Nekromanti Föreslå ett sätt att rulla tärning för mig

betongchips

Veteran
Joined
9 Apr 2014
Messages
7
Jag kör just nu med ett modifierat system, ett enkelt system där basen är en exploderande T12, dvs slår du 12 behåller du värdet och slår igen, till detta adderar du din färdighet vilken som standard ligger mellan 3 och 10, men värden upp till 15-16 är inte främmande för de som verkligen är mästare. svårighetsgraderna sätts oftast mellan 12 och 25, beroende på svårighetsgrad.

Till det har jag ett egenskapssystem där man kan få (beroende på vad man väljer för egenskap) antingen statiska bonusar i form av ex. +2 eller tärningsbonusar, ex +1T4. Dessa gäller för specifika situationer,
exempelvis Duellant: +1T6 på antingen skada eller träff då du orustad möter en ensam motståndare..

väldigt straight forward och enligt mina spelare (klen tröst) ett enkelt och roligt system att spela med..
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Möller;n49888 said:
Zonen var coolt, det uppfyller onekligen min önskelista väldigt väl.

Jag är lite tveksam till metapoängsystemet för färdigheter. Metapoäng i sig har jag inget emot, men att göra en sån stor grej av det ... Hm. Jag har dåliga erfarnheter av det, att spelare sitter och håller på sina poäng för att viktigare saker kan dyka upp. Men samtidigt kanske inte detta är ett stort problem. Dels har man hyfsade chanser att klara sig utan några som helst bonusar (över 50% ju), dels har man egenskaper som är outtömliga, dels kan jag tänka mig att lägga vilofaser för återhämtning av poäng lite mer i spelarnas händer än vad du gör.

Mer problematiskt är kanske AW-tänket. Det är en knepig historia för min del. Jag gillar att spela Apocalypse World, verkligen, men jag kan inte spelleda det. Okej, mina spelare vantrivs väl inte, men jag får inte alls ut vad jag vill av ett spelmöte när jag SL:ar AW. Jag behöver reda ut om för mycket av AW är kvar i Zonen eller inte ...
Missade der här svaret. Sorry.

Lustigt nog kan jag inte heller SL:a AW. Jag kör Zonen typ neotraddigt, men eftersom systemet skapar så mycket själv så blir det ganska bra av sig självt. Och det hänger mycket på reglerna kring Fristad. Jag lägger också det i spelarnas händer. Det blir mycket "vi måste hitta något säkert ställe", typ som i Walking Dead, vilket är coolt.

Min erfarenhet är alltså inte att spelarna hushåller så mycket, men en svaghet är att om du bara har 1-3 i en färdighet så kan det kännas lite "meh". Å andra sidan, som du säger, finns der egenskaper m.m. så RP är aldrig hjälplösa loosers.

Mitt största problem har varit att SL inte slår tärningarar men sedan införde jag slutboss-regeln och då klickade det.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Mitt eget QuestCore är d12+färdighetsvärde (typ 0-5) , slå mot svårighetsgrad (typ 4 till 8). 11 och 12 är specialresultat. Spelet är i öppen beta nu så mejla eller PMa om nån är intresserad :)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Big Marco;n49592 said:
Känner du till regelsystemet i Noir? (Dante beskriver i princip grundbultarna i Noir i sitt inlägg ovan). Här finns grundregelverket för att slå tärningar: http://www.noir.nu/component/option,...d,14/Itemid,8/

Det prickar in i princip alla dina krav. Grund är 2T10+X mot Svårighet 20, eller högre än motståndarens slag.

Systemet designades för att det skulle vara "roligt att slå tärning" och det finns effekter i ett enskilt slag som ger mervärden (som att individuella tärningars valör ger effekter, att man kan slå många tärningar och man väljer två som används (och dessa två är inte alltid givna, då högst inte alltid är bäst!), enkelhet med exceptionella slag när båda tärningarna visar samma valörer, etc).

Lever den här tråden? Äh, det återstår att se.

Big M! Jag tror jag behöver låna grunden här till en kommande kampanj. Dock så vill jag ha det ännu lite mer basic.

Jag har inte Noir så jag kan inte riktigt tjuvkolla hur du löst saker och ting, men utifrån grundregelverket så tolkar jag det som att det finns ett gäng attribut och sen en hel hög färdigheter/expertiser.

Jag vill ha max tre attribut och en expertis. Resten skall funka ändå om du hajar vad jag menar. Vill spelaren hopp så används Speed (eller likvärdigt), vill spelaren slå in en dörr används Power (eller likvärdigt). Expertisen är då nått man är sjukt bra på.

I grudregelverket skall det rullas +20 med 2T10+Attribut/färdighet/whattävvers. Hur mycket hjälper själva attributet till? Är det ett fast värde i typ psyke på säg 0-20 då eller? Och en färdighet/expertis är +2 eller liknande? Eller är det ett fast värde i färdigheten också? Tyckte mig vid en snabb genomläsning se att det fanns 47? färdighter eller nått sånt.

Jag vill krympa det lite kort och gott och ha max tre attribut, typ; Speed-Power-Mental och sen Expertiser inom ett kanske två områden.

Hur skulle du lösa det? Eller hur skulle någon annan lösa det?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Dante;n48982 said:
Jag gillar väldigt mycket slå X tärningar, välj de två bästa, addera resultaten och jämför med en svårighetsgrad.
Nu har jag inte räknat på det, men min magkänsla säger mig att det, sannolikhetsmässigt, blir väldigt nära att slå X tärningar, plocka den näst bästa och jämföra med en svårighetsgrad.
 
Top