa salt.
Jag också. Plus att jag egentligen inte bryr mig så mycket om vad författaren "egentligen menade". Vad texten "egentligen säger" eller vad texten innehåller är ju en helt annan sak än vad författaren hade i sitt huvud när hen skrev.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Det är en hermeneutisk filosofisk fråga som stöttes och blöttes mycket inom litteraturvetenskapen för ett halvsekel sen.

Det finns de som menar att man aldrig kan komma åt författarens intentioner då förståelsen alltid uppstår när verket möter läsarens förståelsehorizont. På vilket vissa drar stora växlar och menar att ingen mening eller betydelse finns utöver den läsaren ger verket.

Andra menar att det är fullt möjligt och kan vara värdefullt att utröna författarens motiv och avsikter.

Själv tycker jag sanningen ligger någonstans mittemellan beroende på vad vi talar om för verk, och att det är en smaksak var man själv lägger sig på subjektivitets -objektivitetsskalan.

Vad gäller fantasy, och särskilt Tolkien, så ligger mycket av tjusningen i det koherenta och enorma världsbygget, och då är det i mitt tycke mindre intressant att applicera sina egna eller någon annans tolkningar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Men eftersom det saknas egentligt facit så är tekniskt sett var och en fri att acceptera eller ignorera Rowlings efterhandspåhitt.
Det är här jag tror att många tappar dig. För många är ju Rowling facit, det är hon som hittat på figuren, och om hon säger att figuren är si eller så, så kommer folk att lägga mycket mycket mycket större vikt vid det än om jag säger det.

Sen vad en individ bestämmer sig för att acceptera är en helt annan sak, jag kanske vill att Dumbledore är en doppelganger, och då får han vara det i min version, i mitt huvud. Men om man ska prata om en större sammanhållen version som alla andra ska/kan förhålla sig till, så är jag inte alls förvånad över att författarens ord tas på stort allvar.

Med det sagt så har jag väldeliga problem med att applicera den principen på George Lucas ... :D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Det är här jag tror att många tappar dig. För många är ju Rowling facit, det är hon som hittat på figuren, och om hon säger att figuren är si eller så, så kommer folk att lägga mycket mycket mycket större vikt vid det än om jag säger det.
Ja, jag vet att de flesta tycker så. Man vill ge tolkningsföreträdet till Rowling, man vill betrakta henne som facit. Och det kan man ju för all del göra; allt jag säger är att det inte finns något absolut självklart i att göra det. Folk får ju basera sina headcanons på Rowling hur mycket de vill, om de tycker att det fyller något behov de har. Eller om de tycker att det är ett användbart sätt att hantera tolkningsföreträdet.

Och i en del sammanhang är det absolut fruktsamt, så länge man etablerar att det är det man gör. "I den här diskussionen utgår vi från att Rowlings efterhands-hittepå alltsammans är sant och kanoniskt". Det går utmärkt. Och ger en gemensam grund att stå på.

Men litegrann som att en del Starwarsfans bryr sig om vad Lucas sagt, medan en del andra bara betraktar film 4-6 som canon, och ytterligare andra bara utgår från expanded universe och skiter i allt disneyproducerat, så får man nog någonstans stå ut med att det finns viss splittring och att detta inte innebär att vissa inom fandomen "gör fel".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
efterhands-hittepå
Alltså det där har jag svårt att förstå hur du tänker kring. När blir något "efterhands-hittepå"? Efter första boken? Andra? Sjunde? Det finns ju ingen gräns som Rowling måste hålla sig på rätt sida om för att få bygga vidare på sin litterära skapelse, så ser i alla fall jag på det.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Om han hade funnits på riktigt så hade det funnits en auktoritet – honom själv. Vi hade kunnat fråga honom, och fått ett definitivt och med väldigt stor sannolikhet sant svar. Om han nu inte velat jävlas med oss, vill säga, eller ljugit, etc. Men det hade gått att ta reda på – i värsta fall med såna där experiment där man mäter blodtillförsel i snoppen på folk som får se homoporr eller vad man nu kunnat tänka sig. Men oavsett mätverktyg så hade det funnits något att mäta – ett facit, så att säga.
Givetvis, men det du beskriver nu är inte auktoriteten att stipulera någonting. Det är den auktoritet verkligheten äger över våra utsagor om den (och den villkorade rätt en person äger att bli betrodd när hon uttalar sig om sig själv). Detta är inte en auktoritet att stipulera nånting (det förra är öht inte en auktoritet i annat än metaforisk mening)

