Författararvode

Fast det är ändå vettigt att basera det på hur lång tid det tar att skapa något eftersom arbetsdagen har x timmar och man behöver x pengar för att överleva.
Nja, det är just sådan diskussion som gör allt helt fel. Baserar man det på tid, så ignorerar man allt som är viktigt. Kvalitet, erfarenhet, sammanhang för bilden, syfte och så vidare.

Det diskussionen om bilden (och texter) bör handla om.

Last edited:
Jag skulle säga såhär: Det är helt rimligt för en illustratör att göra den beräkningen, när hen prissätter sina bilder.
Men det är inte lika rimligt att citera timpris för en beställare, som ju behöver planera sin budget.

Sedan blir det ju en balansgång – man kan absolut ha timmarna på bordet så att säga.. "OK, jag beräknar att den bild du beskriver borde ta mig kring fem timmar, så låt oss säga X kronor för den bilden. Då gör jag en färdig bild även om dem skulle ta 6 timmar, men det kan också ta 4 men då får du ingen rabatt eller så. Vill du däremot ha ändringar som tar en massa tid så får vi diskutera det".

Sedan tänker jag att man som illustratör också balanserar mellan sina olika kunder – om man har en lucka mellan två jobb och inte hittar något som betalar det man betraktar som dugligt normalpris, kanske man kan tänka sig göra ett billigare jobb åt nån (med då överenskommelse att dyker nåt välbetalt upp så nedprioriteras det)…
Detta är det vanliga, i min erfarenhet. Alltså att illustrationer är prissatta med en fast kostnad som är baserat på en rimlig uppskattad timpeng. Först efter X antal korr börjar det gå på timme utöver den överenskomna fasta pengen.

Nja, det är just sådan diskussion som gör allt helt fel. Baserar man det på tid, så ignorerar man allt som är viktigt. Kvalitet, erfarenhet, sammanhang för bilden, syfte och så vidare.

Där diskussionen om bilden (och texter) bör handla om.
Allt detta är faktorer när man värderar tiden. Men för att jag ska ha råd att betala räkningar måste jag ändå avgöra hur mycket en timme av min tid ska kosta.

Där diskussionen om bilden (och texter) bör handla om.
Så ... en fast summa (för erfarenhet, förarbete, etc) + timpenning?

Detta är det vanliga, i min erfarenhet. Alltså att illustrationer är prissatta med en fast kostnad som är baserat på en rimlig uppskattad timpeng. Först efter X antal korr börjar det gå på timme utöver den överenskomna fasta pengen.
Ja, min också, från beställarsida. Eller ja, jag har nog inte kommit med nå'n korr de senaste 10+ åren, så jag har aldrig behövt komma in på några extrapengar där =) Jag brukar bara köra på det jag får…

Det jag (för att ta ett exempel nära till hands) också gör är att ha olika timpriser beroende på vad det är som ska göras, för att de ger olika värde för kunden. Konceptarbete och konsultation är dyrare än löpande layout, t.ex, eftersom det ger ett värde för kunden över en längre tid (och över flera produkter istället för bara en).

Fördelen med fast pris (baserad på användning och avtal/rättighet) är att man själv kan avsätta tid utifrån hur mycket man tycker det behövs (inkomst bla bla).

Men pratar man tid för att sätta ihop en bild och tänker att det ska räcka, glömmer man bort att titta på användningen (spridning, avtal, rättighet etc).

ger ett värde för kunden över en längre tid
Ja, tid för tjänst kan få vara per timme.

Skriver man en text åt ett rollspel borde det ses som när man gör en bild exklusivt (som inte får säljas vidare i andra sammanhang), bara det borde ge texten högre ersättning.

Gissar att det är få som får betalt igen för att samma text används på flera ställen (som med bilder när de sätts på affischer/tshirts etc).

Last edited:
Zac Smith bör nog nämnas, även om folk helst låter bli. Svårt att bortse från att flera av hans grejor är stilbildande och närapå genredefinierande.

Ja, det är få i moderna OSR svängen som inte är skyldiga Maze of the Blue Medusa en massa stilmässigt. Och färre som vill erkänna det 😂

Fast det är ändå vettigt att basera det på hur lång tid det tar att skapa något eftersom arbetsdagen har x timmar och man behöver x pengar för att överleva. Den ekvationen måste gå ihop för att man ska veta vad man ska ta betalt.
Borde inte detta även gälla för skrivande också, särskilt om det är så att det är svårare att skriva en bra kort text än en lång?

På ett plan kan man nog resonera som att skribentinsatsen borde betalas högre, eftersom den skrivs exklusivt för produkten (och sällan går att återanvända).

//…ja, om nu inte även bilderna är exklusiva, då kan de få samma behandling. //

Hur ser ni på inlämnade texter, får de redigeras, skrivas om, klippas utan ursprungsförfattarens godkännande?

Hur ser ni på inlämnade texter, får de redigeras, skrivas om, klippas utan ursprungsförfattarens godkännande?

Jag utgår från att texterna får redigeras, och informerar tydligt om att så kommer göras. Om inte annat måste de ju bankas till för att passa i layouten utan onödiga avstavningar eller horu ensamradingar. När jag köpt in äventyrstexter så har jag redigerat ganska kraftigt, om inte annat som svar på korrekturläsning och liknande.

Sen ser jag såklart gärna godkännande från skribenten i slutänden, men skulle jag t.ex. ha svårt att få tag på vederbörande så tänker jag att eftersom jag informerat tydligt på förhand så kan jag egentligen köra på.

EN World har haft en enkät om detta.

Back