Författare! Säg något om era verk!

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Chargulerna som nämns i förbigående i Eons magiböcker, i synnerhet Kosmotropi, är i själva verket varelser från landet Charzaule eller Chargaloka, på månens baksida. Jag tror att de kallades till jorden och förslavades av Mästarna från öster, de halvgudar och drakar som styrde österlandet i tidernas gryning, men tusentals år senare slog sig fria från sina förtryckare med hjälp av mänskliga sympatisörer (däribland danserskan Omela, som beskrivs i Kosmotropi), och på klassiskt cylon-manér utplånade sina "skapare" och tog över deras riken. Ett viktigt verktyg för detta var den galenskap de lyckades sprida hos människorna genom att introducera dem till kosmotropin. Det är därför chargulerna i publicerat material så ofta figurerar i samma mening som "månljusets skuggor". Detta är även en referens till djinner från arabisk mytologi - djinner är sprungna ur lågornas toppar, så chargulerna är sprungna ur månljusets skuggor.
 
Last edited:

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
147
Location
Ugglebo
Lånar det gemensamma företagskontot lite eftersom det främst är jag som har målat och skrivit av oss. Så Tina Rapporterar!

  • I stort sett all spelutveckling är terapi för att komma undan effekterna av ett stort antal kroniska sjukdomar en liten stund (dock tyvärr mindre och mindre de senaste åren).
  • Jag målade av min egen hand till En Garde! III-omslaget. Samma omslag som egentligen var tänkt att ha vitt marmorgolv under hand, blod och svärd istället för det gröna som det slutade med.
  • Jag har använt mig själv som modell till flera bilder, varav ett par ingår i produkter som ännu inte har kommit ut och andra används som omslag.
  • En spelledarperson i den kommande nyutgåvan av I skuggan av La Fronde (kallad Skuggor över Europa) baseras på Mindless Gamings ägare. Trollet i äventyret Dårarnas ö (finns som separat tryckt produkt och har spelats på konvent, men ska vara äventyrsdel tre av fyra av Soli Deo gloria) är baserad på en av de mer minnesvärda rollpersoner han spelade under speltestning av En Garde! III. Samma troll dyker även upp i En hertiginnas liv och lustar i oväntad form.
  • Kartorna över Kensington Palace i En hertiginnas liv och lustar är så historiskt korrekta som vi har kunnat göra dem - tog två månader av efterforskningar, sökande i skumma internetarkiv, och målande att få dem färdiga. Samma äventyr har även ett par hemsökta rum och korridorer i palatset - dessa är tagna från verkliga legender och påstådda möten med spöken.
  • Skuggornas mästare 2 är medvetet gjort för att det ska gå att spela precis hur galet som helst, och vad man vill, i vilken miljö man vill. Det är verkligen meningen att det ska vara korvkaka av allt. Värld, historia, metafysik och dylikt hänger dock ihop på ett logiskt sätt - det gäller bara att titta och läsa noga för att se alla kopplingar. Hela spelet är fullt av parodieringar och homager (är dessa ens ord?) av saker från myter, legender, böcker, filmer (har varit en enorm filmnörd sedan runt 10-årsåldern så det finns småsaker inspirerade av saker från otaliga filmer i spelet - jag och min syster satt exempelvis och tittade på Highlander och vissa fantasyfilmer på VHS på ett nästan religiöst sätt innan filmbiblioteket började växa allteftersom) och de mera udda sakerna och konspirationsteorierna från vår egen värld (dock utan att göra spelet till en komedi då det annars är rätt blodigt med en hel del inslag av skräck).
  • Skepp! och Pirater! är rena produkter av min nördigare sida. Jag har alltid varit fascinerad av segelfartyg och skeppslistorna i produkterna är väldigt väl efterforskade och värdena uträknade efter vissa specifika kriterier. Jag har listor på kända fartyg liggande med data på storlek, vikt, latförmåga, totalvikten på bredsidor, besättning och mycket annat.
  • I brädspelet Privateers!, som kanske aldrig får se dagens ljus som det ser ut nu, finns en grupp fiendebrickor i form av Demonfurstar med namn som påminner väldigt mycket om vår världs diktatorer eller wannabediktatorer (tror det var Putin, Erdogan, Trump, Åkesson och ett par till som fick stå mall och få sina namn lätt förvrängda). I samma spel går det även att få tag i ett rätt mäktigt skepp som heter Wasa, vilket när som helst helt plötsligt kan kapsejsa och dränka ens kapten och besättning.
  • I Skuggornas väsen är ett folk som dominerar en galax i en annan dimension av någon anledning väldigt lika ankorna från Ereb Altor. De flesta utomjordingar som beskrivs är annars inspirerade av myter och legender, förutom en typ av skuggvarelse som är en homage till Attack the Block. En grupp varelser som beskriv är direkt tagna från en gammal spelvärld som utvecklades tillsammans med en nu bortgången vän för över 25 år sedan - spelvärlden i sig är dessutom en annan dimension som är rätt lätt att nå från jorden med både magi och teknologi och kallas Nari. I reglerna och monsterboken beskrivs som högst med några sidor, men det finns kartor och stora mängder anteckningar och text med beskrivningar av världen liggande här någonstans utifall att någon skulle få för sig att göra något större av det.
  • På spelledarskärmen En Garde! III står det på ett ställe Fysik istället för Tålighet. Ingen reagerade på det under korrektur för att det var så standard för folk som har spelat mycket DoD.
  • Många av mina illustrationer jag gjorde åt Mindless Gaming gjordes som negativ. Jag ritade ljuset med blyerts, scannade och inverterade dem på datorn. Dessa bilder har i de flesta fall fixats och trixats med och sedan färglagts under åren och har sedan återanvänts i "ny" form.
  • Det finns en hel del kvar av Kults (och då även En Garde! 1 och Skuggornas mästare 1) gamla regelsystem även i En Garde! III och Pirater!. Reglerna i Väsen är till exempel bara en lätt anpassning av reglerna för övernaturliga rollpersoner till Kult.
  • Vi har suttit och försökt få färdigt äventyret Häxkonster i närmare 13 år nu. Det har spelats på konvent några gånger och det finns två "trycka" häften, men inget som finns i direkt cirkulation. Från början var annars alla stora familjer i dramat namngivna efter kända kompositörer och platserna hade direkta eller indirekta kopplingar till betydligt mer kända platser i världen. Det ändrades dock efter att varenda speltestargrupp tyckte att det var för fånigt i ett äventyr som handlade om de mest avskyvärda saker människor är kapabla till.
  • Det brinnande solögat som återfinns i varje bok till Leviathan målade jag på drygt en timme, blev jättenöjd, lade ihop alla 20 eldlager och exporterade. Jag stängde sedan filen och sparade förändringarna - och förlorade lagren och filens fulla upplösning för all framtid.
  • Har nog hur mycket som helst till bara jag börjar bläddra lite i böckerna för att komma ihåg, minnet är inte vad det har varit.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
  • Det brinnande solögat som återfinns i varje bok till Leviathan målade jag på drygt en timme, blev jättenöjd, lade ihop alla 20 eldlager och exporterade. Jag stängde sedan filen och sparade förändringarna - och förlorade lagren och filens fulla upplösning för all framtid.
Kosmisk smärta! Du har mina sympatier.
 
Top