Nu när han inte finns på riktigt kan ingen rimligen ha auktoriteten att bestämma huruvida han "är" homosexuell.
På ett principiellt filosofiskt plan sympatiserar jag med din motvilja mot att tillskriva egenskaper till icke-existerande individer. Men nu talar vi en gång för alla på det sättet: vi säger att Sherlock "är" en detektiv, att Bilbo "är" en hobbit, att Dumbledore "är" gay. Och det sättet att tala äger en funktion och en innebörd, och vi vet alla ungefär vad som avses. Vi vet att det är "sant" att Sherlock är en detektiv och att det inte är "sant" att Sherlock är en bagare, trots att han ju i själva verket är ingetdera eftersom han inte finns. Och vi vet varför det ligger till på det sättet: eftersom Conan Doyle har bestämt att det ska vara så.

Och då är frågan: om nu Conan Doyle kan bestämma att Sherlock är detektiv och Tolkien kan bestämma att Bilbo är hobbit, varför skulle inte Rowling kunna bestämma att Dumbledore är gay?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,927
Location
Ludvika
Och vi vet varför det ligger till på det sättet: eftersom Conan Doyle har bestämt att det ska vara så.
Framför allt vet vi det eftersom han gör detektiv-saker i böckerna. På samma sätt som vi vet att han röker pipa.

Och Bilbo självidentifierar väl till och med som hobbit, utöver att han blir utpekad som det flera gånger.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Alltså det där har jag svårt att förstå hur du tänker kring. När blir något "efterhands-hittepå"? Efter första boken? Andra? Sjunde? Det finns ju ingen gräns som Rowling måste hålla sig på rätt sida om för att få bygga vidare på sin litterära skapelse, så ser i alla fall jag på det.
Som jag förstår "Författaren är död" teorin. Rowlings sju böckerna är ett självständigt verk. De är skrivna som de är skrivna och Rowling har, efter att ha skrivit dem, lika lite tolkningsföreträde för vad böckerna säger än vad du och jag har. Så allt hon säger om böckerna i efterhand är irrelevant. Böckerna är som de är, och det är läsarens subjektiva förståelse som har företräde.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Framför allt vet vi det eftersom han gör detektiv-saker i böckerna. På samma sätt som vi vet att han röker pipa.

Och Bilbo självidentifierar väl till och med som hobbit, utöver att han blir utpekad som det flera gånger.
Jo men det är ju Conan Doyle respektive Tolkien som bestämt vad som ska stå i böckerna.

Varför skulle en författares auktoritet över de fiktiva sanningarna bara inskränka sig till vad hon nedpräntat mellan två pärmar? Särskilt som vi lever i de utvidgade universumens tidsepok, där en och samma fiktiva värld kan förekomma tvärs över genrer, media och format?

Om det finns en principiell åtskillnad att göra här, så för all del. Men jag ser inte riktigt vad det skulle vara.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Men om man till exempel pratar om symbolik så är det ju fullt möjligt för ett verk att innehålla extremt tydlig symbolik helt utan att det var författarens intention. Det går så att säga att skriva ett sjupt rasistiskt verk utan att ha som ambition eller intention att skriva ett djupt rasistiskt verk.
Ja, sant. Författaren har inte ensamrätt på tolkningar av sin text och hens ord är inte lag.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Har större delen av varje fandom autism menar du ?

Här inne sitter folk och nördar och grottar ned sig i saker som inte ens skulle dyka upp i huvudet på gemene man under en livstid allt ifrån huruvida dvärgkvinnor har skägg till hur många gånger man rullar en 6:a på 4T6 under en spelkväll . Har större delen av forumet autism ?

Som forumets riksautist så skulle ingen vara lyckligare än jag om så var fallet . Autistiska bröder och systrar ge er till känna ty vår tid är nu . Autismens tidevarv är här , det är nu vår tid att härska över forumet och förslava alla NT (neurotypiska) under vår vilja .
Bra fråga faktiskt. Det måste vara väldigt svårt att studera förekomsten inom lösa grupper som en fandom och tillståndet i sig är väl inte helt enkelt att definiera och överlappar med andra tillstånd med gemensamma rötter. Jag vet att det är väldigt lätt att missbruka ord som OCD eller autism och att det finns en väldigt stor skillnad mellan personer med en mild besatthet med något och personer som är helt fixerade vid ett extremt smalt intresse. Sedan finns det ju uppenbarligen någon form av psykologisk mekanism som gör att folk vill bygga gemensamma trosuppfattningar vilket man ser i myt och religion, och autism och andra mentala tillstånd är väl egentligen en fråga om att vissa drag i det mänskliga psyket förstärks och framhävs medan andra hämmas. Kanske är det inte att fandom som spel eller fantasy (eller religion) drar till sig fler personer med uttalade tillstånd som autism, utan att de har en större potential att tilltala och dra fram sådana drag i oss?
 
Last edited:

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Angående Rowling och Dumbledore så vill jag minnas att hon specifikt sa att hon tänkte på honom som homosexuell och att han haft en outtalad och obesvarad (?) kärlek till Grindelwald. Alltså inte att hon på något sätt lade till det till verket genom en posthum kungörelse, utan förklarade vad hennes perspektiv på berättelsen var medan hon skrev den.

PS: Här är en artikel från när det begav sig för att friska upp minnet.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Jo men det är ju Conan Doyle respektive Tolkien som bestämt vad som ska stå i böckerna.

Varför skulle en författares auktoritet över de fiktiva sanningarna bara inskränka sig till vad hon nedpräntat mellan två pärmar? Särskilt som vi lever i de utvidgade universumens tidsepok, där en och samma fiktiva värld kan förekomma tvärs över genrer, media och format?

Om det finns en principiell åtskillnad att göra här, så för all del. Men jag ser inte riktigt vad det skulle vara.
Jo men en skillnad finns det väl? Det är lite av en trestegsraket.

1. Det står i boken. Om det stått att Dumbledore hade haft en relation med Grindewald så hade det varit en etablerad sanning.
2. Det indikerades i boken. Om det stått att brev från honom förvarades på en speciell kärleksfull plats, om han haft ett foto på honom, ... så hade det varit ett intressant föremål för diskussion baserat på det som står i boken.
3. Det indikeras inte i boken utan hävdas bara i efterhand. Då är det inte egentligen en del av bokseriens kanon.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
En viss typ av litteraturanalys kommer skrämmande nära konspirationsteorier i sin metodik. Den som utför analysen tycker sig ha hittat ett mönster och letar sedan desperat efter tecken som tyder på att hen har rätt, och brutalignorerar allting som tyder på att hen har fel, inklusive författarens egna invändningar.
Verkligen? Jag har läst en himla massa kurser vad gäller litteratur och har aldrig någonsin stött på någon som gjort en analys i avsikt att få ”rätt”. Brukar det inte vara så att man väljer en analysmetod och gör en analys utefter den, men att det finns en stor medvetenhet att analysen är beroende av metoden och att resultatet skulle bli något helt om man valde en annan metod?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Givetvis, men det du beskriver nu är inte auktoriteten att stipulera någonting. Det är den auktoritet verkligheten äger över våra utsagor om den (och den villkorade rätt en person äger att bli betrodd när hon uttalar sig om sig själv). Detta är inte en auktoritet att stipulera nånting (det förra är öht inte en auktoritet i annat än metaforisk mening)
Grejen är ju att när man stipulerar något om en fiktiv person så är det ju den version av den personen som finns i ens eget huvud man stipulerar det om. Andra har ingen skyldighet att uppdatera eller anpassa versionen av personen de har i sina huvuden, bara för att du kanske var personen som först hade den fiktiva personen i ditt huvud.

På ett principiellt filosofiskt plan sympatiserar jag med din motvilja mot att tillskriva egenskaper till icke-existerande individer. Men nu talar vi en gång för alla på det sättet: vi säger att Sherlock "är" en detektiv, att Bilbo "är" en hobbit, att Dumbledore "är" gay. Och det sättet att tala äger en funktion och en innebörd, och vi vet alla ungefär vad som avses. Vi vet att det är "sant" att Sherlock är en detektiv och att det inte är "sant" att Sherlock är en bagare, trots att han ju i själva verket är ingetdera eftersom han inte finns. Och vi vet varför det ligger till på det sättet: eftersom Conan Doyle har bestämt att det ska vara så.

Och då är frågan: om nu Conan Doyle kan bestämma att Sherlock är detektiv och Tolkien kan bestämma att Bilbo är hobbit, varför skulle inte Rowling kunna bestämma att Dumbledore är gay?
Anledningen till att Bilbo i mitt huvud är hob är för att det är den tolkning jag gjorde när jag läste texten. Vad Tolkien hade i huvudet spelade inte in, annat än att det såklart hade en effekt på vad han skrev i texten. Men det är inte hans påhittande som gjorde att jag gjorde tolkningen; det var hur texten skrevs. Skulle Tolkien i efterhand twittra ut att "Bilbo är förresten inte alls hobbit" så står det ju mig helt och hållet fritt att ignorera det, om jag trivs bättre med en hob-bilbo. Sett till det som står i böckerna, i texten, är han ju hob.

Sherlock är ett intressant fall. Mycket för att det vi gemensamt är överens om gällande honom inte nödvändigtvis kommer från Doyle… Så bär han en sån där karakteristisk hatt? Inte om man ska se till vad Doyle skrev. Sade han "Elementärt, min käre Watson"? Ska man ta hänsyn till all fanfic, eller ingen? Filmer? Serietidningar?

Eller ännu mer intressant: Kan han något om politik? Inte enligt de tidigaste böckerna, men absolut i de senare, även i de senare som utspelar sig ungefär samtidigt som de första. Sherlock är inkonsekvent skriven – vilken av Doyles versioner är "den riktiga"?

Vilka stipuleringar om Holmes "gäller"? Eller är det rentav så att var och en måste konstruera sin egen bild av Holmes, och välja vilka källor man vill betrakta som "kanon"?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,904
Location
The Culture
Verkligen? Jag har läst en himla massa kurser vad gäller litteratur och har aldrig någonsin stött på någon som gjort en analys i avsikt att få ”rätt”. Brukar det inte vara så att man väljer en analysmetod och gör en analys utefter den, men att det finns en stor medvetenhet att analysen är beroende av metoden och att resultatet skulle bli något helt om man valde en annan metod?
Jag talar inte om akademisk litteraturanalys, utan mer om litteraturanalys på hobbybasis utförd av glada amatörer eller debattörer. På samma sätt är det ovanligt bland riktiga egyptologer att leta bevis för att pyramiderna egentligen är rymdskepp byggda av ödlefolket.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Eller är det rentav så att var och en måste konstruera sin egen bild av Holmes, och välja vilka källor man vill betrakta som "kanon"?
Det är klart att det är så. Men om du sedan går ut bland 10 000 andra och vill diskutera Holmes får du nog acceptera att författarens verk och kommentarer om verket väger tyngre. Samma med Dumbledore.

Annars blir det ju svårt att prata om något gemensamt, och det är kanske just därför som Tolkien och Lucas och vad alla nu heter ofta ges en tyngd som facit eller auktoriteter kring sina egna skapelser. Om vi vill prata med andra om dem måste det finnas någon form av större gemensam gestalt att prata om. I den gestalten spelar det ingen roll om Dumbledore åker rullskridskor i min egen kanon, men om Rowling säger att det är så i hennes kanon så lär det väga väldigt tungt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Jag talar inte om akademisk litteraturanalys, utan mer om litteraturanalys på hobbybasis utförd av glada amatörer eller debattörer.
Ah, då är jag med. Sorry, jag missuppfattade 🙂
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Grejen är ju att när man stipulerar något om en fiktiv person så är det ju den version av den personen som finns i ens eget huvud man stipulerar det om. Andra har ingen skyldighet att uppdatera eller anpassa versionen av personen de har i sina huvuden, bara för att du kanske var personen som först hade den fiktiva personen i ditt huvud.
Well, ingen har förstås nån skyldighet att föreställa sig någonting överhuvudtaget. Jag kan läsa The Hobbit och föreställa mig en berättelse som handlar om livströtta medelålders akademiker i Stockholms innerstad. Vem ska hindra mig?

När vi kan börja prata om "skyldigheter" i bred mening, det är väl när vi börjar kommunicera med andra om verket. Om jag sa till dig, "vänta bara tills du kommer till kapitel 5, där gör Bilbo slut med sin flickvän sedan tre år tillbaka efter att hon insisterat på att skaffa barn" så hade jag i någon mening svikit mina "skyldigheter" gentemot dig (och även där är det förstås en "skyldighet" bara i en ganska urvattnad mening; det är inte direkt tal om den sortens "skyldighet" jag har att inte knivhugga slumpmässiga människor i magen).

Men hur som helst: anledningen till att vi har en föreställning om en "fiktiv sanning" har antagligen mindre att göra med vår pliktkänsla gentemot författaren och varandra och mer om nöjet i att gemensamt dela en påhittad värld, vilket förstås förutsätter att denna värld har några överenskomna egenskaper. Det är väl inte konstigare att vi tillskriver Rowling eller Tolkien auktoriteten över sitt verk än att vi tillskriver spelledaren auktoriteten att uttolka resultatet av tärningsslag, eller whatever.

Sherlock är ett intressant fall. Mycket för att det vi gemensamt är överens om gällande honom inte nödvändigtvis kommer från Doyle… Så bär han en sån där karakteristisk hatt? Inte om man ska se till vad Doyle skrev. Sade han "Elementärt, min käre Watson"? Ska man ta hänsyn till all fanfic, eller ingen? Filmer? Serietidningar?
Ja, det är ett intressant fall. Men det är ett intressant fall mot bakgrund av antagandet att det finns en etablerad fiktiv sanning över vilket författaren/upphovsmannen äger auktoritet. Om din laissez-faire-filosofi hade rått så hade det inte varit ett intressant fall; då hade det inte inneburit någon komplikation alls.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Robert A. Heinlein insisterade hela sitt liv att han skrev Starship Troopers för att det var en intressant grej, inte som något slags politiskt manifesto. Och trots att han säger det, och trots att han skrev en massa andra böcker som hade helt andra synpunkter så insisterar folk att Heinlein var någon sorts fascistsnubbe bara för att Starship troopers är en av hans populäraste böcker.
Det är ju å andra sidan inte bara Starship Troopers som lyfter fram (som minst) fascistiska undertoner i hans böcker. Stranger in a strange land är extremt mycket übermensch-fokuserad, och hela budskapet i den boken är att det är bättre att förkasta gammal moral, gå med i en sexkult och låta allt bli något nytt. Där har han dessutom erkänt att han har en Mary Sue med (eller okej, en author self insert) som bekräftar allt det här, Jubal Harshaw.

Det är helt galet.
 
Top